اخبار

آلمان خواستار ممنوعیت جهانی مین‌های زمینی شد

تاکنون ۱۶۴ کشور موافقت خود را با “کنوانسیون اوتاوا” برای ممنوعیت مین‌های ضدنفر اعلام کرده‌اند، اما ایران همچنان در زمره کشورهایی است که به این کنوانسیون نپیوسته است. بیشترین قربانی مین‌ها غیرنظامیان هستند.بربل کوفلر، مسئول سیاست حقوق بشری دولت آلمان روز چهار‌شنبه (۱۵ فروردین / ۴ آوریل)، روز جهانی آگاهی از خطر مین و مقابله با آن، خواستار ممنوعیت جهانی تولید و توسعه مین‌های زمینی و بمب‌های خوشه‌ای شد. او گفت استفاده از این سلاح‌های مرگبار هیچ توجیهی ندارد.

خانم بربل کوفلر، سیاست‌مدار حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره توضیح داد که “از مین‌ها هرچه بیشتر در مناطق غیرنظامی چون مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.” او تاکید کرد که چنین اقدامی پذیرفتنی نیست.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارم آوریل برابر با شانزدهم فروردین را روز جهانی آگاهی از خطر مین و مقابله با مشکل مین نام‌گذاری کرده است. تا آغاز سال جاری میلادی ۱۶۴ کشور جهان موافقت خود را با “کنوانسیون اوتاوا” در ارتباط با ممنوعیت مین‌های ضدنفر اعلام کرده‌اند.

آمریکا، ایران، اسرائیل، روسیه، چین، عربستان سعودی، سوریه، کره شمالی، کره جنوبی، هند، پاکستان، مصر از جمله کشورهایی هستند که هنوز “کنوانسیون اوتاوا” را امضا نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: مشارکت آلمان در جمع‌آوری مین در شهر جنگ‌زده رقه

کمپین Landmine.de در روز جهانی آگاهی از خطر مین و مقابله با آن بیانیه‌ای صادر کرده و در آن به “افزایش شدید قربانیان مین در سه سال گذشته” اشاره کرده است. این کمپین اعلام کرده که این افزایش ۱۵۰درصد بوده است.

این کمپین نوشته است: «تجهیزات نظامی باقی مانده از جنگ‌ها، که تا سالیانِ پس از پایان جنگ‌ها در مزارع، خیابان‌ها یا مناطق متروکه مخفی مانده‌اند، تا ۹۰ درصد جان غیرنظامیان را می‌گیرند.

برمبنای آمارها در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۸۶۰۰ نفر در سراسر جهان در پی انفجار مین کشته یا زخمی شده‌اند. شمار کودکان در این آمار با یک‌هزار و ۵۵۴ نفر به بیشترین حد خود رسیده است.

گفته می‌شود که سرعت مین‌گذاری چهاربرابر بیش از سرعت خنثی‌سازی آنهاست و گردآوری مین‌های کارگذاشته شده کنونی به ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه و هزار سال زمان نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: آمار بالای تلفات غیرنظامی در افغانستان در سال ۲۰۱۶

در بیانیه کمپین Landmine.de در روز جهانی آگاهی از خطر مین و مقابله با آن همچنین آمده است که بیشترین قربانیان مین‌ها در کشورهای افغانستان، سوریه، اوکراین و یمن بوده‌اند. بر مبنای آمارهای این کمپین کشورهای افغانستان، کلمبیا و عراق بیشترین مین‌ها را در سراسر جهان در خود جای داده‌اند.

دولت آلمان اعلام کرده که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) ۷۵ میلیون یورو برای پاک‌سازی مین‌ها و سایر تجهیزات نظامی اختصاص داده است. این بودجه از جمله صرف مین‌روبی و رسیدگی به قربانیان انفجار مین‌ها در جهان بوده است.

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا