اخبار

اظهارات متناقض مقامات ایرانی درباره “کشته شدن ۱۸ عضو سپاه” در سوریه

یک “منبع آگاه” در ایران کشته شدن نیروهای سپاه در حملات اخیر به سوریه را تکذیب کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اما آن را تأیید کرد، اما گفت، تعداد کشته‌شدگان مشخص نیست. خبرهایی از کشته شدن ۱۸ عضو سپاه منتشر شده است.برخی خبرگزاری‌های ایران از جمله تسنیم، مهر و ایسنا، با استناد به سخنان یک “منبع آگاه” خبر کشته شدن چندین نفر از اعضای سپاه پاسداران را در جریان حملات اخیر به پایگاه‌های نظامی سوریه، تکذیب کردند.

به گزارش رسانه‌های سوریه با استناد به ارتش این کشور، حملات موشکی در ساعت ۱۰ و نیم شامگاه یکشنبه (۹ اریبهشت/ ۲۹ آوریل) علیه پایگاه‌های نظامی سوریه و نیروهای ایرانی مستقر در این کشور در استان‌های حما و حلب به وقوع پیوسته است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، از کشته شدن ۲۶ نظامی در این حملات خبر داده و عنوان کرده‌اند که دست‌کم ۱۸ تن از کشته‌شدگان نیروهای سپاه پاسداران ایران بوده‌اند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری آلمان نیز با استناد به منابع دولتی سوریه نوشته است، نیروهای ایرانی در یکی از پایگاه‌های واقع در ۶۰ کیلومتری حما که مورد حمله قرار گرفته، مستقر بوده‌اند.

اسرائیل در مظان اتهام

رسانه‌های دولتی سوریه بدون اشاره مشخص به عامل حملات، اعلام کرده‌اند که این اقدام از طرف “دشمن” انجام گرفته است. تلویزیون دولتی این کشور هم تصاویری از ویرانی پایگاه‌ها را نشان داده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تائید کرده است که “تیپ ۴۷” واقع در غرب شهر حما و پایگاه دفاعی فرودگاه حلب مورد اصابت موشک‌قرار گرفته‌اند. “تیپ ۴۷” بیشتر به عنوان پایگاه شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی تازه به پایگاه‌های نظامی سوریه

تاکنون عامل این حملات موشکی مشخص نشده است، اما رسانه‌های داخلی سوریه احتمال داده‌اند که این حملات از سوی اسرائیل انجام گرفته باشد. ارتش اسرائیل تابه‌حال مسئولیت حملات موشکی اخیر را نپذیرفته و آن را تکذیب هم نکرده است.

این در حالی است که چند ساعت پیش از حملات موشکی شامگاه یکشنبه به پایگاه‌های نظامی سوریه، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، تهدید کرده بود که ارتش این کشور حق “آزادی عملیات” در سوریه را برای خود را محفوظ دانسته و به حملات خود در این کشور ادامه خواهد داد.

تکذیب “منبع آگاه”

خبرگزاری‌های مهر و ایسنا در این میان نوشته‌اند: «یک منبع آگاه، خبرسازی برخی رسانه‌های خارجی را مبنی بر شهادت شماری از نیروهای مستشار ایرانی در جریان حمله به حومه شهر “سلحب” در ریف غربی حماه سوریه را تکذیب کرد».

همچنین فرمانده لشکر فاطمیون، وابسته به نیروی قدس سپاه و متشکل از شبه‌نظامیان شیعه افغان، به خبرگزاری تسنیم گفته است: «پایگاه این لشکر در نزدیک شهر حلب سالم هست و هیچ یک از نیروهای این گروه در حمله ادعایی رسانه‌ها به شهادت نرسیدند».

“تأیید” سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

هم‌زمان با تکذیب کشته شدن نیروهای سپاه در حملات اخیر موشکی به پایگاه‌های نظامی سوریه از سوی “منبع آگاه” ایرانی، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، در اظهاراتی متفاوت، “حمله” اسرائیل به این پایگاه‌ها را اقدامی “تجاوزکارانه” نامید و عملا کشته شدن تعدادی از نیروهای جمهوری اسلامی در این حملات را تأیید کرد.

نقوی حسینی گفت: «اینکه جایی را هدف قرار می‌دهند که مستشاران ایرانی در آن حضور دارند، نشان‌گر خوابی است که در سر دارند. این مستشاران کاملا قانونی و به درخواست دولت مرکزی سوریه در این کشور حضور دارند. این اقدام تجاوز آشکار به کشور مستقل و یک مسئولیت بین‌المللی در قبال به شهادت رساندن مستشاران ایرانی است. جمهوری اسلامی از این جنایت‌ها نخواهد گذشت».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران “در مورد تعداد شهدای ایرانی در حمله شب گذشته” نیز گفت: «آمار دقیقی نداریم و باید دستگاه رسمی این آمار را اعلام کند».

نقوی حسینی همچنین در این خصوص که چرا آمار کشته‌شدگان چه در حمله به پایگاه هوایی تیفور با ۷ کشته ایرانی و چه در حمله اخیر با “به ادعای رسانه‌های سوری” ۱۸ کشته ایرانی، از سوی مقام‌ها و نهادهای ایرانی اعلام نمی‌شود، گفت: «سوری‌ها باید این آمار را اعلام کنند، چون آنها مسئول هستند. ما به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور داریم و آنها باید اعلام کنند. […] این دولت مسئولیت قانونی اداره کشور را دارد و از ما به عنوان مستشار دعوت کرده و در مقابل اقدامات نظامی هم مسئول است؛ از این جهت آمار را هم باید آنها اعلام کنند».

تهدیدهای متقابل

مقام‌های اسرائیلی بارها نسبت به حضور نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه در نزدیکی مرزهای خود هشدار داده‌اند. آنها حدود دو ماه پیش نیز از سرنگونی پهپادی در خاک اسرائیل خبر دادند که به گفته آنها متعلق به ایران بوده است. روز ۲۰ فروردین‌ماه گذشته نیز یک پایگاه نظامی در حمص سوریه مورد حمله قرار گرفت که در جریان آن ۷ تن از اعضای سپاه پاسداران کشته شدند. روسیه حمله را به اسرائیل نسبت داد، اسرائیل اما مسئولیت آن را برعهده نگرفت.

بیشتر بخوانید: سردار سلامی: موجودیت و بقای اسرائیل را به خطر انداخته‌ایم

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، پیش‌تر گفته بود که اسرائیل از “شمال و غرب در تقاطع آتش” قرار دارد و با اشاره به این کشور تهدید کرده بود: «دست‌ها روی ماشه و موشک‌ها آماده‌اند». او پنجشنبه گذشته نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی “موجودیت و بقای اسرائیل را به خطر انداخته” است، گفت: «دقیقا در کنار مرز‌های رژیم اشغالگر فرزندان متنوعی از امت اسلام با آرمان‌های ضد صهیونیستی قرار دارند و همه به دنبال محو این رژیم هستند».

بیشتر بخوانید: لیبرمن: حمله به تل‌آویو را با حمله به تهران تلافی می‌کنیم

وزیر دفاع اسرائیل نیز هم‌زمان تهدید کرده بود که در صورت حمله ایران به تل‌آویو اسرائیل هم تلافی خواهد کرد و «اگر اسرائیل آرامش نداشته باشد، تهران هم آرامشی نخواهد داشت». آویگدور لیبرمن هشدار داده بود که «بهتر است کسی ما را محک نزند؛ ما برای هر اتفاقی آماده‌ایم». او افزوده بود که در صورت عملی‌شدن تهدید حمله به تل‌آویو، «ما به تهران حمله کرده و پایگاه‌های ایران در سوریه که تهدیدی برای اسرائیل هستند را نابود خواهیم کرد».

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…