اخبار

آذری جهرمی: هنوز نام بسیاری از دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر نشده

آذری جهرمی: هنوز نام بسیاری از دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر نشده

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، از آغاز برخورد قوه قضائیه با متخلفان ارزی استقبال کرد اما گفت که هنوز بخش بزرگی از فهرست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر نشده است.

آقای جهرمی روز یکشنبه ۲۴ تیر در پیامی توئیتری نوشت که روند شفاف‌سازی در این زمینه «مسیر مناسبی» در پیش گرفته، اما انتشار تمامی فهرست و «بهره‌گیری از نظارت افکار عمومی و کشف پلشتی‌ها» مهم است.

ساعاتی پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری‌اش گفته بود که در جریان رسیدگی به پرونده متخلفان در پرونده واردات گوشی تلفن همراه با ارز دولتی «چند نفر بازداشت و چند شرکت پلمپ شده‌اند».

در سه هفته اخیر و در پی تجمعات اعتراضی در مراکز تجاری و بازار تهران و چند شهر دیگر، فهرست‌هایی با عنوان «متخلفان ارزی» منتشر شده است.

با این حال منتقدان همواره تأکید کرده‌اند این فهرست‌ها به بخش بسیار کوچکی پرداخته و برخی حوزه‌ها، نظیر خودرو، را نیز پوشش نداده است.

در جریان تجمعات چند هفته پیش، معترضان ابتدا شعارهایی علیه گرانی و نابسامانی بازار ارز سر دادند اما شعارها بلافاصله با مطالبات سیاسی همراه شد و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

با این حال محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در روزهای اخیر گفته است که ماجرای پخش اعترافات تلویزیونی چند دختر رقصنده و در پس آن، مطرح شدن دوباره شایعه فیلترینگ اینستاگرام تنها با هدف «انحراف افکار عمومی» از شفاف‌سازی بازار ارز صورت گرفته است.

در هفته‌های اخیر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، انتشار فهرست کامل متخلفان را اقدامی نامناسب و علیه بخش خصوصی دانسته‌اند.

اظهارات وزیر ارتباطات و همچنین سخنگوی قوه قضائیه در همان روزی منتشر شده است که کابینه حسن روحانی با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. پیش از این دیدار، وبسایت «الف» نوشته بود که آیت‌الله خامنه‌ای هیأت دولت را برای توضیح مشکلات اقتصادی فراخوانده است.

رهبر جمهوری اسلامی چند روز پیش نیز در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، از او خواسته بود که گزارشی از نحوه توزیع سکه و ارز ارائه کند.

پس از بی‌ثباتی در بازار ارز ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، اعلام کرد که ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود.

این اقدام انتقاد شماری از مقام‌ها و کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشت و از جمله اکبر ترکان، مشاور رئیس‌ جمهوری، گفت که واردکنندگان کالایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند با قیمت دلار هشت هزار تومانی می‌فروشند.

سرانجام دولت روحانی در تیر ماه عملا شکست این سیاست را پذیرفت و «بازارثانویه» ارز را ایجاد کرد که به معنای سه نرخی شدن ارز است.

بر اساس جدولی که مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است، بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۱۳ مرداد در بخش خودروسازی و تجارت طلا آغاز می‌شود و تحریم نفت، انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران نیز از ۱۳ آبان آغاز خواهد شد.

با استفاده از ایرنا، روزنامه شرق، توئیتر و رادیو فردا؛ ب.ب / ج.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا