اخبار

آبستراکسیون در کمیسیون مجلس در مخالفت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم

آبستراکسیون در کمیسیون مجلس در مخالفت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم

به گفته یک عضو کمیسیون امنیت ملی، ۱۴ عضو این کمیسیون موافق لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» بوده‌اند.
به گفته یک عضو کمیسیون امنیت ملی، ۱۴ عضو این کمیسیون موافق لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» بوده‌اند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که مخالفان برجام، جلسه این کمیسیون برای بررسی لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» را آبستراکسیون کرده‌اند و این جلسه از حد نصاب افتاده است.

علیرضا رحیمی در صفحه توئیتر خود همچنین از ارسال پیام‌های «تهدید آمیز» اعضای بسیج دانشجویی به نمایندگان مجلس، با هدف جلب نظر آنان برای رای مخالف به این لایحه خبر داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت که روز یکشنبه ششم خرداد و «در لحظه» رای‌گیری درباره این لایحه، پنج عضو کمیسیون که از مخالفان برجام بودند، جلسه را آبستراکسیون کرده‌اند.

به گفته آقای رحیمی، چهار عضو این کمیسیون نیز غایب بودند و به این دلیل درباره این لایحه رای‌گیری نشد.

وی همچنین خبر داد که ۱۴ عضو دیگر این کمیسیون موافق این لایحه بوده‌اند.

بر اساس آئین‌نامه مجلس ایران، جلسات کمیسیون‌ها با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمی است و مصوبات کمیسیون باید به تصویب اکثریت اعضاء برسد.

این نماینده مجلس همچنین نوشت که «از روز گذشته موجی از تهدید و اتهام پیامکی از سوی افرادی که خود را به جامعه و بسیج دانشجویی منتسب می‌کنند علیه اکثر نمایندگان مجلس آغاز شده است».

به گفته آقای رحیمی، این نیروهای بسیج دانشجویی «با تهدید» از نمایندگان مجلس می‌خواهند که به لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» رای ندهند و «در غیر این صورت آنها را خائن به ایران می‌دانند».

لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» در هفته‌های گذشته در جلسات علنی مجلس درحال بررسی بود اما نمایندگان در جلسه اول خرداد با بازگشت این لایحه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی بیشتر آن موافقت کرده بودند.

در این جلسه همچنین رئیس مجلس در واکنش به انتقادهای اعضای جبهه پایداری اعلام کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ این لایحه «نظری نداده» است.

تعدادی از اعضای جبهه پایداری در مجلس خواستار توقف بررسی لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» به مدت شش ماه تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و اروپا دربارهٔ سرنوشت برجام شده‌اند.

به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس، اگر چه این لوایح به صورت مستقیم با برجام رابطه‌ای ندارند اما تصویب آنها و اجرای مقررات گروه ویژه مالی در ایران از جمله خواسته‌های کشورهایی اروپایی در مذاکرات جدید با تهران بوده است.

مجلس شورای اسلامی روز ۳۰ اردیبهشت نیز دربارهٔ چهار لایحه خبرساز مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (فتف) جلسه‌ای غیرعلنی با حضور چند مقام ارشد امنیتی و اجرایی برگزار کرد.

سه لایحه «الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» در مجلس ایران در حال بررسی است.

«لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته (پالرمو)» نیز در مجلس تصویب شده اما شورای نگهبان این لایحه را برای اصلاح به مجلس بازگردانده است.

مخالفان این لوایح در مجلس نگران دشواری کمک مالی ایران به گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و گروه‌های مسلح فلسطینی در پی تصویب این لوایح هستند.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا، هلند و اتحادیه عرب و اسرائیل به عنوان «گروه تروریستی» شناخته شده و اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را «تروریستی» دانسته‌ است.

گروه حماس در فهرست «گروه‌های تروریستی» آمریکا، کانادا و اسرائیل است و اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را «تروریستی» می‌داند.

نام ایران از سال ۸۸ در فهرست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» موسوم به «فتف» قرار داشته اما این گروه که هدف آن «مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در جهان» است، در دو سال اخیر برخی محدودیت‌هایش علیه ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس با بررسی این لوایح در حالی صورت می‌گیرد که مرکز پژوهش‌های مجلس ایران اخیراً در گزارشی اعلام کرده که براساس ارزیابی کمیته بازل، ایران از نظر «خطر پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم» به همراه «چند کشور محدود دیگر، بدترین وضعیت را دارد».

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز ایران «در صدر کشورهای جذاب برای پول‌شویی و پرریسک‌ترین کشور و دارای رتبه بدتری نسبت به کشورهایی مثل سودان، گینه بیسائو، مالی، افغانستان» بوده‌ است.

بانک تسویه بین‌المللی (بی‌آی‌اس) که به بانک مرکزی کشورها خدمات ارائه می‌دهد، متشکل از کمیته‌هایی است که یکی از مهم‌ترین آنها کمیته بازل است که مجموعه رهنمودهایی در حوزه مدیریت ریسک برای بانک‌ها ارائه می‌دهد.

گروه ویژه اقدام مالی از سال ۱۹۸۹ تأسیس شده است و استانداردهای بین‌المللی ضد پول‌شویی و ضد تامین مالی تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی را کنترل می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، سایت مجلس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م/ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…