اخبار

بازتاب حضور روحانی در مجلس؛ چه کسی به چه کسی در مجلس «رو دست زد؟»

بازتاب حضور روحانی در مجلس؛ چه کسی به چه کسی در مجلس «رو دست زد؟»

با آنکه برخی از دستیاران حسن روحانی پیشتر گفته بودند که وی از فرصت حضور در مجلس برای بیان «برخی از حقایق» با مردم استفاده خواهد کرد، ولی کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که، رئیس‌جمهور ایران نه تنها نتوانست نمایندگان سوال‌کننده از خود را قانع کند، بلکه «حقیقت» قابل توجه و مهمی را نیز برای مردم بیان نکرد.

بیشتر بخوانید:

مجلس ایران تنها از یک پاسخ حسن روحانی قانع شد

شماری از فعالان سیاسی پیش از این نیز پیش‌بینی می‌کردند که آقای همچون گذشته، اظهارات چندان مهم و «مگویی» را مطرح نخواهد کرد، اما به هر حال برخی منتظر بودند او کمافی‌السابق دست‌کم با چند جمله کنایه‌آمیز، اشاراتی مبهم به موانع داخلی خارج از کنترل دولت در ایجاد مشکلات فعلی بکند.

رئیس‌جمهوری ایران و مدیران وی بارها پس از نوسانات ارزی در ایران، عواملی فراتر از شیوه مدیریتی دولت را در ایجاد شرایط فعلی اقتصادی و ارزی کشور دخیل دانسته‌اند.

با این حال وقتی حسن روحانی پشت تریبون گفت «امیدوارم که بتوانم نقاط مورد نظر مقام معظم رهبری را که در توصیه‌هایی که نسبت به جلسه امروز به من فرمودند، دقیقا مراعات کنیم»، مشخص شد که نباید انتظار بیان «حقیقتی خاص» را از وی داشت.

اظهارات امروز وی در مجلس علاوه بر ناخرسندی نمایندگان، از آن رو که نه بابت کم‌کاری‌های احتمالی دولتش عذرخواهی کرد و نه دست به افشاگری زد، انتقادهای بسیاری را نیز در میان کاربران فضای مجازی از هر دو جناح برانگیخت.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در توئیتی در واکنش به این سخنان نوشت: «درست است که کشور دچار بحران آب شده اما آقای رئیس‌جمهور با هر مصیبتی بود موفق شدند یک سطل حلبی پر از آب لوله‌کشی خنک، خالص و کاملا تمیز با خود به مجلس بیاورند و آن را با جسارت و شهامت کم نظیری ریختند بر سر همه امیدها و انتظاراتی که پیرامون حرف زدن ایشان ماه‌هاست در سطح جامعه بوجود آمده.»

مصطفی تاج‌زاده نیز در انتقاد از بیان نشدن حقایق از سوی روحانی توییت کرد که «روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی‌کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی‌ ترامپ جلب کند. رای منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند.»

علی افشاری، روزنامه‌نگار نیز نوشته که «كارت زرد امروز مجلس به روحانى فراتراز استيضاح تير خلاص را به وى زد. در اصل بازى را به حاميانش باخت. او به پايان رسيده، نه برنامه و اراده‌اى در حل مشكلات دارد و نه توان مقاومت در برابر خامنه‌اى. جمع مهمى از راى دهندگان نيز مبهوت از فريب، منتظر پايان كابوس رياست جمهورى منبرى حراف هستند.»

محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب نیز توییت کرده که «آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رو دست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر – واقعا منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رای ندادند. فاعتبروا یا اولی السیاسه.»

شمار قابل توجهی از فعالان فضای مجازی، روحانی را متهم کرده‌اند که به حفظ آینده سیاسی خود و حذف نشدن از قدرت، بیشتر از عهد خود به مردم دلدادگی دارد.

انتقادها در این زمینه از آقای روحانی به اندازه‌ای است که برخی کاربران از وی با عناوینی چون «سیاس»، «چرچیل»، «عمروعاص» و «ابوموسی اشعری» نام برده‌اند.

از آن جمله یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار با دو هشتگ معنی‌دار «عمروعاص» و «ابوموسی اشعری»، نوشته که «سخنان امروز روحانی پاسخ به مجلس و مردم نبود، آينده‌نگری وی و مشاورانش برای مسايل شخصی خودشان بود.»

کاربری به نام عماد مرشدی نیز نوشته «واقعا چطور از صبح اينقدر تونستيد يه سياستمدار رو تحليل و تفسير كنيد؟ به نظرم، اونچه از روحانی امروز در مجلس ديدم، يک چرچيل محض بود. سياست رو بلده، اونقدر كه به انتظارات مخاطب عوام رو دست بزنه.»

علی‌اکبر جوانفکر، از مدیران ارشد دولت محمود احمدی‌نژاد نیز توییت کرده که آقای روحانی رئیس جمهور در مجلس و خطاب به نمایندگان گفت که «امروز مردم باید مطمئن بشوند که ما همه باهم هستیم. آقای روحانی لطفا نگران نباشید مردم سالهاست که مطمئن شده‌اند همه‌تان با هم هستید و البته بیگانه با مردم و آرمان‌ها و ارزش‌های مردم!»

بهرام گلزاده، روزنامه‌نگار هم نوشته «امروز در مجلس بر خلاف تبلیغاتی که شد، هیچ خبر درخوری از پشت پرده! بیرون ریخته نشد، الا اینکه روحانی باز هم پاداش ملاحظاتش را از مجلس و حاکمیت گرفت! تشکیل پرونده برای او، و ارسال به قوه قضاییه !! و به گروگان گرفتن رییس دولت تا پایان دولت!»

کاربری به نام کیوان ابراهیمی نیز نوشته «یادتونه چند هفته پیش فضاسازی کرده بودن که روحانی میخواد بیاد توی مجلس با مردم حرف بزنه و حقایق رو بگه؟ اما امروز این سیاس ترجیح داد جلوی انتقادات تند مخالفینش موش بشه و خودش رو با مجلس درنندازه تا حیات سیاسی‌ش در مخاطره قرار نگیره.»

حسین جهانگیز نیز توییت کرده که «امروز روحانی شگفتی آفرید و با پاسخگویی خودش در مجلس توانست فقط و فقط یک نفر را راضی نگه دارد و آن هم کسی نبود جز مقام معظم رهبری»

اظهارات انتقادی حسن روحانی درباره تظاهرات اعتراضی دی‌ماه سال ۹۶ در شهرهای مختلف ایران که به بهانه مشکلات اقتصادی آغاز شد و به سرعت به دیگر حوزه‌ها رسید نیز از سوی کاربران فضای مجازی به تندی مورد اعتراض قرار گرفته است.

سعید آگنجی، روزنامه‌نگارنوشته «عجبی جناب رییس جمهور یک اشاره کردید به حوادث پنج دی ماه ۹۶ که توسط جریان تندرو تشکیل و سازمان‌دهی شد. کمی شفاف‌تر سخن بگویید جناب رییس جمهور، برای اینکه ملت ایران آگاه شوند.»

مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و فعال ملی-مذهبی نیز درباره اظهارات روحانی در مجلس نوشته «روحانى هم چوب اكثريت مجلس را خورد، و هم پياز افكار عمومى را. تفسير نادرست و ارزيابى دور از واقع او از ريشه اعتراض‌های دی‌ماه گذشته و مقصر دانستن مردم، و نیز تلاش بی‌حاصل او برای همراه‌ساختن اکثریت مخالف مجلس، روحانی را از این‌جا مانده و از آن‌جا رانده ساخت. اشتباه در اشتباه.»

کاربری به نام شلدون نیز به اظهارات روحانی که تظاهرات خیابانی دی‌ماه سال ۹۶ را زیر سوال برد به تندی واکنش نشان داده و نوشته که «ترامپ تهدید کرد که از برجام خارج میشه؛ روحانی گفت مهم نیست، ظریف گفت نمی‌تونه، مجلس مسخره‌ش کرد، خامنه‌ای بهش فحش داد، سپاه موشک هوا کرد، امت حزب‌الله پرچمش رو آتیش زد و…؛ بعد حالا که تهدیدش رو عملی کرده، روحانی میگه خروج ترامپ از برجام تقصیر اعتراضات دیماهه! همینقدر وقیح.»

کاربران از آنچه «لحن طلبکارانه» روحانی و نیز تعریف از مدیریت «عالی» دولت وی نامیده‌اند نیز انتقاد کرده‌اند و به کنایه نوشته‌اند که آرام آرام همه باید از روحانی و دو دولت وی تشکر و حتی عذرخواهی کنند.

کاربری به نام موفرفری نوشته «فکر کنم باید با هشتگ عذرخواهی می‌کنیم از رئیس‌جمهور محترم! دلجویی کنیم!! آخه اینطور که در مجلس توضیح داد مقصر شرایط وخیم کشور همه هستند، به غیر از خودش و دولتش! من به نوبه خودم از روحانی بابت شرایط بد کشور عذرخواهی می‌کنم!!!»

علی نادری، از روزنامه‌نگاران ارزشی نیز نوشته «ناگفته‌های #روحانی که با آن یکماهی هست همه را تهدید می‌کنند، همان حرف‌های تکراری و همیشگی او بود. حق داشت که از طرح #سوال از رئیس جمهور در مجلس ناراحت باشد؛ چون اساسا برای سوالات و مشکلات جدی مردم پاسخی ندارد.

فعالان ارزشی فضای مجازی نیز به اظهارات روحانی واکنش نشان داده و از اینکه وی مسئولیت شرایط فعلی کشور را نمی‌پذیرد، انتقاد کرده‌اند.

محمدسعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان نوشته «از اینکه مجلس علی‌رغم تحریک‌ها جنجالی نشد خوشحالم. از اینکه نمایندگان از عملکرد اقتصادی دولت قانع نشدند هم خوشحالم. اما از اینکه روحانی نمی‌خواهد مسائل را بفهمد متاسفم.:

میثم رمضانعلی نیز نوشته «تمام مشکلات مدیریتی کشور، از رفاه و گرانی و بدبختی این مردم به خاطر اعتراضات دی و مهم‌تر از اون،‌ نتیجه اون پلاکاردی هست که توی تجمع طلاب بود. رشد افسارگسیخته‌ قیمت مسکن و ماشین و مایحتاج عمومی تقصیرِ ایناست آقا آیا این پاسخ کافی نیست عزیزان؟»

کاربران فضای مجازی از اینکه آقای روحانی امروز در صحن علنی مجلس سعی کرد اوضاع کشور را مناسب جلوه دهد، انتقاد کرده و از جمله نوشته‌اند «خوبه که روحانی نیمه پر لیوان رو میبینه ولی بده که نیمه خالیشو میده ما بخوریم.»

مجتبی واحدی، تحلیلگر سیاسی هم نوشته «روحانی در مجلس گفت امیدوارم‌ بتوانم‌ توصیه‌های رهبر در مورد جلسه امروز را مراعات کنم.عده ای ممکن‌است گمان کنند رهبر، بار دیگر روحانی را فریب داده تا پشت پرده مفاسد را افشا نکند. اما من‌ می‌گویم‌ روحانی از خودش فریب خورده. زیرا در حالی که بازیگری بیش نیست خود را بازیگردان‌ می‌داند.»

روح کلی توئیت‌های انتقادی از سخنان حسن روحانی، ناامیدی از امیدبستن به رئیس جمهوری است که خود امروز در مجلس این پرسش را مطرح کرد که «چرا امید مردم تغییر کرده است؟»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا