اخبار

اعتراضات در اهواز هر روز گسترده‌تر و دستگیری‌ها بیشتر می‌شود

با ورود تظاهرات مردمی در اهواز و دیگر شهرهای عرب‌نشین به هفته دوم و گسترده‌تر شدن دایره اعتراضات، روند دستگیری‌های کنشگران و مردم عادی در این شهرهای خوزستان نیز بالا گرفته است. شمار دستگیرشدگان میان ۱۰۰ تا ۱۶۰ نفر است.نهادهای حقوق بشری تاکنون بازداشت ۱۰۰ نفر را در دومین هفته از اعتراضات مردم عرب اهواز ثبت کرده‌اند. با این حال برخی رسانه‌های محلی و بین‌المللی تعداد بازداشت‌شدگان را تا ۱۶۰ نفر نیز اعلام کرده‌اند.

دستگیری به جرم الله‌اکبر

ستار، یکی از جوانان ساکن منطقه رفیش اهواز درباره دستگیری‌های روزهای اخیر به دویچه‌وله می‌گوید: «برادرم را جلوی چشمم بازداشت کردند. پدرم هر کاری کرد، مامورها برادرم را رها نکردند. ما کاری به کسی نداریم. حواسمان هم هست که کسی دست به تخریب چیزی نزند تا بهانه دستشان ندهیم. تنها کاری که می‌کنیم، شعار دادن است. آنها در تلویزیون به ما بی‌احترامی کردند و ما می‌خواهیم که از ما عذرخواهی شود. حالا هم که عذرخواهی نمی‌کنند، شعار الله‌اکبر سر می‌دهیم ولی انگار با الله‌اکبر هم مشکل دارند.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «باور کنید اینکه از کسی که به شما توهین کرده، بخواهید عذرخواهی کند، درخواست زیادی نیست. آنها روی نقشه همه اقوام را گذاشتند جز عرب‌ها را. این در حالی است که ما نسل اندر نسل اینجا به دنیا آمده و اینجا مرده‌ایم. هر اتفاقی هم بیفتد نسل‌های آینده ما اینجا به دنیا آمده و اینجا خواهند مرد.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

درباره اهانت به مردم عرب، پیش از این مینا دریس، هنرمند و خواننده عرب در مراسم اهدای عروسک‌های اهوازی به موزه عروسک و فرهنگ ایران گفته بود: «گاهی پیش خودم فکر می‌کنم من اگر اسب عرب بودم بهتر بود تا انسان. چون در دوره‌ای در جنوب آنقدر به عرب توهین می‌شد و به همین خاطر اگر اسب بودم در زندگی خوشحال‌تر می‌بودم؛ حداقل در زندگی ۲۰ سال گذشته‌ام.»

صدا و سیما یک گام به عقب، پلیس یک گام به جلو

به‌رغم درخواست مکرر مردم، نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان، نمایندگان اهواز در مجلس ایران و امام جمعه اهواز درباره ضرورت عذرخواهی رسمی از مردم عرب اهواز، تا کنون هیچ‌ یک از مقامات رسمی صدا و سیما واکنشی به این درخواست‌ها نداده و تنها محمد زارعان، تهیه‌کننده برنامه “ببین‌ و بساز” در شبکه‌های اجتماعی عذرخواهی کرده است.

در برنامه “ببین و بساز” روز دوم فرودین ۱۳۹۷ عروسک‌هایی که لباس اقوام مختلف در ایران را بر تن دارند، روی نقشه چسبانده شدند ولی به جای عروسک عرب، روی جنوب غرب ایران عروسک دیگری چسبانده شد.

بیشتر بخوانید: اهواز: مطالبات انباشت‌شده و هویت انکارشده

از سوی دیگر، به‌رغم ادعای حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران درباره کنترل ناآرامی‌ها “با همراهی مردم و مدیریت صحنه توسط پلیس” نهادهای حقوق بشری تا کنون مشخصات ۱۰۰ فرد بازداشت شده‌ را منتشر کرده‌اند. برخی رسانه‌ها تعداد بازداشت‌شدگان را ۱۶۰ نفر اعلام می‌کنند. از اتهامات، شرایط و محل نگهداری و شیوه دادرسی افراد بازداشت شده، اطلاعی در دست نیست.

بیشتر بخوانید: تداوم تجمع عرب‌های اهواز در اعتراض به “رفتارهای نژادپرستانه”

علاوه بر دستگیری‌ها، ضرب و شتم، شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور نیز از سوی نیروهای امنیتی به سمت مردم گزارش شده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در شهرهای اهواز، ماهشهر و کوت‌عبدالله و همچنین مناطق عین۲، کوی علوی و خیابان نادری اهواز، نیروهای امنیتی گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به سوی مردم شلیک کرده‌اند.

مطالبه جدید

در پی آتش‌سوزی شامگاه ۱۳ فروردین ۹۷ (۲ آوریل) قهوه‌خانه نوارس در کوی علوی اهواز و مرگ ۱۱ نفر، مراسم عزاداری این افراد به محلی برای تجمع معترضان تبدیل شد. شامگاه چهارشنبه ۱۵ فروردین (۴ آوریل ۲۰۱۸) صدها نفر از مردم معترض در مقابل قهوه‌خانه نوارس و خیابان‌های منتهی به آن تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی و مشخص شدن تکلیف افراد بازداشت‌شده در روزهای اخیر شدند.

بیشتر بخوانید: آتش‌سوزی در قهوه‌خانه‌ای در اهواز ۱۱ کشته بر جای گذاشت

برخی از اعضای خانواده این افراد نیز به معترضان پیوسته و خواستار آزادی فرزندانشان شدند. برخی کنشگران اهوازی نیز با انتشار فراخوان‌هایی، مردم را به تجمع مقابل زندان‌ها و مراکز قضایی برای مطالبه تعیین تکلیف این افراد دعوت کردند.

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…