اخبار

آیت‌الله خامنه‌ای اظهارات نتانیاهو درباره تلاش ایران برای «نابودی یهودیان» را رد کرد

آیت‌الله خامنه‌ای اظهارات نتانیاهو درباره تلاش ایران برای «نابودی یهودیان» را رد کرد

 آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

رهبر جمهوری اسلامی اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل درباره تلاش ایران برای «نابودی یهودیان» را رد کرد و آن را «مظلوم‌نمایی» و «دروغ» خواند. وی بار دیگر ایده برگزاری رفراندوم برای «تعیین تکلیف کشور فلسطین» را مطرح کرد.

به گزارش سایت رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۲۰ خرداد در یک سخنرانی، نخست‌وزیر اسرائیل را «شمرِ زمان» و «کودک‌کُش» خوانده و گفته که او در اروپا «مظلوم‌نمایی می‌کند که ایران می‌خواهد ما را نابود کند».

وی می‌گوید که جمال عبدالناصر، رهبر سابق مصر «شعار می‌داد یهودی‌ها را در دریا می‌ریزیم» اما «ما از روز اول چنین حرف‌هایی نزدیم و یک طرحی اعلام کردیم… گفتیم برای تعیین تکلیف کشور تاریخی فلسطین به مردم فلسطین مراجعه کنید».

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شده است که آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، از همان ابتدای انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بارها تاکید کرد که «اسرائیل باید از بین برود» یا «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

در قطعنامه پایانی راهپیمایی «روز قدس» امسال در ایران نیز «محو اسرائیل»، آرمان جمهوری اسلامی و راهبرد آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای خوانده شده است.

پس از انقلاب نیز بارها مقامات جمهوری اسلامی بویژه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق، از ضرورت «نابودی اسرائیل» سخن گفته‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل در سفر خود به اروپا تاکید کرده بود که ایران می‌خواهد «شش میلیون یهودی دیگر را بکشد» و «می‌خواهد با رسیدن به سلاح هسته‌ای این کار را بکند».

اشاره آقای نتانیاهو، به «اعلام نیت نابودی اسرائیل» در توئیت حساب کاربری منتسب به رهبر جمهوری اسلامی بود.

توئیت منتشره در واقع بازنشر سخنان او در سال ۹۱ بود مبنی بر اینکه «اسرائیل غده سرطانی در غرب آسیا است که باید ریشه‌کن شود؛ این کار ممکن است و خواهد شد».

انتشار این توئیت و نیز دستور آیت‌الله خامنه‌ای به سازمان انرژی اتمی برای آماده کردن شرایط برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو، مورد بیشترین بهره‌برداری نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به اروپا قرار گرفت.

رهبر ایران درباره جزئیات طرح رفراندوم برای «تعیین تکلیف کشور فلسطین» گفت که مسلمانان، یهودیان و مسیحیانی که «واقعاً فلسطینی‌اند» و «از ۸۰ سال پیش، ۱۰۰ سال پیش ساکن فلسطین بوده‌اند، چه در سرزمین‌های اشغالی چه خارج از آن» در این رفراندوم شرکت کنند.

از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز ۱۴ خرداد در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل خواهان حذف این توئیت و نیز تشدید فشار بر ایران برای بیرون بردن نیروهایش از سوریه شد.

ادعای سکوت رهبران اروپایی

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود با مطرح کردن این ادعا که «سخنان بنیامین نتانیاهو مبنی بر قصد ایران برای از بین بردن یهودیان از سوی مقامات اروپایی» تایید شد، اظهار داشت: «آن مخاطب اروپایی» سخنان نخست‌وزیر اسرائیل را «گوش می‌دهد و سر تکان می‌دهد و نمی‌گوید شما الان در غزه و قدس دارید این جنایت‌ها را می‌کنید».

سخنان رهبر ایران در حالی ابراز شده است که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در دیدار با همتای اسرائیلی‌اش از کشته شدن شماری از فلسطینی‌ها در اعتراضات روز انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس ابراز نگرانی کرده بود.

از سوی دیگر، حضور بنیامین نتانیاهو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در پاریس و لندن با تظاهرات ضد اسرائیلی از سوی فلسطینی‌ها و حامیان آنها همراه شد، هرچند که دولت آلمان اجازه برگزاری تظاهرات مشابه در برلین را نداده بود.

رهبر ایران درباره جزئیات طرح رفراندوم برای «تعیین تکلیف کشور فلسطین» گفت که مسلمانان، یهودیان و مسیحیانی که «واقعاً فلسطینی‌اند» و «از ۸۰ سال پیش، ۱۰۰ سال پیش ساکن فلسطین بوده‌اند، چه در سرزمین‌های اشغالی چه خارج از آن» در این رفراندوم شرکت کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: «این طرح جمهوری اسلامی که رسماً در سازمان ملل به ثبت رسیده است آیا با موازینی که جهان قبول دارد منطبق نیست؟ پس چرا اروپایی‌ها حاضر نیستند آن را بفهمند؟»

نخستین بار محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در ۲۳ آبان ۷۹ و در نهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در دوحه قطر، خواستار برگزاری رفراندوم در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی برای تعیین نظام آینده مناطقی شد که وی از آن با عنوان «فلسطین اشغالی» یاد کرد.

آقای خاتمی شروط تحقق چنین مسئله‌ای را «بازگشت همه فلسطینیان به وطن خویش در فلسطین اشغالی»، «همه‌پرسی از مردم اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی»، «برپایی نظام مستقل فلسطین مورد دلخواه مردم آن در سر تا سر خاک فلسطین به پایتختی قدس» و «تصمیم‌گیری دولت مستقل در مورد همه ساکنان فعلی این سرزمین» عنوان کرد.

راهکار دو کشوری، طرح مورد حمایت جامعه جهانی برای استقلال فلسطین در کنار اسرائیل است؛ طرحی که گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برای تحقق آن عملا از یک دهه پیش راکد مانده است.

در عین حال کشته شدن بیش از یکصد فلسطینی در تظاهرات اخیر در هفتادمین سالروز تاسیس اسرائیل و اعتراض فلسطینی‌ها به اقدام آمریکا در انتقال سفارت آن کشور به اورشلیم، چشم‌انداز مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها را تیره‌تر کرده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران و رادیوفردا/ ا.م/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…