اخبار

بازداشت چند نفر در سیستان و بلوچستان به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارجی

بازداشت چند نفر در سیستان و بلوچستان به خاطر ارتباط با رسانه‌های خارجی

سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد که چند نفر را در استان سیستان وبلوچستان به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارجی بازداشت کرده است؛ همزمان در اصفهان نیز یک وکیل دادگستری از احضار ادمین‎های ۱۰ کانال تلگرامی خبر داده است.

خبر بازداشت چند نفر در استان سیستان و بلوچستان را رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۱۸ تیر به نقل از سازمان اطلاعات سپاه این استان گزارش کردند.

این نهاد از افراد بازداشت‌شده با عنوان «سرشبکه‌های رسانه‌های معاند خارجی» نام برده و بدون اشاره به هویت بازداشتی‌ها گفته است که برخی کانال‌ها «با جذب و آموزش تعدادی از جوانان ناآگاه» اقدام به «نشر اکاذیب و مطالب وحدت‌ستیز» در فضای مجازی می‌کردند.

در گزارش‌های منتشرشده نامی از بازداشت شدگان و تعداد دقیق آنها ذکر نشده است.

سپاه پاسداران و برخی دیگر از نهادهای امنیتی ایران پیش از این نیز افرادی را به اتهام «ارتباط» و «همکاری» با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بازداشت کرده‌اند اما این افراد پس از آزادی چنین اتهاماتی را تکذیب کرده‌اند.

خبر جدید بازداشت‌ها در استان سیستان و بلوچستان کمتر از یک ماه پس از تجمع مردم ایرانشهر در مقابل فرمانداری این شهر در اعتراض به تجاوز به تعدادی از دختران منتشر شده است.

پس از آن تجمع، مدیر وبسایت «کمپین فعالین بلوچ» خبر داد که برادرش، عبدالله بزرگ‌زاده، در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده است.

کمپین حقوق بشر در ایران روز دوشنبه اعلام کرد که آقای بزرگ‌زاده همچنان در مکانی نامعلوم بازداشت است و مسئولان قضایی ایران نیز درباره موارد اتهامی او سکوت کرده‌اند.

ابراهیم حمیدی، مدیر کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، ماه گذشته بدون اشاره به نامی خاص، فرد بازداشت‌شده را به «تحریک مردم و تهیه مستندات برای رسانه‌های بیگانه» متهم کرده بود.

غلام‌قادر بزرگ‌زاده، پدر عبدالله، روز ۱۴ تیر در مقابل سپاه پاسداران ایرانشهر تحصن و خواستار اطلاع از وضعیت پسرش شده بود.​

در پی این تحصن، کمپین حقوق بشر به نقل از یک منبع مطلع خبر داد که عبدالله بزرگ‌زاده «بعد از ۲۰ روز بی‌خبری … ساعت یک شب تماس کوتاهی با مادرش گرفت و با صدایی لرزان گفت حالش خوب است ولی نگفت کجا است».

احضار ۱۰ نفر از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اصفهان

روز دوشنبه همچنین پیام درفشان، وکیل دادگستری، از احضار تعدادی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی به مجمتع قضایی شهر اصفهان خبر داد.

به گفته آقای درفشان، این افراد پیش از این کانال‎های تلگرامی خود را در وزارت ارشاد ثبت کرده بودند و پس از فیلتر شدن تلگرام به آنان اعلام شده که فعالیت در این پیام رسان «جرم است و با شما برخورد می‌شود».

وی که وکالت یکی از این افراد را بر عهده دارد، گفت که آنان پس از این پیام به مجتمع قضایی اصفهان احضار شده اند.

به گفته این وکیل دادگستری، اکثر این افراد زنانی هستند که « کانال‌های شیرینی‌پذیری، کیک‌پزی یا موضوعات مربوط به هنر و زنان» را اداره می کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز شنبه، ۱۲ خرداد، خواستار خروج شهروندان ایرانی از تلگرام شده و گفته بود که ممکن است ادامه استفاده از این پیام‌رسان «منجر به جرم» شود.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور، نیز روز شنبه ۲۹ اردیبهشت گفته بود که به دلیل فیلتر شدن تلگرام، «فعالیت تبلیغاتی و خدماتی» اصناف در این پیام‌رسان «ممنوع است» و وزارت صنعت و نهادهای صنفی باید با این اقدام برخورد کنند.

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران دهم اردیبهشت ماه دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد.

یک ماه پس از این اقدام اما محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از «مقاومت» کاربران ایرانی از دستور قضایی مسدودسازی تلگرام خبر داده و اعلام کرده بود که پس از فیلتر شدن این پیام‌رسان تنها یک میلیون نفر از آن خارج شده‌اند.

نهادهای بین‌المللی در سال‌های اخیر همواره ایران را یکی از «دشمنان اصلی» اینترنت و فضای مجازی توصیف کرده‌اند. از جمله، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش‌هایش حکومت ایران را در کنار چند حکومت دیگر «دشمن اینترنت» توصیف می‌کند و مؤسسه «خانه آزادی» نیز در یکی از تازه‌ترین گزارش‌هایش جمهوری اسلامی را در رتبه چهارم انتهای جدول «آزادی اینترنت» قرار داده است.

با استفاده از خبرگزاری فارس، وب سایت اعتماد آنلاین، وب سایت فعالان بلوچ و رادیو فردا / ا.م./ ج.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…