اخبار

ترامپ خواستار تحقیق درباره مجوز مالی دولت اوباما به ایران شد

ترامپ خواستار تحقیق درباره مجوز مالی دولت اوباما به ایران شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دولت پیشین این کشور به رهبری باراک اوباما را متهم کرد که در فرایندی «غیرقانونی» و مخفیانه به ایران اجازه داده است به نظام مالی ایالات متحده دسترسی داشته باشد.

این اتهام به دنبال گزارش روز چهارشنبه کمیته‌ای در مجلس سنای آمریکا مطرح می‌شود که عنوان می‌کرد دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ برای جمهوری اسلامی «جواز محرمانه» تبدیل ارز صادر کرده است.

در این گزارش آمده که جواز مورد اشاره پس از توافق هسته‌ای با ایران صادر شده که به تهران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را که در یکی از بانک‌های مسقط، پایتخت عمان، نگه داشته بود به دلار آمریکا تبدیل کند.

دونالد ترامپ در توئیتی که روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد منتشر کرد با اشاره به این گزارش، اقدام دولت باراک اوباما را «کاملا غیرقانونی» نامید و خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اما در گزارشی از این مناقشه می‌نویسد که آقای ترامپ به اشتباه این اقدام را «غیرقانونی» نامیده چرا که این کار منعی نداشت. با این حال مشکل اینجاست که دولت اوباما «بارها به کنگره [آمریکا] و مردم گفته بود که قصد انجام چنین کاری را ندارد».

این خبرگزاری اضافه می‌کند که البته برنامه ایران در نهایت اجرایی نشد چرا که دو بانک آمریکایی حاضر به مشارکت در آن نشدند اما واقعیت این است که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز تبدیل ۵.۷ میلیارد ارز خارجی ایران را که در بانک عمانی نگه داشته بود صادر کرد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش اظهارات مقامات سابق دولت اوباما را منتشر کرده است که می‌گویند تصمیم دولت برای صدور چنین مجوزی با روح توافق هسته‌ای سازگاری داشته چرا که این توافق به ایران اجازه می‌داد بار دیگر به درآمدهای خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد.

مقامات دولت اوباما همچنین در درستی این گزاره ابراز تردید کرده‌اند که آیا واقعا صدور چنین مجوزی به معنای «دسترسی به نظام مالی آمریکا» است یا نه.

اما از سوی دیگر، افشای این اقدام دولت اوباما با واکنش منفی سناتورهای جمهوریخواه همراه بوده که می‌گویند دولت پیشین مردم آمریکا را فریب داده است.

دونالد ترامپ نیز در توئیت خود از سناتورهای دمکرات منتقد دولت خود خواسته که انرژی‌شان را صرف تحقیق درباره این مسئله بکنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت امسال واشینگتن را از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج کرد تا تحریم‌ها علیه تهران از سرگرفته شود، تصمیمی که تا اینجای کار مخالفت اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه اجتماعی توئیتر/ س.ن/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…