اخبار

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مدرکی درباره تخلف هسته‌ای ایران در دست نیست

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این نهاد “شواهد معتبری” مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی در اختیار ندارد. اسرائیل ادعا کرده به اسنادی دست یافته که تائید‌کننده برنامه‌های ایران برای تولید سلاح اتمی است.سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه (اول ماه مه/ ۱۱ اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که “هیچ مدرک معتبری” که تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی پس از سال ۲۰۰۹ را تائید کند در اختیار این نهاد نیست.

در این بیانیه به گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس استناد شده که چند ماه پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی و در آستانه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر شد.

مدیرکل آژانس در این گزارش خاطر نشان کرده که تا سال ۲۰۰۳ تشکیلاتی در ایران برای هماهنگی فعالیت‌های مرتبط با یک “وسیله انفجاری اتمی” وجود داشته اما “شواهد معتبری” برای ادامه این فعالیت‌های پس از سال ۲۰۰۹ در دست نیست.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در بیانیه آژانس به طور مستقیم به سخنان روز گذشته نخست وزیر اسرائیل اشاره نشده، اما محتوای آن ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره وجود اسنادی مبنی بر خلاف‌گویی ایران درباره ماهیت واقعی برنامه‌های هسته‌ای این کشور را رد می‌کند.

نتانیاهو در برنامه‌ای که در وزارت دفاع اسرائیل اجرا و به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد ادعا کرد که این کشور به “اطلاعات تازه و شواهدی مشتندی” دست یافته که اثبات می‌کند ایران برنامه گسترده تحقیقاتی برای ساخت بمب اتمی در آینده را مخفیانه حفظ کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن تعدادی زیادی پوشه و سی‌دی به خبرنگاران حاضر در این برنامه، مدعی شد که دستگاه امنیتی این کشور در عملیاتی محرمانه به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال حاوی اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران دست یافته است.

آژانس و اسناد ادعایی اسرائیل

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی بدون اشاره مستقیم به اظهارات نتانیاهو ابراز آمادگی کرده هر گونه سند و مدرک جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را بررسی کند.

بیشتر بخوانید: نتانیاهو: ایران همچنان به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است

در بیانیه آژانس تاکید شده که رویه معمول این نهاد بررسی تمام اسناد و اطلاعات معتبری است که در اختیارش قرار می‌گیرد اما بحث رسانه‌ای درباره پرسش‌های مرتبط با این اطلاعات روال کار آژانس نیست.

روزنامه نیویورک تایمز با استناد به اظهارات چند مقام رسمی که نامشان ذکر نشده گزارش داده که مأموران سازمان اطلاعات خارجی اسرائيل (موساد) ابتدای سال میلادی گذشته در عملیاتی شبانه به یک مکان سری در تهران که شبیه به انباری مخروبه بود نفوذ کرده و اسناد مربوط به برنامه سلاح‌های هسته‌ای ایران را به دست آورده و از کشور خارج کرده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل نیز در سخنرانی خود منطقه “شوراباد” تهران را محل به دست آوردن اسنادی معرفی کرد که به گفته‌ی او خلاف‌گویی مسئولان جمهوری اسلامی درباره ماهیت واقعی برنامه‌های اتمی این کشور را آشکار می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید آنچه نتانیاهو ارائه کرد “یک نمایش بچگانه و مسخره” بود.

بیشتر بخوانید: مایک پومپئو: اسناد اسرائيل در مورد ایران موثق است

عراقچی گفت: «نتانیاهو مدعی است ۵۵ هزار سند در انباری در شورآباد تهران به دست آورده و مدارکی که اثبات می‌کند ایران برنامه پنهانی هسته‌ای داشته است؛ اما نفس این ادعا خنده‌دار است؛ چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند.»

استقبال آمریکا، کم‌توجهی اروپا

در حالی که سخنرانی نتانیاهو و اسناد ادعایی او با استقبال آمریکا و تائید سیاست‌مدران نزدیک به دونالد ترامپ روبرو شده، کشورهای اروپایی معتقدند تنها مرجع ارزیابی اسناد مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه، اول ماه مه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اسناد ارائه شده به وسیله اسرائیل بر اهمیت حفظ برجام صحه می‌گذارد زیرا با این توافق جامع‌ترین و سخت‌گیرانه‌ترین نظارت‌ها بر فعایلت‌های هسته‌ای تهران اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید: وزارت خارجه فرانسه: توافق هسته‌ای، توافقی بجا بود

این بیانیه می‌گوید کشورهای اروپایی از فعالیت‌های غیرمسالمت‌آمیز اتمی ایران در گذشته با خبر بوده‌اند و توافق هسته‌ای جلوی ادامه این فعالیت‌ها را گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ بارها به شدت بر توافق هسته‌ای تاخته و پایبندی ایالات متحده به آن را وابسته به اصلاح برجام، از جمله برای همیشگی کردن محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اعلام کرده است.

قرار است ترامپ تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) درباره پایبندی به برجام و ادامه یا عدم ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصمیم‌بگیرد. برخی ناظران معتقدند سخنرانی روز گذشته نتایاهو بی‌ارتباط با این تصمیم‌گیری نبوده است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا