اخبار

بولتون: در دیدار ترامپ و پوتین موضوع خروج ایران از سوریه مطرح می‌شود

بولتون: در دیدار ترامپ و پوتین موضوع خروج ایران از سوریه مطرح می‌شود

جان بولتون توافق با روسیه بر سر خروج نیروهای ایرانی از سوریه را ««کاملا امکان‌پذیر» دانسته است.
جان بولتون توافق با روسیه بر سر خروج نیروهای ایرانی از سوریه را ««کاملا امکان‌پذیر» دانسته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت که در دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه احتمالا موضوع خروج نیروهای ایران از سوریه هم مطرح خواهد شد.

بنابر اعلام کاخ سفید، رهبران آمریکا و روسیه قرار است روز ۲۵ تیرماه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، با یکدیگر دیدار کنند.

آقای بولتون که چند روز پیش برای آماده‌سازی مقدمات این دیدار به مسکو رفته بود، روز یکشنبه دهم تیرماه به سی‌بی‌اس گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار دونفره‌اش با ولادیمیر پوتین، به برآورد زمینه‌های همکاری، و از جمله موضوع خروج نیروهای ایرانی از سوریه، خواهد پرداخت.

مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا دستیابی احتمالی رهبران دو کشور به چنین توافقی را «یک گام چشمگیر رو به جلو» خواند و گفت: در این زمینه «توافق با روسیه کاملا امکان‌پذیر است».

آمریکا و کشورهای عربی خاورمیانه بارها تأکید کرده‌اند که ایران «نقش بی‌ثبات‌کننده در منطقه» و از جمله سوریه دارد.

در ماه‌های اخیر نیز اسرائیل و آمریکا بر خروج نیروهای نظامی ایران از سوریه تأکید کرده و مقام‌های روسیه نیز گفته‌اند که نیروهای خارجی در سوریه، از جمله نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان، باید این کشور را ترک کنند.

جان بولتون همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بشار اسد را باید «پیروز جنگ سوریه» دانست گفت که به باور او، در حال حاضر اسد موضوعی راهبردی نیست؛ بلکه موضوع راهبردی ایران است؛ «نه فقط ادامه برنامه هسته‌ایش، بلکه حمایت گسترده‌اش از تروریسم بین‌المللی و بازوهایش در خاورمیانه».

مشاور امنیت ملی ترامپ با اشاره به اینکه روسیه همواره گفته که آماده همکاری با آمریکا در موضوع «مقابله با تروریسم» است، تأکید کرد که مسکو باید در موضوع مقابله با ایران همکاری کند.

ایران همواره اتهام «حمایت از تروریسم» را رد کرده و در مقابل، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله سخنگوی وزارت خارجه، اقدامات آمریکا را «موجب بی‌ثباتی در منطقه» دانسته‌اند.

با این حال دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر دست‌کم دو بار گفته است که خروج آمریکا از برجام باعث تغییر رفتار مقام‌های ایران در منطقه شده است.

جان بولتون نیز در مصاحبه‌اش با سی‌بی‌اس گفت که اقدام آمریکا در خروج از برجام و همچنین بازگرداندن تحریم‌ها «تأثیر زیادی در تصمیمات (مقام‌های جمهوری اسلامی) گذاشته است؛ نه فقط در موضوع هسته‌ای، بلکه در تلاش‌شان برای افزایش نفوذ در منطقه».

مقام‌های روسیه هنوز درباره موضوعات احتمالی که در دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ مطرح خواهد شد اظهار نظری نکرده‌اند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، سی‌بی‌اس و رادیو فردا / ج/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…