اخبار

آلمان: اروپا برای نجات برجام به سیستم پرداخت مستقل از آمریکا نیاز دارد

آلمان: اروپا برای نجات برجام به سیستم پرداخت مستقل از آمریکا نیاز دارد

وزیر خارجه آلمان بر ضرورت ایجاد یک صندوق پولی و سیستم مستقل سویفت اروپایی تاکید کرد.
وزیر خارجه آلمان بر ضرورت ایجاد یک صندوق پولی و سیستم مستقل سویفت اروپایی تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان می‌گوید که اگر اتحادیه اروپا خواستار نجات برجام است، به «سیستم پرداخت مستقل از آمریکا» نیاز دارد.

هیکو ماس با اعلام این موضوع در یادداشتی در روزنامه اقتصادی «هندزبلادت» که قرار است روز چهارشنبه ۳۱ مرداد، منتشر شود، افزود: «به همین دلیل، ضرورت دارد که خودمختاری اروپا را با ایجاد کانال‌های پرداخت مستقل از آمریکا تقویت کنیم».

او در این ارتباط بر ضرورت یک صندوق پولی و سیستم مستقل سویفت اروپایی تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین نوشت هر روز که توافق‌نامه هسته‌ای با ایران به قوت خود باقی بماند، ‌بهتر از بحران انفجاری‌ گونه‌ای است که می‌تواند خاورمیانه را تهدید کند.

هایکو ماس پیشتر هشدار داده بود که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند خاورمیانه را بیش از پیش بی‌ثبات سازد و نیروهای تندرو را در منطقه تقویت کند.

آلمان همراه با بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و اتحادیه اروپا با انتقاد از خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت، همچنان از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند و به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای ادامه روابط اقتصادی با تهران، به رغم مجازات‌های احتمالی آمریکا هستند.

تحریم‌های دور اول آمریکا علیه ایران با وجود درخواست متحدان این کشور برای به تعویق انداختن آنها، از روز ۱۶ مرداد اجرایی شد و دسترسی ایران به دلار، تجارت فلزات، زغال‌سنگ، نرم‌افزارهای صنعتی و صنایع خودرو را مورد هدف قرار داده است.

آمریکا اعلام کرده که در مرحله بعدی تحریم‌ها که از روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود، صنعت نفت ایران را هدف قرار خواهد داد و در حال حاضر تلاش می‌کند واردات نفت از این کشور از سوی متحدان خود را به صفر برساند.

کشورهای اروپایی بارها از ایران خواسته‌اند که به رغم خروج آمریکا از برجام، به مفاد این توافقنامه پایبند بماند و قول داده‌اند که ضمن کم‌ کردن اثرات تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های خود را به ادامه روابط تجاری با ایران تشویق کنند.

این در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران خارج شده‌ و اعلام کرده‌اند که حاضر به پذیرش ریسک معامله با ایران و روبرو شدن با مجازات‌های احتمالی آمریکا نیستند.

در این ارتباط، شرکت راه‌آهن دولتی آلمان روز ۲۵ مرداد اعلام کرد که دو پروژه‌ خود را در ایران تا یک ماه دیگر متوقف خواهد کرد.

پیش از آن هم شرکت خودروسازی دایملر آلمان اعلام کرده بود که در پی بازگشت دوباره تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، فعالیت‌های تجاری‌اش را در ایران متوقف می‌کند.

پیشتر دونالد ترامپ یک روز پس از صدور دستور اجرایی شدن دور نخست تحریم‌ها، در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت که «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت».

خروج شرکت های بزرگ اروپایی از پروژه‌های ایران در شرایطی انجام می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، چندی پیش گفت که «توقع از اروپایی‌ها خیلی بیشتر از اینها است. آنها باید برای تداوم و حفظ برجام هزینه بدهند و این هنوز نبوده، یعنی فارغ از حمایت‌های سیاسی باید اقدامات عملیاتی انجام دهند».

او تأکید کرد: «اروپایی‌ها یکی دو ماه تا تحریم‌های اصلی وقت دارند و همان‌طور که گفتم باید هزینه دهند و فعلاً روند مثبتی حاکم است».

خبرگزاری رویترز و منابع خبری/ر.ب/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…