اخبار

باخت مصلحتی جودکار ایرانی برای روبرو نشدن با رقیبی از اسرائیل

باخت مصلحتی جودکار ایرانی برای روبرو نشدن با رقیبی از اسرائیل

حاضر نشدن ورزشکاران ایرانی برای رقابت با ورزشکاران اسرائیلی این بار در جودو خبرساز شده است.

سعید ملایی، جودکار ایرانی، به عمد در یک رقابت بازنده شد تا مقابل ورزشکار اسرائیلی قرار نگیرد. او سپس در مسابقه رده‌بندی هم حاضر نشد تا در مراسم اهدای مدال «پرچم ایران پایین‌تر از پرچم اسرائیل» قرار نگیرد.

امسال و در جریان مسابقه‌های گرند اسلم جودو به میزبانی امارات، ۳۴۸ جودوکار از ۶۲ کشور در ابوظبی حاضر بودند. پس از سال‌ها این برای نخستین بار بود که ورزشکاران اسرائیل در رقابتی به میزبانی یک کشور حوزه خلیج فارس حضور داشتند.

سعید ملایی، جودوکار وزن ۸۱ کیلوگرم ایران که به تازگی قهرمان جهان هم شده بود، در این رقابت‌ها برای این‌که در دیدار نهایی با حریف اسرائیلی دیدار نکند، در رقابت با رقیب بلژیکی به عمد بازنده شد، از حضور مقابل رقیب قزاقستانی در دیدار رده بندی هم کنار کشید.

ملایی خود به خبرگزاری تسنیم گفت «با رضایت قلبی» مقابل حریف بلژیکی باخته تا با ورزشکار اسرائیلی مبارزه نکند. او با اشاره به این‌‌که «به‌ خاطر آرمان‌های کشورم حاضر به شکست شدم»، اضافه کرد که دلیل عدم حضور او در دیدار رده‌بندی و از دست دادن مدال برنز برای آن بود که دوست نداشت پرچم جمهوری اسلامی زیر پرچم اسرائیل قرار بگیرد.

محمد منصوری سرمربی تیم ملی جودو نیز با تایید سخنان ملایی اضافه کرد، دلیل شکست عمدی ملایی «شرایط و مصلحت نظام جمهوری اسلامی» بود. به گفته مربی تیم ملی از آنجایی که «نمی‌دانستیم نتیجه دیدار فینال حریف اسرائیلی و بلژیکی چه خواهد شد و آیا قرار است سرود اسرائیل در صورت قهرمانی او پخش شود یا نه، اما تصمیم گرفتیم به‌ خاطر این که پرچم کشورمان پایین‌تر از اسرائیل قرار نگیرد، در مسابقه رده‌بندی نیز حاضر نشود تا به‌عنوان پنجمی دست پیدا کند.»

ورزشکاران ایرانی از زمان انقلاب سال ۵۷ از رویارویی با ورزشکاران اسرائیل خودداری می‌کنند. این مساله در چند سال اخیر موجب حساسیت فدراسیون‌های جهانی شده است و به همین دلیل ورزشکاران ایرانی عموما زمانی که قرار است با ورزشکاران اسرائیل رقابت کنند، به بهانه‌هایی چون مصدومیت یا بیماری از دیدار با آن‌ها خودداری می‌کنند.

سال گذشته و پس از باخت علی‌رضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی به حریف خود با دستور مربی – که گفته بود: «باید ببازی علیرضا» – و سپس محرومیت او از سوی فدراسیون جهانی کشتی، رسول خادم رئیس وقت فدراسیون کشتی به انتقاد از سیاست حکومت در این زمینه پرداخت. او گفته بود اگر سیاست رسمی جمهوری اسلامی به رسمیت نشناختن اسرائیل و عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با آنهاست، «پنهانی به حریف پیشین باختن و برای تهیه گواهی بیماری یا ضرب‌خوردگی، به درمانگاه‌ها و پزشکان در خارج از کشور مراجعه کردن چه معنایی دارد؟»

این اعتراض‌های خادم در نهایت منجر به این شد که شماری از کشتی‌گیران و شخصیت‌های این ورزش در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی به این مسئله شدند.

آنها در نامه خود نوشتند که عدم حضور در رقابت با ورزشکاران اسرائیل باعث محرومیت و تعلیق ورزش ایران شده و با توجه به مناسبات سیاسی اسرائیل در حال حاضر شرایط «بسیار متفاوت از قبل» است. آنها اضافه کرده بودند که این مساله «دغدغه مهمی» است که می‌تواند به تعلیق کشتی و ورزش ایران منجر شود.

پیش از این برخی ورزشکاران ایرانی در جریان رقابت با حریفان اسرائیلی حاضر بوده‌‌اند، به خصوص ورزشکارانی که در تیم‌های باشگاهی غیرایرانی عضو هستند.

از جمله آخرین نمونه‌ها از این دست حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی، دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران، در دیدار مقابل یک تیم باشگاهی اسرائیل بود که در داخل ایران با انتقادهایی مواجه شد و منجر به دعوت نشدن موقت آنها به تیم ملی هم شد.

اعتراض‌های رسول خادم البته منجر به تغییر سیاست‌ها نشد. داوود آذرنوش رییس سازمان بسیج ورزشکاران ایران گفته بود، رقابت با ورزشکاران اسرائیلی «خط قرمز نظام» است و هرگونه رقابت با آنها منتفی است.

رهبر جمهوری اسلامی هم در دیدار با ورزشکاران مدال آور بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به صراحت اعلام کرد که ورزشکاران ایرانی در دیدار مقابل ورزشکاران اسرائیل حاضر نخواهند شد. او خطاب به ورزشکاران گفته بود: «مقابل تهدید به این که اگر فلان مسابقه را ندهید یا کاری را انجام ندهید، فلان فدراسیون از شما ناراضی می‌شود، نباید تسلیم تهدیدها، هنجارهای غلط و تحمیلی شوید.»

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/11/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-17.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…