اخبار

بلاتکلیفی شهروندان بهایی بازداشت شده کرج؛ یک ماه از بازداشت آنها گذشت

بلاتکلیفی شهروندان بهایی بازداشت شده کرج؛ یک ماه از بازداشت آنها گذشت

بیش از یک ماه از بازداشت تعدادی از شهروندان بهایی در کرج می گذرد و آنها همچنان بدون تفهیم اتهام و بلاتکلیف به سر می‌برند.

خانواده‌های این شهروندان بازداشتی اطلاعی از وضعیت آنها ندارند و تنها از طریق یک تماس تلفنی کوتاه از انتقالشان به زندان اوین باخبر شده اند.

خبرگزاری هرانا، که اخبار حقوق بشر در ایران را منتشر می‌کند، از هشت شهروند بهایی به نام‌های پروان معنوی، الهام سلمانزاده، هومن خوشنام، پیام شبانی، پیمان معنوی، مریم غفارمنش، جمیله پاکرو (محمد حسین) و کیانوش سلمانزاده که از تاریخ ۲۵ شهریور تا ۵ مهرماه ۹۷ در شهر کرج بازداشت شده‌اند و کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برند نام برد.

طی یک ماه گذشته شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور با افزایش فشار از سوی نهادهای امنیتی و قضایی ایران روبرو بوده‌اند و تعدادی از شهروندان بهائی در شهرهای شیراز و اصفهان نیز بازداشت شده‌اند.

فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه جهانی بهایی به صدای آمریکا در مورد آخرین وضعیت بازداشت شدگان دیانت بهایی در کرج گفت: «از جزییات این که دقیقا تا چه اندازه این عزیزان توانسته اند با عزیزانشان در تماس باشند، خبر نداریم البته در گزارش‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده نشان می‌دهد که بعضی از خانواده‌های بازداشت شدگان توانسته‌اند ملاقات کابینی داشته باشند.»

وی افزود: «از صحبت‌هایی که در همین ملاقات‌های کابینی بین زندانیان و خانواده ها رد و بدل شده زندانی‌ها به آنها گفته اند که آنها بازجویی شده‌اند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. به هر حال بدون شک با آنها خوش رفتاری نشده است.»

او اضافه کرد: «متاسفانه ما جزییات دقیق از آخرین وضعیت بازداشت شدگان بهائی که در کرج بازداشت شده اند، نداریم ولی اطلاع داریم که تعداد زیادی از شهروندان بهائی اخیرا در شیراز در بهارستان و نقاط دیگر حداقل ۱۶-۱۷ نفر بازداشت شده اند، مثلا در ۱۶ سپتامبر، آقای احسان محبوب راه وفا، آقای نوید بازماندگان خانم بهاره قادری، خانم الهه سمیع زاده، نورا پورمرادیان، سودابه حقیقت در شیراز، همچنین در ۲۳ سپتامبر در اصفهان هشت شهروند دیگر بهائی دستگیر شده اند. بنابراین متاسفانه در همین یکی دو ماه اخیر شاهد هستیم که موج شدیدی از دستگیری شهروندان بهائی در نقاط مختلف ایران آغاز شده است.»

وی در ادامه توضیح داد: «هیچ اتهامی به کسانی که دستگیر شده اند وارد نشده است نه به صورت رسمی و نه به صورت غیررسمی، متاسفانه آن روندی که از قبل بوده که بسیاری از بهائیان را بدون اتهام دستگیر می‌کنند و به زندان می فرستند به بازداشت شدگان اخیر هم وارد شده است، بعضا البته یک سری اتهامات ساختگی مثل اخلال در امنیت ملی کشور، جاسوسی یا حضور در مجامع عمومی و از این قبیل اتهامات به آنها وارد کرده اند که برای هیچ کدام از این اتهامات هیچ سند و شواهدی نشان نداده اند؛ در نتیجه، تنها چیزی که می‌تواند این بازداشت‌ها را توجیه کند این است که در ایران بهائی بودن جرم محسوب می‌شود و این افراد را به خاطر این که بهائی هستند دستگیر می کنند.»

شهروندان بهائی در ایران تحت فشار هستند و رهبر جمهوری اسلامی ایران آنها را نجس دانسته است.

این در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فقط ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی را به رسمیت شناخته و آئین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه حقوق بشر بارها به نقض حقوق بهائیان و سایر اقلیت ها در ایران اشاره کرده است.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-105.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…