اخبار

افزایش زیان ده بانک‌ ایرانی به ۱۷هزار میلیارد تومان

19 minutes

اطلاعات آماری از عملکرد بانک‌های حاضر در بورس نشان می‌دهد زیان کنونی ۱۰ بانک بزرگ ایران به رقمی معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد این بانک‌ها توان پرداخت سود را به سپرده گذاران خود نداشته و هر سال به زیان سال قبل آنها اضافه می‌شود.

بانک‌های «تجارت»٬ «صادرات»٬ «ملت»٬ «پارسیان»٬ «سرمایه»٬ «اقتصاد‌نوین»٬ «گردشگری»٬ «دی»٬ «قوامین» و «ایران‌زمین» ۱۰ بانکی هستند که زیان آنها در مجموعه به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد اوضاع بانک‌های «ملت» و «صادرات» به‌گونه‌ای است که هر روز به زیان عملکرد این بانک‌ها اضافه می‌شود و تفاوت بین هزینه‌ها و درآمد‌های آنها روزبه‌روز در حال افزایش است.

براساس اطلاعیه بانک «ملت» که در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به «کدال» منتشر شده «علت اصلی و عمده تغییر در پیش‌بینی سود هر سهم سال ۱۳۹۶ این بانک وجود نداشتن بازار مناسب برای فروش دارایی‌ها بوده است.»

این در حالی است که بانک مرکزی چشم امیدش را به فروش دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها دوخته تا از طریق فروش این اموال بخشی از مشکلات مالی بانک‌ها را درمان کند٬ اما واقعیت این است که برای این اموال مشتری نیست.

بانک‌های «تجارت» و «صادرات» هم اطلاعات مالی خود را به تازگی به سامانه «کدال» ارائه کرده‌اند که این اطلاعات ارزش کل زیان انباشته این دو بانک را ۱۳ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان، یعنی معادل سه میلیارد دلار نشان می‌دهد.

از این مقدار زیان هفت هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان زیان متعلق به بانک «تجارت» و شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به بانک «صادرات» است.

براساس گزارش روزنامه «همشهری» این ارقام بالاترین مقدار زیان در کل تاریخ ۵۰ ساله بورس به‌حساب می‌آید که تاوان آن را باید سهامداران این دو بانک بپردازند.

جمع کل ارزش سهام بانک تجارت در حال حاضر  در بورس دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و بانک صادرات سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

این ارقام نشان می‌دهد ارزش کل زیان بانک «تجارت» دو و نیم برابر ارزش کل سهام این شرکت و زیان انباشته بانک «صادرات» به بیش از دو برابر ارزش سهام این بانک در بورس رسیده است.

یعنی اگر سهامداران این دو بانک کل سهام‌ها را هم بفروشند باز هم قادر به پرداخت زیان انباشته این دو بانک نیستند.

اطلاعات آماری دیگر در مورد عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد بانک‌های «ملت»، «پارسیان»، «سرمایه»، «اقتصادنوین»، «گردشگری»، «دی»، «قوامین»، «ایران‌زمین» هم شرایط مشابهی دارند.

براساس اطلاعات ارائه شده در سامانه «کدال» مقدار زیان بانک «ملت» به ۱۴۳ میلیارد تومان و بانک «پارسیان» به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

میزان زیان بانک‌های «اقتصاد نوین» و «ایران‌زمین» هم به‌ترتیب به ۵۷۵ و ۲۹۸ میلیارد تومان رسیده است.

اطلاعات مربوط به گزارش سود و زیان عملکرد بانک «سرمایه» که آخرین بار در اسفند‌ماه ۱۳۹۴ منتشر شده هم گویای آن است که این بانک هم آخرین بار ۶۸۸ میلیارد تومان زیان پیش‌بینی کرده بود.

بانک «دی» هم در گزارشی که برای سال مالی ۳۰ ‌اسفند ۹۵ منتشر کرده، آخرین زیان انباشته خود را هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان اعلام کرده که در مورد تغییرات این مقدار زیان در سال ۹۶ اطلاعاتی در دست نیست.

براساس اطلاعات استخراج شده از سامانه «کدال» زیان عملکرد بانک «گردشگری» و «قوامین» هم به‌ترتیب به ۸۶ و هشت میلیارد تومان رسیده است.

از اطلاعات مالی بانک «پاسارگاد» در سال‌های اخیر نیز خبری نیست و از سال ۱۳۹۴ تاکنون هیچ گزارش شفافی برای سهامدارانش ارائه نکرده است.

انتشار صورت مالی بانک‌ها در ایران پس از آنکه بانک مرکزی تصمیم گرفت از بعد نظارتی خود وارد عمل شده و سر و سامانی به حساب و کتاب بانک‌ها بدهد٬ صورت گرفته است.

بانک مرکزی در این زمینه دستورالعملی ابلاغ کرده که بر اساس آن، صورت‌های مالی بانک‌ها باید ساماندهی شده و تنها در این چارچوب، تدوین و منتشر شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی  با اشاره به برخی تصمیم‌های جدید بانک مرکزی در زمینه شفافیت مالی بانک‌ها اعلام کرده در  دو سال اخیر  بخشی از زیان‌های بانک‌ها در تراز‌نامه آنها نمایان شده است.

اسفند ماه سال سال ۱۳۹۵ نیز سایت «نسیم‌آنلاین» گزارش کرده بود تنها شش بانک کشور دستکم ۹ هزار میلیارد تومان زیان ایجاد کرده‌اند.

بانک‌های «صادرات»٬ «تجارت»، «ملت»، «پارسیان»، «اقتصاد نوین» و «سرمایه» شش بانکی هستند که سال ۹۵ مولد چنین زیانی بوده‌اند.

این خبرگزاری گزارش کرده بود سال ۹۵ زیان انباشته بانک «صادرات» در آذرماه آن سال  شش هزار و ۲۸۶  میلیارد تومان است که نسبت زیان آن به سرمایه ۱۰۸ درصد است.

بانک بعدی، بانک «تجارت» بود که با زیان انباشته هزار و ۲۳۶ میلیارد تومانی اعلام شده بود. بانک سوم، بانک «ملت» است که با زیان انباشته ۲۱۶ میلیارد تومانی٬ زیان آن نسبت به سرمایه ۴.۳ درصد تعیین شده بود.

آذر ماه سال ۱۳۹۵ نیز خبرگزاری فارس گزارش کرده بود در سال ۱۳۹۴ از مجموع ۱۸ بانک مورد بررسی، پنج بانک زیان‌ده و ۹ بانک دیگر با کاهش سود خالص مواجه بودند.

بحران مالی بانک‌ها در ایران روز به روز ابعاد تازه‌تر و عمق بیشتری پیدا می‌کند و گروهی از کارشناسان اقتصادی برای سال ۱۳۹۷ نیز پیش‌بینی کرده‌اند زیان انباشت شده این بانک‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد.

بحران در اقتصاد ایران در تمام بخش‌ها و به صورتی عیان خود را نشان داده و اقدامات دولت و بسیاری از نهاد‌ها برای حل و فصل یا کنترل این بحران چندان موثر نبوده است.

بازی‌گران پیدا و پنهان اقتصاد از مهمترین عوامل دامن زدن به بحران‌های مالی در ایران هستند که اختلاف‌ها٬ رقابت‌ها و جدال‌ها سیاسی و ایدئولوژیک آنها در خلق و تداوم این بحران نقش پر رنگی دارد.

 


Source: ایران وایر

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا