اخبار

«بازداشت» یکی از عوامل حمله به سفارت ایران در بیروت در سال ۹۲

«بازداشت» یکی از عوامل حمله به سفارت ایران در بیروت در سال ۹۲

خبرگزاری‌ها در ایران از «بازداشت» یکی از عوامل حمله انتحاری مرگبار به سفارت ایران در بیروت در سال ۱۳۹۲ خبر می‌دهند.

خبرگزاری رسمی ایرنا هویت این فرد را «بهاء حجیر» و از اعضای «گردان‌های عبدالله عزام» معرفی کرده و نوشت که وی «عامل ارتباطی دو تروریست انتحاری با برنامه‌ریزان حمله به سفارت ایران در بیروت بود.»

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی فلسطینی در اردوگاه «عین الحلوة» در جنوب لبنان، سه‌شنبه شب، حجیر را بازداشت کرده و به ارتش لبنان تحویل دادند.

۲۸ آبان‌ماه سال ۹۲ طی دو انفجار انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت، ۲۳ نفر از جمله ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در لبنان کشته و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

جز رایزن فرهنگی ایران و همسر یکی از دیپلمات‌های ایرانی‌، بقیه قربانیان این حادثه، شهروندان لبنان بودند و یکی از آنها رضوان فارس، مامور لبنانی حفاظت سفارت ایران بود.

ایرنا به نقل از «برخی ناظران» نوشته که «هدف اصلی» این انفجار، ترور غضنفر رکن‌آبادی، سفیر وقت ایران در لبنان بود که دو سال بعد در حادثه منا در عربستان سعودی جان باخت.

در همان زمان خبرنگار رادیوفردا در بیروت، بر اساس فهرست زخمی‌ها بنا بر منابع بیمارستانی نوشت که نام تعداد زیادی از زخمی‌های حملات انتحاری بیروت، ایرانی بود.

مهاجم نخست، با کمربند انفجاری خود را به در سفارت کوبید و خودروی بمب‌گذاری شده پیش از ورود به ساختمان سفارت، متوقف شد و عامل انتحاری دوم، خود و خودرو را منفجر کرد.

وسعت خرابی‌ها بر اثر این حملات انتحاری به اندازه‌ای گسترده بود که تمام ساختمان‌های اطراف آسیب دیدند و بسیاری از افراد نیز در خانه‌های خود زخمی شدند.

همان زمان، گروه «گردان عبدالله عزام» که رسانه‌ها در ایران آن را «یک گروه سلفی و وابسته به القاعده» معرفی می‌کنند در بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

این گروه اعلام کرد که این اقدام را به تلافی آن چه «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه خواند، انجام داده است.

منابع امنیتی لبنانی ، آذرماه سال ۹۲ از تعیین هویت یکی از دو مهاجم انتحاری به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت خبر دادند و نوشتند پدر این مهاجم انتحاری برای انجام تحقیقات بیشتر، خود را به وزارت دفاع معرفی کرده است.

نام این فرد، «معین ابوظهر» اعلام شد و پدر او گفته بود که فرزندش با گروه «شیخ احمد الاسیر» روحانی اسلامگرای تندرویی که به همراه هوادارانش با نیروهای ارتش لبنان در منطقه صیدا درگیر شد، همراه بود و پس از آن حوادث برای جنگ علیه نیروهای دولتی سوریه، به این کشور رفت.

دی‌ماه همان سال نیز رسانه‌های لبنان گزارش کردند که نیروهای اطلاعاتی آن کشور موفق شدند «ماجد الماجد»، رهبر سعودی گردان «عبدالله عزام»٬ گروه مرتبط با القاعده را در بیروت دستگیر کنند.

یک نماینده مجلس در ایران و حسن نصرالله٬ دبیرکل حزب‌الله لبنان، عربستان سعودی را مسئول این حمله معرفی کردند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…