اخبار

ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت ستوده و فعالان حقوق بشر در ایران

ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت ستوده و فعالان حقوق بشر در ایران

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، واشینگتن گزارش‌ها در مورد وضعیت کنشگران حقوق بشر و افرادی که در ایران «به‌طور غیرقانونی و خودسرانه» در زندان هستند را دنبال می‌کند. هدر نائورت تاکید کرد: «امروز ما به‌طور خاص نگران نسرین ستوده هستیم».

بنا بر آن‌چه در تارنمای فارسی وزارت خارجه آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، خانم نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۴ مرداد ماه گفته‌ است «ما گزارش‌ها درمورد مدافعین متعدد حقوق بشر و اعضای گروه‌های اقلیت، مانند دراویش گنابادی را که به‌طور غیرقانونی و خودسرانه در زندان‌های رژیم ایران محبوس می‌شوند، از نزدیک دنبال می‌کنیم».

روز گذشته دادگاه انقلاب تهران، مصطفی عبدی، از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور» نزدیک به دراویش گنابادی، را به بیش از ۲۶ سال زندان تعزیری محکوم کرد. دادگاه انقلاب ایران برای هفت درویش گنابادی دیگر نیز مجموعا ۵۹ سال حکم زندان صادر کرده است.

خانم نائورت در ادامه بیانیه منتشرشده در «وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی» در شبکه‌های اجتماعی گفته «امروز ما به‌طور خاص نگران نسرین ستوده هستیم که از ژوئن ۲۰۱۸ در زندان اوین محبوس است و به‌خاطر وکالت قانونی زنی که به برداشتن حجاب در انظار عمومی متهم شده، با اتهامات امنیت ملی مواجه است».

نسرین ستوده، وکیل و حقوق‌دان، ۲۳ خرداد ماه بازداشت شد و به گفته رضا خندان، همسرش، پس از دو ماه هم‌چنان در «بازداشت موقت» به سر می‌برد. آقای خندان ماه گذشته در فیس‌بوک خود نوشته بود این وکیل «در یک پرونده که حکم آن در ۱۳ مهر ۹۵ به صورت غیابی صادر شده، به پنج سال زندان محکوم شده است».

رضا خندان به رادیوفردا گفته دادگاه انقلاب با استناد به ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی که در خصوص کمک به جاسوسان است، خانم ستوده را با حکمی غیابی محکوم کرده است: «دادسرای اوین چنین اتهامی را به نسرین ستوده وارد نکرده بود و حکم با کیفرخواست تطبیق ندارد».

نسرین ستوده طی سال های اخیر وکالت شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی را به عهده داشته است. او همچنین در جریان اعتراضات زنان به حجاب اجباری که به اعتراضات «دختران خیابان انقلاب» مشهور شده، وکالت شماری از این زنان را بر عهده داشت.

در خرداد ماه گذشته سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز خواستار آزادی بدون قید و شرط خانم ستوده شده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته است حکومت ایران نه تنها افرادی که به‌طور مسالمت‌آمیز از حقوق خود دفاع می‌کنند زندانی می‌کند، بلکه مدافعان آن‌ها را نیز به زندان می‌اندازد.

به گفته خانم نائورت «این موارد روزانه نقض حقوق بشر و بازداشت‌های خودسرانه حقیقتا غیر قابل قبول‌اند». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از هم‌پیمانان آن کشور خواسته است تا همراه واشینگتن از جمهوری اسلامی بخواهند به «سرکوب مردمش به‌خاطر اعمال حقوق بشر و آزادی‌های بنیادینشان» پایان دهد.

تهران هنوز واکنشی به این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشان نداده‌است. وزارت خارجه ایران پیشتر، در واکنش به گزارش‌های حقوق بشری ایالات متحده، آن‌ها را «مغرضانه» توصیف کرده و گفته بود «تصویری تحریف شده و غیر واقعی از شرایط کشورمان ارائه می‌کند».

انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران محدود به دولت‌های ایالات متحده نیست، و دیگر نهادها و نیز سازمان‌های فرادولتی و بین‌المللی نیز از وضعیت حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه‌ها، یا بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و اعدام‌ها در ایران انتقاد کرده‌اند.

بنا بر توئیتر، فیس‌بوک، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…