اخبار

انتقاد شدید از بازداشت «مائده هژبری» رقصنده جوان توسط پلیس در فضای مجازی

انتقاد شدید از بازداشت «مائده هژبری» رقصنده جوان توسط پلیس در فضای مجازی

بازداشت یک دختر جوان ایرانی که رقص های خود را بر روی اینستاگرام می گذاشت با انتقادات شدیدی در فضای مجازی روبرو شد. پلیس ایران ضمن بازداشت، اعترافاتی از او علیه خود پخش کرد که به نظر می رسد «اعترافات اجباری» باشد.

«مائده هژبری» متولد ۱۳۸۰ در تهران، ورزشکار رشته پارکور و ژیمناستیک است. از چند سال پیش که او دختری نوجوان بود، ریمیکس رقص او با آهنگ های خوانندگان مشهور همچون «بیانسه» در اینستاگرام مورد استقبال کاربران قرار گرفت. وی در یک سال در قالب یک ستاره اینستاگرامی بارها در لایو این شبکه اجتماعی با طرفداران خود صحبت کرد و گاهی به تبلیغات محصولات آرایشی و بهداشتی پرداخت؛ اقدامی که برای ستاره های اینستاگرامی حتی در ایران عادی است.

در روزهای اخیر پلیس ایران ویدئو هایی از خانم هژبری پخش کرده که او با حجابی کامل دیده می شود و اعترافاتی علیه خود و فعالیت هایش دارد.

یکی از نزدیکان خانم هژبری به صدای آمریکا گفت که وی اکنون با سپردن وثیقه تا رسیدگی به پرونده او در دادگاه آزاد است.

جمهوری اسلامی ایران رقص را جرم می داند و در قالب اتهاماتی چون «خلاف عفت عمومی» علیه افرادی که برقصند اعلام جرم می کند.

بازداشت این دختر جوان بازتاب های زیادی به همراه داشت. بخصوص خیلی ها بازداشت این دختر رقصنده جوان را بی توجهی نظام به فساد مالی دست اندرکاران خود مقایسه می کند.

یک نفر هم بازداشت این دختر رقصنده را با آزاد گذاشتن محمودرضا خاوری از متهمان اختلاس بزرگ بانکی ایران مقایسه کرده است:‌

امیر رئیسیان حقوقدان ایرانی نوشت از تشکیل پرونده برای مائده هژبری به اتهام رقص تعجب کردید؟ در این رشته توئیت چند مورد را یادآوری می کنم که از نمونه های مشعشع دادرسی و احکام قضایی این سالها هستند:

نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از چهره‌های منتقد حکومت که در بازداشت خانگی است نیز در توئیتر خود نوشت: تو از چشمای خوش رنگ زنای شهر بیزاری/ بزن خالی شه این عقده/ بزن آره تو حق داری

سهند ایرانمهر روزنامه نگار با یک مقایسه تاریخی نوشت: تصور اینکه این بیست رقصنده ای که 12 هزار سال پیش رقصیدن خودشونو (غار بوهپال، هند)رو تخته سنگ(شاید معادل اینستاگرام امروز) آزادنه بازتاب می دادن اگر معاصر ما و تو این مملکت بودن الان تو تلویزیون مشغول اعتراف تلویزیونی بودن، بیشتر گریه داره تا خنده دار

حسین رونقی از فعالان اینترنتی می گوید این بازداشت خنده دار است:

یک کاربر هم بازداشت این دختر جوان را با چشم بستن حکومت به فساد و فحشای چهره های نزدیک به خود مقایسه کرد:

یک نفر دیگر با انتشار این فیلم نوشت: «پدرِ فلسطینیِ عربِ مسلمون، دخترش رو تشویق میکنه که خجالت نکشه ، از هنرش استفاده کنه ، آزاد باشه ، رها»

یک نفر دیگر در توئیتر نوشت: اگه پسرم ۲۰ سال دیگه ازم بپرسه «چرا انقلاب کردین؟»، بهش میگم «پسرم اون زمان رقص ممنوع بود، دختر ۱۷ ساله ر میبردن تو تلویزیون با چشم گریون ازش اعتراف میگرفتن»

واکنش محافظه کاران و اصلاح طلبان

برخی روحانیون مذهبی ایران حتی از این بازداشت گله کرده اند. از جمله پیمان حیدری خوانساری که به نظر یک آخوند عضو حوزه علمیه قم است، نوشته یک تذکر برای او کافی بود.

یا محمدرضا زائری که روحانی است و مدتیست منتقد سیاست های حجاب اجباری حکومت شده است. او با ذکر توئیت قدیمی خود، نوشت: اين توئيت مال مدتها قبل بود، حالا اضافه می كنم كه متأسفانه به دزدیي و غارت بيت المال كاری نداريم اما به رقص و بی حجابی كار داريم! فاصله مان با اسلام پيغمبر و اميرالمؤمنين همين قدر است!

محمدرضا باقری یک چهره محافظه کار نیز در توئیتر خود نوشت: ‏قوه قضاییه احتمالا برای جلوگیری از انحراف جوانها و از هم نپاشیدن بنیان خانواده با ⁧‫#مائده_هژبری‬⁩ برخورد کرده، ای کاش میدونستن انحراف جوانها و بی دینی و زدگی اونها از مذهب ناشی از عدم برخورد با مفسدان سیاسی و اقتصادیه، از تسامح با دانه درشت ها و دیدن ظلم بعضی در لباس دینه.

اما مصطفی تاجزاده چهره اصلاح طلب هم به این اعتراف گیری واکنش نشان داد. او نوشت: اعترافات تلویزیونی دیروز چنددختر نوجوان همچنان که انتظار می‌رفت بامحکومیت قاطع افکار عمومی مواجه شد.اگر صداوسیما به کسی غیراز #رهبر جوابگو بود، هرگز نمی‌توانست این روش غیرقانونی و غیرانسانی را ادامه دهدکه چندش‌آور است، قاطبه ایرانیان را می‌رنجاند و موجب وهن نظام می‌شود.

با این حال نیوشا صارمی روزنامه نگار مقیم واشنگتن از این انتقاد محافظه کاران و اصلاح طلبان به این بازداشت اینگونه انتقاد می کند: همه‌ی اعتراض برخی به ماجرای #مائده_هژبری اینه که نظام چرا بی‌تدبیری کرده و هزینه الکی برای خودش تراشیده، حالا اعتراف تلویزیونی هم لازم نبود و نهایتن خاک تو سر صدا و سیما. یعنی باز انتقاد از این زاویه است که چرا کاری می‌کنی به‌ت حمله بشه جمهوری اسلامی جون، کمی آهسته‌تر زیبا.

در این بین برخی کاربران هم اینگونه واکنش نشان داده اند. سولماز ایکدر که روزنامه نگار است، فیلم رقص مادرش را گذاشت و نوشت مادرم گفت:«برای نوجوانی و جوانی به سرقت رفته شما، برای آزادی و شادی که حقتان هست؛ می‌رقصم»

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/07/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-49.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا