اخبار

رسانه‌های ایران در جستجوی سعید مرتضوی؛ او کجاست؟

مرتضوی کجاست؟ پرسشی تامل برانگیز که هم رسانه‌ها را به خود مشغول کرده و هم موج انتقاد از قوه ‌قضاییه را در پی داشته است. جمله‌ای از محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه که برای دامن زدن به این پرسش در فضای رسانه‌ای کفایت کرد.از سعید مرتضوی خبری نیست. محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه اخیرا گفته بود: «حکمش صادر شده، ولی هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌اند!» همین جمله خبرساز شده است. رسانه‌های ایران و نهادهای مدافع حقوق بشر روز یکشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) به این جمله واکنش نشان داده‌اند و موج شدیدی از انتقادات علیه قوه قضاییه ایران به راه افتاده است.

ایسنا: یافت می‌نشود؟

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در مقاله‌ای با عنوان “یافت می‌نشود؟” به ماجرای پر رمز و راز ناپدید شدن سعید مرتضوی پرداخته است. ایسنا می‌نویسد: «سعید مرتضوی فردی شناخته‌ شده است؛ هم برای اهالی مطبوعات بخصوص در دهه ۷۰ و هم برای بسیاری از مردم پس از ماجرای کهریزک و ریاست بر سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد. حالا حکم جلب دادستان اسبق تهران و معاون پیشین دادستان کل کشور صادر شده ولی به گفته محسنی‌اژه‌ای “گیرش نیاورده‌اند”!»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این خبرگزاری به نقل از رضا جعفری، وکیل سعید مرتضوی نوشته که او نیز از وضع موکلش بی اطلاع است. ایسنا در ادامه، پدیده “نیست” شدن سعید مرتضوی را با فرار “آقای م.” مقایسه کرده و می‌نویسد: «درست مثل فرار آقای “م” از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان که در ساعات پایانی ۸ آبان ۹۶ اعلام شد که آقای “م” یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی از کشور خارج شده و ظاهرا از طریق وکیلش با وی ارتباط گرفته شده و تلاش‌ها برای بازگرداندن وی ادامه دارد. تلاش‌هایی که هنوز به نتیجه منجر نشده است.»

ایلنا و بی‌خبری محافظان مرتضوی

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز به دنبال مرتضوی می‌گردد. خبرنگار این خبرگزاری در مقاله‌ای با عنوان “۹ محافظ مرتضوی از او بی‌خبر هستند” به ماجرای مرموز ناپدید شدن مرتضوی می‌پردازد.

ایلنا از دادسرا و قوه ‌قضاییه می‌پرسد که چرا نمی‌توانند مرتضوی را پیدا کنند و از مسئولان می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهند.

سعید مرتضوی ۹ محافظ داشته است و نکته جالب اینکه هیچ یک از این محافظان نمی‌دانند سعید مرتضوی کجاست.

ایلنا به نقل از مرتضی ترک همدانی، وکیل پرونده تامین اجتماعی می‌نویسد: «ما در هیج جای تاریخ حقوقی کشور نداریم که فردی را با قرار ۲ میلیارد تومانی با کفالت آزاد کنند؛ ‌بله یک زمانی است که قرارهای ۱۰ الی ۲۰ میلیونی برای فردی صادر می‌کنند به او می‌گویند یک کارمند دولتی بیاور تا آزاد شوی اما چنین قراری را با کفالت آزاد نمی‌کنند.»

“اعتماد” و معمای مرتضوی

روزنامه “اعتماد” نیز با انتشار مقاله‌ای با عنوان “سعید مرتضوی کجاست؟” موضوع فرار احتمالی او را به میان کشیده است. خبرنگار این روزنامه با اشاره به ماجرای سال ۹۴ که موضوع فرار مرتضوی مطرح شده بود، می‌پرسد که او کجاست و چگونه است که کسی از محل اقامت او اطلاعی ندارد.

سال ۹۴ مرتضوی ممنوع الخروج بود. خبر آمد که او از طریق فرودگاه امام خمینی از ایران خارج شده است. گرچه کسی توضیح نداد که چگونه او توانسته از ایران خارج شده و از فرودگاه امام خمینی کشور را ترک کند، اما گفتند رفته عراق و پس از آن هم به ایران بازگشته است.

بیشتر بخوانید: حکم جلب سعید مرتضوی صادر شد

“اعتماد” به نقل از نعمت احمدی، حقوقدان می‌نویسد: «وقتی قوه قضاییه ما با اقتدار جنایتکاری مانند عبدالمالک ریگی را در آسمان دستگیر می‌کند و در عین حال برای بازداشت فردی چون مرتضوی که پرونده او امروز حساسیت ملی را برانگیخته دلایلی اینچنینی را می‌شنویم، چنین مساله‌ای بدون شک برای اقتدار قضایی نظام، وجهه بیرونی خوبی نخواهد داشت و ضعف این نهاد را به اذهان مردم متبادر می‌کند.»

نعمت احمدی همچنین درباره مرتضوی گفته است: «اخیرا تصویری از مرتضوی در بازار آهن تهران منتشر شده و ظاهرا ایشان در حال فعالیت‌های اقتصادی به سر می‌برد.»

“فرارو” و شبکه‌های اجتماعی

سایت “فرارو” نیز با انتشار مقاله‌ای با عنوان “سعید مرتضوی خونه شماست؟!” به ناپدید شدن مرتضوی و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

“فرارو” از جمله این چند مورد را بازتاب داده است: «کودکی به نام سعيد مرتضوی از منزل خارج گشته و تاکنون مراجعت نکرده، از يابنده تقاضا می‌شود وی را به نزديک‌ترين کلانتری تحويل نمايد»

«مرتضوی خونه شماست؟ اگه نيست ريتوييت کن- طرح جست‌وجوی منزل به منزل!»

«لابه‌لای صفحات تاريخ مطبوعات ايران است. در ذهن روزنامه‌نگاراني است که با يک امضای او بی‌کار شدند، فرار کردند، افسردگی گرفتند. مثل داغ بر دل مادران محسن روح‌الامينی، محمد کامرانی و امير جوادی‌فر است. سعيد مرتضوی گم نشده است.»

سازمان عفو بین‌الملل و ناپدید شدن مرتضوی

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۱۴ آوریل با انتشار مقاله‌ای به موضوع ناپدید شدن مرتضوی پرداخته است. این نهاد مدافع حقوق بشر گزارش خود را با این پرسش شروع می‌کند: “چرا یک ناقض ایرانی حقوق بشر در زندان نیست؟” و در پاسخ می‌نویسد: «قوه قضاییه‌ی ایران فعالان را تحت پیگرد قرار می‌دهد اما ناقضان را نادیده می‌گیرد.»

بیشتر بخوانید:دادگاه اتهام اختلاس سعید مرتضوی را ناوارد اعلام کرد

این نهاد مدافع حقوق بشر ضمن اشاره به دست داشتن سعید مرتضوی در مرگ سه معترض نتایج انتخابات سال ۸۸ در کهریزک، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی، موضوع ناپدید شدن او و اظهارات محسنی اژه‌ای در این زمینه را شگفت‌انگیز خوانده و از روحانی می‌خواهد که مطابق وعده‌های انتخاباتی خود درباره حقوق شهروندان، حداقل یک ناقض حقوق بشر محکوم شده را به زندان بیاندازد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…