اخبار

رئیس کمیسیون مجلس: منظور رئیس جمهور بستن تنگه هرمز نیست

رئیس کمیسیون مجلس: منظور رئیس جمهور بستن تنگه هرمز نیست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

در حالی که یک فرمانده سپاه پاسداران ضمن تقدیر از موضع حسن روحانی بر بستن تنگه هرمز تاکید می‌کند، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، معتقد است که منظور رئیس جمهور بستن این تنگه در خلیج فارس «نبود».

از کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران دست‌کم دو عضو تفسیری متفاوت از گفته‌های حسن روحانی، رئیس جمهور، ارائه کرده و گفته‌اند که «تهدید نفتی روحانی اعلان جنگ نبود».

این در حالی است که به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ایران، نزدیک به صداوسیما، اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه، روز چهارشنبه، ۱۳ تیرماه، تاکید کرد که اگر «لازم باشد»، ایران تنگه هرمز را به روی دنیا خواهد بست.

رئیس‌ جمهوری ایران در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی در مورد تلاش برای قطع صادرات نفت ایران هشدار داد که «اگر توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید».

آقای روحانی روز ۱۱ تیرماه در سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود.»

این سخنان که از آن تعبیر به بستن تنگه هرمز شد، تحسین قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را به دنبال داشت که در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی نوشت، دست او را می‌بوسد.

آقای سلیمانی در این نامه نوشت: «آن چه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر این که اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد… مایه مباهات و افتخار است.»

در همین راستا روز چهارشنبه اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده ثارالله سپاه،‌ نیز از حسن روحانی تقدیر کرده و موضع‌گیری او را «سریع و دقیق و هوشمندانه» توصیف کرده است.

به گفته آقای کوثری، «هر اقدام خصمانه‌ای از طرف آمریکا هزینه‌های گزافی برای آنها به دنبال دارد».

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز پنجم تیرماه گفت که کشورهای خریدار نفت ایران از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) و از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه تهران، باید تمام واردات خود از این کشور را متوقف کنند.

یک روز پس از این اظهارات، وزارت خارجه آمریکا توضیح داد که واشینگتن در تلاش است «تا حد ممکن مشتریان بیشتری را به قطع کامل خرید نفت از ایران مجاب کند».

اسماعیل کوثری که چندمین فرمانده سپاه است که در هفته گذشته زبان به تمجید از رئیس جمهور گشوده است در پاسخ به هشدار آمریکا گفت: «اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس را نمی‌دهیم.»

اما از سوی دیگر حشمت فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، تفسیر دیگری از سخنان رئیس جمهور دارد، تفسیری که به گفته او ربطی به تنگه هرمز ندارد.

آقای فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که منظور حسن روحانی «بستن تنگه هرمز نیست».

او گفت: «رئیس جمهور اظهار داشت که اگر قرار باشد ایران نفت صادر نکند، یعنی شرایط بحرانی حاکم شده و هیچ کشوری نباید اقدام به صدور نفت کند.»

او ادامه داد: «منظور رئیس جمهور بستن تنگه هرمز نیست، چرا که این موضوع تحت مقررات بین‌المللی بوده و باید رعایت شود.»

مسعود گودرزی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی، نیز به خانه ملت گفته است که «تهدید نفتی روحانی اعلان جنگ نبود».

این در حالی است که تفسیر آمریکا نیز از گفته حسن روحانی ظاهراً با تنگه هرمز مرتبط است، چرا که روز چهارشنبه ارتش ایالات متحده هشدار داد که این گذرگاه در خلیج فارس باید همچنان به روی نفتکش‌ها باز بماند و آمریکا و متحدانش در این زمینه از آمادگی برخوردارند.

تنگه هرمز از مهم‌ترین راه‌های عبور و مرور نفتکش‌ها در جهان است و گذرگاه حدود یک‌سوم از نفت خام صادراتی در جهان تلقی می‌شود. ایران بارها در پی بالا گرفتن تنش‌ با آمریکا تهدید کرده که این آبراهه را می‌بندد.

با استفاده از خانه ملت، باشگاه خبرنگاران جوان، رادیوفردا/ ف. دو./ پ. پ.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…