اخبار

یک مقام قضایی از صدور ۱۵۰ رای برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داد

یک مقام قضایی از صدور ۱۵۰ رای برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داد

یکی از تجمع‌های دروایش گنابادی در خیابان پاسداران تهران در بهمن پارسال.
یکی از تجمع‌های دروایش گنابادی در خیابان پاسداران تهران در بهمن پارسال.

رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران از صدور حکم‌های زندان طولانی مدت و کوتاه مدت برای ۱۵۰ درویش بازداشت شده در درگیری‌های خیابان پاسداران خبر داد.

موسی غضنفرآبادی روز یکشنبه ۲۰ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: «برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی، به حبس کوتاه و برخی به حبس‌های طولانی مدت، محکوم شده‌اند».

وی با بیان اینکه قرار است دادگاه برخی از دراویش زندانی به صورت علنی برگزار شود، در عین حال گفت که این موضوع به تصمیم قاضی دادگاه بستگی دارد.

آقای غضنفرآبادی به میزان حکم‌های زندان صادر شده برای دراویش زندانی اشاره‌ای نکرده است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درباره صدور حکم‌های شش و هفت سال زندان برای تعدادی از دراویش زندانی منتشر شد.

فائزه عبدی‌پور، از فعالان دراویش، در این زمینه در صفحه توئیتر خود خبر داده بود که «برای ۲۳ تن از درویشان گنابادی مجموعاً ۱۱۹ سال حبس تعزیری و نفی بلد(تبعید) و شلاق» صادر شده است.

محاکمه صدها تن از دراویش گنابادی از روز ۲۲ اردیبهشت در شعبه‌های ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شده است.

«اجتماع و تبانی علیه امنیت»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم» و «تمرد از دستور پلیس» اتهامات یکسانی است که درباره تعدادی از دراویش مطرح شده است.

تعدادی از دراویش گنابادی نیز در دادگاه کیفری دو استان تهران محاکمه شده‌اند که اتهام آن‌ها «اخلال در نظم و آسایش عمومی جامعه» اعلام شده است.

با مقایسه اتهامات مطرح شده درباره دراویش گنابادی مشخص می‌شود که برای دراویشی که پرونده‌شان در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود، اتهامات سنگین‌تری تعیین شده است.

در همین حال فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر روز ۲۶ اردیبهشت با اشاره به محاکمه دراویش بازداشت‌شده همراه با «پنهانکاری»، این اقدام را «مضحکه‌ عدالت» و «نقض آشکار موازین بین‌المللی» خوانده بود.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰۰ درویش گنابادی در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران بازداشت شده‌اند که بیش از ۳۰۰ نفر آنها همچنان زندانی هستند.

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در روز ۳۰ بهمن پارسال در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

گزارش‌هایی از «ضرب و جرح» شدید دراویش بازداشت شده و «شکستگی سر، فک و چند دندان» و وضعیت جسمی نامناسب تعدادی از آنان منتشر شده‌ است.

محمد راجی، از دراویش گنابادی بازداشت‌شده، نیز چند روز پس از بازداشت فوت کرد. در حالی که وب‌سایت «مجذوبان نور» از کشته شدن این درویش گنابادی در «بازجویی» خبر داده بود، مقام‌های قضائیه کشته شدن آقای راجی در بازداشتگاه پلیس را تکذیب کرده و می‌گویند وی در جریان درگیری‌ها و در خیابان کشته شده‌ است.

در همین حال گزارش‌های متعددی درباره وضعیت نامناسب جسمی تعدادی از دراویش گنابادی زندانی و اعزام نشدن آن‌ها به بیمارستان منتشر شده است.

نورعلی تابنده روز ۱۵ اسفند نیز در ویدئویی به طور تلویحی از «حصر خانگی» خود خبر داده بود.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌ها هشت نفر از دراویش گنابادی در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده و خواستار پایان دادن به حصر خانگی نورعلی تابنده و آزادی «۳۶۰ درویشی» شده‌اند که از زمان وقایع خیابان گلستان هفتم پاسداران در بازداشت موقت به‌ سرمی‌برند.

محمدرضا ثلاث، یکی از دراویش گنابادی نیز که از سوی دادگاه متهم شده که سه مأمور پلیس را در جریان این درگیری‌ها با اتوبوس زیر گرفته، به اعدام محکوم شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری صداوسیما، فضای مجازی و رادیوفردا/ ا.م/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…