اخبار

استمداد خانواده‌های فعالان زندانی محیط زیست از خامنه‌ای

استمداد خانواده‌های فعالان زندانی محیط زیست از خامنه‌ای

در گزارش ایرنا، مرگ کاووس سیدامامی (گوشه راست، پایین) مشکوک توصیف شده است.
در گزارش ایرنا، مرگ کاووس سیدامامی (گوشه راست، پایین) مشکوک توصیف شده است.

خانواده‌های هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست در ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی که روز سه‌شنبه منتشر شد خواستار فراهم‌ شدن دسترسی آنها به «وکیل و شرایط دادرسی عادلانه» شدند.

این نامه را خانواده‌های امیرحسین خالقی، سام رجبی، عبدالرضا کوهپایه، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، هومن جوکار و طاهر قدیریان که بهمن‌ماه سال ۹۶ بازداشت‌ شدند، نوشته‌اند.

بهمن سال ۹۶، ۹ نفر از فعالان محیط زیست و پس از آن نیز تعداد دیگری بازداشت شدند که «جاسوسی» از اتهامات مطرح شده علیه آنان است.

در نامه خانواده‌های این هشت فعال محیط زیست،‌ ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شده‌ها، نوشته شده که تلاش خانواده‌های آنها برای دسترسی به دادستان تهران، «بی‌نتیجه» بوده است.

نویسندگان نامه، سایر مسئولان قضایی و دولتی را که با آنها دیدار کرده‌اند نیز «تنها شنوندگان خوبی» معرفی کرده‌اند.

خانواده‌های این هشت فعال محیط زیست، آنها را از «خوش‌سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست و عاشقان طبیعت ایران» می‌نامند که «همواره در چارچوب قانون، بی‌مزد و منت، جوانی‌شان را نثار حفاظت از طبیعت ایران کرده‌اند.»

در این نامه خطاب به علی خامنه‌ای نوشته شده که خانواده‌های آنها از «صمیم قلب مطمئن» هستند که فرزندان‌شان «هیچ کدام مرتکب کوچک‌ترین اشتباهی نشده‌اند، تا چه رسد به این اتهامات سنگین و باورنکردنی.»

آنها در ادامه نامه ضمن درخواست آزادی آنها از آقای خامنه‌ای، خواستار رفع «محدودیت‌ها»، «دسترسی به وکیل» و فراهم شدن «شرایط دادرسی عادلانه» شده‌اند.

خانواده‌های این فعالان محیط زیست پیش از این نیز برای چند مقام‌ دیگر جمهوری اسلامی نامه نوشته بودند و بارها درخواست آزادی فرزندان خود را که به «جاسوسی» متهم شده‌اند، مطرح کرده‌اند.

اتهام «جاسوسی» به آنها در حالی از سوی قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مطرح شده که وزارت اطلاعات ایران بارها این اتهام را رد کرده است.

در همین زمینه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «نمی‌گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند، بلکه خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم و این بخشی از حقوق شهروندی ماست.»

آقای کلانتری نیز تاکید کرده که «وزیر اطلاعات تنها مرجع رسمی اعلام جاسوس بودن افراد است که در این زمینه به طور رسمی اعلام کرده این افراد جاسوس نیستند.»

اوایل شهریورماه سال جاری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به درخواست آزادی این فعالان از سوی رئیس سازمان محیط زیست گفته بود: «مگر هر آن چه ایشان خواست باید انجام شود؟ برای پرونده پنج نفر از این متهمان کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفت.»

مسئولان قضایی مدعی هستند که این فعالان محیط زیست «اطلاعات طبقه‌بندی شده از مراکز حساس را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه قرار داده‌اند.»

خبرگزاری ایرنا با اشاره به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده این فعالان نوشت: «آیا این طولانی شدن ارتباطی به نداشتن اطلاعات کافی از پرونده [از سوی قوه قضائیه] ندارد؟»

خبرگزاری وابسته به دولت جمهوری اسلامی این پرسش را مطرح می‌کند که وقتی وزارت اطلاعات به عنوان مرجع اصلی جاسوسی و جمع‌آوری مدارک در این زمینه، اتهام جاسوسی این افراد را رد می‌کند، چرا مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند که «مدارک لازم برای این پرونده وجود دارد؟»

ایرنا همچنین با اشاره به مرگ «مشکوک» کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و رئیس موسسه حیات وحش پارسیان در زندان، خواستار پاسخگویی به افکار عمومی در این زمینه شده است.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود و در ۲۱ بهمن به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌ است، این ادعایی است که خانواده‌اش رد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» دربارهٔ «مرگ بسیار مشکوک» سیدامامی را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه‌ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه و قتل» دانسته‌ است.

منابع: خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…