اخبار

تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو درباره “فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران”

رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی تلفنی دوباره بر موضوع ایران متمرکز شده‌اند. به گفته کاخ سفید، گفت‌وگوی ترامپ و نتانیاهو به‌خصوص بر سر “معضل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران” در خاورمیانه بوده است.به گزارش کاخ سفید در روز یکشنبه (۲۹ آوریل/ ۹ اردیبهشت به وقت محلی) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شنبه گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره “چالش‌های منطقه خاورمیانه و به‌خصوص بر سر معضل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران” گفت‌وگویی تلفنی داشته است.

این تماس تلفنی پس از دیدار آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، انجام شده است. دیدار وزیر دفاع اسرائیل با این دو مقام امنیتی دولت ترامپ نیز بر موضوع ایران متمرکز بود.

کاخ سفید توضیح بیشتری درباره مضمون تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو نداده، اما این گفت‌وگو حدود دو هفته پیش از موعد مقرر برای تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد ماندن در برجام یا خروج از آن انجام می‌گیرد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در جریان کنفرانس سالانه جروزالم پست در نیویورک گفت که دولت آمریکا نظر او درباره نحوه رفتار در قبال توافق اتمی با ایران را نپرسیده است.

مقام‌های اسرائیلی بارها نسبت به حضور نیروهای جمهوری اسلامی در نزدیکی مرزهای این کشور در سوریه هشدار داده‌اند. آنها حدود دو ماه پیش نیز از سرنگونی پهپادی در خاک اسرائیل خبر دادند که به گفته آنها متعلق به ایران بوده است.

روز ۲۰ فروردین‌ماه گذشته نیز پایگاهی نظامی در حمص سوریه مورد حمله قرار گرفت که در جریان آن ۷ تن از اعضای سپاه پاسداران کشته شدند. روسیه حمله را به اسرائیل نسبت داد، اسرائیل اما مسئولیت آن را برعهده نگرفت.

بیشتر بخوانید: سردار سلامی: موجودیت و بقای اسرائیل را به خطر انداخته‌ایم

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، پیش‌تر گفته بود که اسرائیل از “شمال و غرب در تقاطع آتش” قرار دارد و با اشاره به این کشور تهدید کرده بود: «دست‌ها روی ماشه و موشک‌ها آماده‌اند». او پنجشنبه گذشته نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی “موجودیت و بقای اسرائیل را به خطر انداخته” است، گفت: «دقیقا در کنار مرز‌های رژیم اشغالگر فرزندان متنوعی از امت اسلام با آرمان‌های ضد صهیونیستی قرار دارند و همه به دنبال محو این رژیم هستند».

وزیر دفاع اسرائیل نیز هم‌زمان تهدید کرده بود که در صورت حمله ایران به تل‌آویو اسرائیل هم تلافی خواهد کرد و «اگر اسرائیل آرامش نداشته باشد، تهران هم آرامشی نخواهد داشت» لیبرمن هشدار داده بود که «بهتر این است که کسی ما را محک نزند؛ ما برای هر اتفاقی آماده‌ایم». او افزوده بود که در صورت عملی‌شدن تهدید حمله به تل‌آویو، «ما به تهران حمله کرده و پایگاه‌های ایران در سوریه که تهدیدی برای اسرائیل هستند را نابود خواهیم کرد».

بیشتر بخوانید: لیبرمن: حمله به تل‌آویو را با حمله به تهران تلافی می‌کنیم

هم‌زمان با انتشار بیانیه کاخ سفید درباره تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به عربستان سعودی و سپس اسرائیل سفر کرد و با سران دو کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا در اسرائیل برجام را “معامله‌ای ناقص” خواند و گفت، در صورت عدم اصلاح آن، کشورش از این توافق خارج خواهد شد. پومپئو همچنین از “بلندپروازی‌های ایران برای تسلط بر منطقه” ابراز نگرانی کرد و گفت، دولت آمریکا طرحی همه‌جانبه برای مقابله با “تهدید‌های ایران” دارد. پمپئو تاکید کرد که آمریکا در مقابله با این “تهدیدها” در کنار اسرائیل خواهد بود.

ترامپ بارها تهدید کرده است که ایالات متحده در صورت عدم اصلاح برجام، از این توافق خارج خواهد شد. شروط رئیس جمهوری آمریکا برای ماندن در برجام گنجاندن چهار نکته اصلاحی در این توافق است. این اصلاحات شامل اجازه بازرسی از تمام سایت‌های مورد درخواست آژانس، تضمین تعهد ایران به چشم‌پوشی از تملک سلاح هسته‌ای، دائمی شدن محدودیت شدید غنی‌سازی اورانیوم در ایران و گنجاندن برنامه موشک‌های دوربرد ایران در متن برجام هستند.

طرف‌های اروپایی از تلاش برای توافقی مکمل در کنار برجام سخن می‌گویند. ایران اما تاکنون هرگونه اصلاحیه‌ای بر توافق هسته‌ای را رد کرده است. آمریکا تهدید کرده است که چنانچه شروط مورد نظرش تأمین نشوند، از برجام خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه ایران مجددا از روز ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) اعمال خواهند شد.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…