اخبار

آمار متفاوت از تلفات اعتراض در کازرون؛ عقب نشینی وزارت کشور از طرح تقسیم شهر

آمار متفاوت از تلفات اعتراض در کازرون؛ عقب نشینی وزارت کشور از طرح تقسیم شهر

در دومین روز بعد از اعتراض ها در کازرون، هنوز آمار دقیق کشته ها و زخمی های حمله ماموران به تجمع مردم مشخص نیست. پیشتر استاندار فارس از کشته شدن یک نفر و «چند زخمی» خبر داده بود، اما منابع حقوق بشری می گویند دست کم سه نفر در این درگیری کشته شده اند.

فیلم های منتشر شده از کازرون نشان می دهد روز پنجشنبه نیز فضای شهر ملتهب بوده و در چند مورد، درگیری بین مردم و ماموران روی داده است.

مردم شهر کازرون در استان فارس، بعد از حدود یک ماه دوباره تجمع اعتراضی خود را به جدا کردن بخشی از شهر آغاز کردند. با این که این اعتراض مسالمت آمیز بود، اما چهارشنبه شب نیروهای انتظامی و امنیتی به سوی مردم تیراندازی کردند، که ده ها ویدئو و عکس از مردم زخمی منتشر شد.

با این حال روز پنجشنبه استاندار فارس گفت تنها یک نفر کشته شده است. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس هم پنجشنبه شب به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که دو نفر از مجروحان از نیروهای پلیس هستند.

برخی منابع حقوق بشری گفته اند دست کم بیست نفر در تیراندازی ماموران زخمی شده اند.

کمپین حقوق بشر در ایران روز پنجشنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد که دست کم سه نفر در حمله ماموران به مردم در کازرون کشته شده اند. همچنین شورای ملی مقاومت نزدیک به مجاهدین خلق در بیانیه‌ای اعلام کرد دست‌کم دو نفر در اعتراضات کازرون کشته شده اند.

استف بلوک وزیر خارجه هلند و عضو غیر دائم شورای امنیت که در سفری کوتاه در آمریکا به سر می برد، توسط فاکس نیوز درباره برخورد با معترضان در کازرون مورد سوال قرار گرفت که در پاسخ گفت معترضان باید آزاد باشند و حکومت نباید به خشونت با آنها برخورد کند.

«فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز به فاکس نیوز گفت، ما هنوز اطلاعات دست اول از شهر کازرون نداریم. ما می خواهیم مطمئن شویم که حقوق مردم برای تجمع و اعتراض مسالمت آمیز توسط ماموران تامین می شود.

یک هفته پیش، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با خروج از برجام با بیان این که نزدیک به چهل سال است که رژیم مذهبی در ایران یک ملت سربلند را به گروگان گرفته‌، گفت آینده ایران متعلق به مردم ایران است و مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند.

ویدئو – فیلمی از مجروح شدن یک معترض در کازرون با گلوله جنگی (هشدار صحنه دلخراش)

عقب نشینی وزارت کشور

تظاهرکنندگان در کازرون به طرح دولت روحانی معترض‌‌ هستند که قرار است طی آن بخش‌های قائمیه و نودان از بخش کوهمره از شهرستان کازرون جدا شده و در تقسیمات کشوری به شهرستان جدید کوه چنار تبدیل شود. مردم نگران تغییرات و فساد پیامد این تغییرات هستند.

بامداد جمعه وزارت کشور ایران در بیانیه ای درباره وقایع کازرون موضع گیری کرد. در این بیانیه وزارت کشور پذیرفته است که طرح تجزیه شهرستان کازرون را تا «تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری» متوقف کند.

دولت باز دیگران را متهم کرد

در بیانیه وزارت کشور دولت روحانی ادعا شده، «معتقدیم این حوادث، بیش از آن که جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.»

جمهوری اسلامی همواره اعتراضات در هر شهر و در هر موضوعی را به عوامل بیگانه منتسب می کند. در اعتراضات کازرون، مردم معترض روز چهارشنبه شعار داده بودند «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست».

در بیانیه وزارت کشور ایران از برخورد «قاطع» با معترضان خبر داده شده است.

مخالفان جمهوری اسلامی از حمله به مردم، آن هم همزمان با اولین روز ماه رمضان، انتقاد کرده اند.

همچنین چهارشنبه شب، شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، به تیراندازی ماموران حکومت جمهوری اسلامی به سوی مردم معترض در کازرون اعتراض کرد و در توئیتر نوشت فرقه تبهکار و اشغالگر ایران، جنایتی دیگر را این بار در کازرون رقم زده است. در این ثانیه‌ها و دقایق، قلب من برای شما هم‌میهنان دلاورم در کازرون می‌تپد.

تیراندازی به سوی معترضان در کازرون| فیلم ارسالی شما لطفأ صبر کنيد Embed اشتراک

تیراندازی به سوی معترضان در کازرون| فیلم ارسالی شما

Embed اشتراک کد در کلیپ بورد کپی شد. عرض px ارتفاع px

The URL has been copied to your clipboard

No media source currently available

0:00 0:00:04 0:00 دانلود

  • 270p | 167/0kB
  • 360p | 197/5kB
  • 640p | 397/2kB

معترضان از صبح چهارشنبه با تجمع در یکی از میدان‌های اصلی شهر کازرون، با سردادن شعارهایی اعتراض خود را نشان دادند؛ از جمله شعار دادند: «غزه حمایت میشه، کازرون خیانت میشه» و «ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما».

اعتراض گسترده در شهر کازرون؛ دلیل اعتراض مردم چیست لطفأ صبر کنيد Embed اشتراک

اعتراض گسترده در شهر کازرون؛ دلیل اعتراض مردم چیست

Embed اشتراک کد در کلیپ بورد کپی شد. عرض px ارتفاع px

The URL has been copied to your clipboard

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00 دانلود

  • 270p | 2/9MB
  • 360p | 4/3MB
  • 720p | 9/6MB
  • 1080p | 20/1MB

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/05/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-36.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<