اخبار

آمریکا جزئیات ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران را اعلام می‌کند

آمریکا جزئیات ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران را اعلام می‌کند

توافق اتمی میان ایران، دولت پیشین آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر در تیر ماه ۱۳۹۴ به دست آمده بود
توافق اتمی میان ایران، دولت پیشین آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر در تیر ماه ۱۳۹۴ به دست آمده بود

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت واشینگتن روز ۱۵ مرداد جزئیات مربوط به ازسرگیری بخشی از تحریم‌ها علیه ایران، از جمله محدودیت‌های ارزی را، اعلام می‌کند.

آقای پومپئو در جمع خبرنگاران یادآوری کرده‌است که ایالات متحده، همان‌طور که پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از «برجام» اعلام شد، تحریم‌ها علیه ایران را از سر می‌گیرد؛ تحریم‌هایی که قرار بود در بازه‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اجرا شوند.

آقای ترامپ ۱۸ اردیبهشت ماه، پس از ماه‌ها انتقاد از توافق اتمی صورت‌گرفته در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، تصمیم خود برای خروج از این توافق را اعلام کرد.

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند از صبح روز هفتم اوت، ۱۶ مرداد ماه، دولت ایران دیگر قادر به خرید دلار آمریکا نخواهد بود و تحریم‌ها شامل صنایع و بخشی از تولیدات ایران خواهد شد.

بر پایه آن‌چه وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود، قسمت نخست تحریم‌ها علیه ایران، که پیش از توافق اتمی نیز اجرا می‌شد، شامل بخش‌های مختلف از جمله محدودیت دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به شماری از فلزات مانند آلومینیوم و فولاد می‌شود.

همزمان شماری از مجوزهایی صادرشده از سوی دولت آمریکا پس از دستیابی به توافق اتمی، از جمله مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی، بی‌اثر می‌شوند.

|بیشتر بخوانید: در مورد نخستین بسته تحریم‌های آمریکا

دیدگاه‌ها؛ سرنوشت برجام چه خواهد شد؟ please wait Embed share

دیدگاه‌ها؛ سرنوشت برجام چه خواهد شد؟

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

No media source currently available

0:00 0:24:59 0:00 لینک مستقیم

  • 48 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه بار دیگر بر خواسته‌های واشینگتن از تهران تاکید کرد و گفت بازگشت تحریم‌ها برای مقابله با «فعالیت‌های مخرب ایران» است.

آمریکا، ایران را متهم به دخالت در اوضاع دیگر کشورها، انجام «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» در منطقه، نقض «روح برجام» با دست‌زدن به اقداماتی مانند توسعه موشک‌های بالیستیک و دیگر موارد کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در واپسین روز اردیبهشت ماه، ۱۲ شرط را برای دستیابی به توافق جدید با ایران اعلام کرد؛ شروطی مانند اعلام تمامی جنبه‌های فعالیت‌های هسته‌ای به آژانس، دسترسی بازرسان به کلیه تاسیات اتمی، آزادی شهروندان ایرانی‌آمریکایی، پایان‌دادن به حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، خروج از سوریه و موارد دیگر. جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا در مورد دخالت در امور دیگر کشورها را رد کرده‌است، واشینگتن را متهم به نقض روح برجام کرده، از آمریکا به‌خاطر خروج از توافق اتمی و ازسرگیری تحریم‌ها به دادگاه لاهه شکایت کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش جنبه دفاعی دارد.

«۱۲ شرط» پومپئو برای دستیابی به توافق جدید با تهران please wait Embed share

«۱۲ شرط» پومپئو برای دستیابی به توافق جدید با تهران

Embed share The code has been copied to your clipboard. width px height px

The URL has been copied to your clipboard

No media source currently available

0:00 0:03:35 0:00

آقای پومپئو ۱۴ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت مردم ایران «از ناتوانی رهبران خود برای عمل به وعده‌های اقتصادی که قول آن را داده بودند، ناراحت هستند».

|بیشتر بخوانید: بازگشت تحریم‌های آمریکا؛ دو موج و پیامدهای آنها

اقتصاد ایران، در ماه‌های گذشته و با انتخاب ترامپ در مقام ریاست‌جمهوری و اعلام تصمیم نهایی برای خروج از برجام، با تلاطم و تنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌است. ریال ارزش خود را در برابر دلار، به‌طور چشم‌گیری، از دست داده، بهای سکه و کالاهای دیگر افزایش یافته و موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته‌است.

جرقه اعتراضات و تجمعات شهروندان هرچند اقتصادی‌ست، اما در آن‌ها شعارهای تند سیاسی، از جمله علیه رهبر جمهوری اسلامی، نهادهای زیر نظر او و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، علیه حضور ایران در دیگر کشورهای منطقه و یا در ستایش پادشاهان پهلوی مطرح شده‌است.

ساعت ششم - بخت آن فریادهای بلند please wait Embed share

ساعت ششم – بخت آن فریادهای بلند

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

No media source currently available

0:00 0:53:18 0:00 لینک مستقیم

  • 48 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

طی روزهای گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا گفته حاضر است بدون پیش‌شرط با رئیس جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند. دونالد ترامپ روز گذشته تاکید کرده بود وضع اقتصادی ایران سریعا رو به وخامت است و در نهایت این مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی هستند که باید تصمیم بگیرند حاضر به گفت‌وگو هستند یا نه.

روز یک‌شنبه مایک پومپئو گفت متعهد بودن ایران به تغییر رفتارش، ملاکی برای ارزش داشتن هرگونه گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است.

شماری از مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی ایران به مذاکره احتمالی با آمریکا واکنش نشان داده‌اند، اما هنوز رهبر و رئیس‌جمهوری اسلامی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

با استفاده از رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، تحلیل‌ها و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا