اخبار

ابراز نگرانی وزیر نفت ایران نسبت به پیروی اعضای اوپک از توئیت ترامپ

ابراز نگرانی وزیر نفت ایران نسبت به پیروی اعضای اوپک از توئیت ترامپ

بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران

به‌دنبال تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ضرورت کاهش قیمت نفت از سوی سازمان اوپک، وزیر نفت ایران ابراز امیدواری کرد که این تهدید، موجب «وحشت» «برخی همکاران اوپکی» و اجرای «دستورهای» دونالد ترامپ نشود.

اشاره وی به توئیت روز ۲۹ شهریور ترامپ است که از کشورهای عرب خاورمیانه بدلیل «افزایش قیمت» نفت انتقاد کرده بود.

وی نوشته بود: «ما از کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کنیم و بدون حمایت ما، آنها در درازمدت نمی‌توانند امنیت داشته باشند. با این حال، آنها به افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت ادامه می‌دهند. ما این را به خاطر خواهیم سپرد. سازمان انحصارگر اوپک باید همین حالا قیمت‌ها را کاهش دهد».

بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران، این توئیت را «بزرگترین توهین به دولت‌ها و ملت‌های دوست آمریکا در منطقه» دانسته است.

در نشست روز یک‌شنبه، یکم مهر، که بین اعضای اوپک و روسیه در الجزیره حال برگزاری است انتظار می‌رود که پیش‌نویس مدیریت بازار نفت برای سال‌های بعد نیز آماده شود.

بعد از اعتراض ترامپ به کشورهای خاورمیانه و اوپک، قیمت نفت شاخص برنت روز پنجشنبه گذشته به ۷۹ دلار رسید، اما باز هم نسبت به متوسط قیمت آن در سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشت.

آقای ترامپ تاکنون بارها از اوپک خواسته است تا تولید خود را افزایش دهد و نگذارد قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی اوج بگیرد.

آن‌طور که خبرگزاری شانا گزارش کرده، آقای زنگنه ابراز امیدواری کرده که نشست روز یک‌شنبه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک «تحت تاثیر توئیت تهدیدآمیز» ترامپ قرار نگیرد.

وی گفته که امیدوار است «این تهدیدها، برخی همکاران اوپکی مرا وحشت‌زده و ترغیب به اجرای دستورهای رئیس جمهوری ترامپ نکند.»

وزیر نفت ایران افزوده که «طبق شنیده‎ها» این کمیته، «خارج از حیطه وظایف محوله به آن، در پی آن است که به بهانه به اصطلاح جبران کاهش تولید ایران، رقمی را برای افزایش تولید ارائه کند.»

بیژن نامدار زنگنه ۲۹ شهریور نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ و نشریه پلاتز از برخی اعضای اوپک انتقاد کرده بود که به گفته او، بیش از سهمیه خود نفت تولید می‌کنند و در صددند تا آمریکا را برای فشار بیشتر بر ایران ترغیب کنند.

وی گفته بود که «تحلیل من اکنون این است که اوپک قربانی جریانی خزنده است که همزمان نتیجه همکاری با آمریکا و ترس از قانون ضد اوپکی مطرح شده در کنگره آمریکا، نوپک است».

لایحه موسوم به نوپک، سازمان اوپک را مشمول قوانین ضدانحصار در آمریکا می‌کند در حالی که اوپک پیش از این معاف از این قانون بود.

زنگنه در عین حال پیش‌بینی کرده که جریان‌های مخالف اوپک، این سازمان را «قربانی می‌کنند و به آهستگی، بدون اعلام علنی این مسئله، قصد دارند تعداد زیادی از کشورهای تولیدکننده را گردهم آورند و مجمعی ایجاد کنند تا جای اوپک را بگیرد».

اظهارات وی در حالی بیان شده که از زمان خروج آمریکا از برجام، تولید و صادرات نفت ایران با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

بر اساس گزارش جدید خبرگزاری بلومبرگ با استناد به آمارهای منتشره کشتیرانی در روز ۲۷ شهریورماه، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران از ۲.۵ میلیون بشکه طی سال گذشته به حدود ۱.۸ میلیون بشکه در ماه سپتامبر رسیده و این کاهش کماکان ادامه دارد.

بر اساس آمارهای اوپک، گرچه از زمان خروج آمریکا از برجام تا ماه اوت، تولید روزانه نفت ایران حدود ۲۳۵ هزار بشکه کاهش یافته، اما کشورهای عرب همسایه ایران در اوپک شامل امارات، عربستان، کویت، عراق و قطر روی‌هم‌رفته تولید خود را ۷۹۴ هزار بشکه افزایش داده‌اند که نیمی از این افزایش توسط عربستان انجام شده است.

پیش از این حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک نیز گفته بود که «عربستان و امارات، در حال تبدیل اوپک به ابزاری برای آمریکا هستند و با این کار اعتبار چندانی برای این سازمان نمانده‌است.»

منابع: شانا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…