اخبار

انتقاد امامان جمعه از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی

انتقاد امامان جمعه از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی

تعدادی از امامان جمعه ایران در خطبه‌های روز ۱۹ مردادماه ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت حسن روحانی، مذاکره با آمریکا را رد کرده و همچنین مذاکره با اروپا را بی‌فایده خواندند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، خطاب به مقامات دولت گفت: «رفتید و مذاکره کردید؛ دلار سه هزار تومان را ده هزار تومان کردید، بازهم می‌خواهید مذاکره کنید؟»

وی تاکید کرد که اروپا و آمریکا «دشمنان قسم‌خورده ما هستند و اختلاف تنها در روش است».

آقای علم‌الهدی و تعداد دیگری از امامان جمعه ایران با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی شرایط فعلی ایران را شبیه به «جنگ احزاب» دانستند که در آن «مسلمانان بر کافران پیروز شدند».

در همین حال آقای علم‌‌الهدی گفت: «مسلمانان در زمان جنگ احزاب قوت لایموت هم نداشتند اما وضع امروز ما از آن موقع خیلی بهتر است.»

امام جمعه مشهد در خطبه های هفته گذشته نیز معترضان را نکوهش کرده و گفته بود که «به خاطر پایین افتادن شکم نباید مقابل نظام بایستید».

اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته و با اعلام تصمیم نهایی دونالد ترامپ برای خروج از برجام، با تلاطم و تنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌ است.

ریال ارزش خود را در برابر دلار به‌طور چشم‌گیری از دست داده، بهای سکه و کالاهای دیگر افزایش یافته و موجی از اعتراضات در چندین شهر ایران شکل گرفته‌ است.

دونالد ترامپ تأکید کرده که وضع اقتصادی ایران سریعاً رو به وخامت است و در نهایت این مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی هستند که باید تصمیم بگیرند حاضر به گفت‌وگو هستند یا نه.

مقامات دولت اما مذاکره با آمریکا را رد کرده اند.

در همین حال محمد امامی کاشانی امام جمعه تهران با اشاره به سخنان آقای ترامپ اعلام کرد که جمهوری اسلامی «زیر بار مذاکره با آمریکا نخواهد رفت».

وی با اشاره به اعتراض‌های اخیر گفت: «این که ترامپ می‌گوید وضعیت اقتصادی ایران به سرعت تغییر کرده است، برای غیرت ایرانی قابل پذیرش نیست، پس چطور می‌شود عده ای ماجراجو شروع به سر و صدا می‌کنند و… عده‌ای نیز از این وضعیت عکس گرفته و آن را منعکس می کنند. به طوری که دشمنان روی آن مانور می‌دهند و امیدوار هستند تا با فشار ایران را به مذاکره وادار کنند.»

نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در یک نشست خبری اعلام کرده بود که بغداد موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست، اما در راستای حفظ منافع خود از تحریم‌ها تبعیت می‌کند.

با این حال محمدعلی جزایری، امام جمعه اهواز، از دولت، مردم و گروه های سیاسی کشور عراق به دلیل، به گفته او، «اعلام برائت و انزجار از تحریم‌های آمریکا» تشکر کرد.

تعدادی از دیگر امامان جمعه نیز از عملکرد تیم اقتصادی دولت انتقاد کردند.

رسول فلاحتی، امام جمعه رشت، گفت که رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود «نتوانست دل مردم را شاد کند».

امامان جمعه و دیگر چهره های اصول‌گرا در ایران در هفته های گذشته شدیدا از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کرده‌اند.

آنان در عین حال دلیل مشکلات اقتصادی کشور را نه تحریم‌های آمریکا، بلکه عملکرد «ضعیف» دولت و همچنین به گفته آنان «سوء استفاده افراد سودجو» می‌دانند.

منابع: خبرگزاری‌‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا