اخبار

حمله اهواز؛ دیپلمات‌های دانمارک٬ هلند و بریتانیا شبانه احضار شدند

حمله اهواز؛ دیپلمات‌های دانمارک٬ هلند و بریتانیا شبانه احضار شدند

به دنبال حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز که به کشته شدن دست کم ۲۵ تن انجامید٬ وزارت خارجه جمهوری اسلامی شبانه سفرای هلند٬ دانمارک و کاردار موقت سفارت بریتانیا را٬ در غیاب سفیر این کشور٬ احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۳۱ شهریورماه٬ گفت که در این احضارهای جداگانه «به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک‌های تروریستی مزدوری که مسبب جنایت امروز در اهواز بوده‌اند٬ شدیداً اعتراض شد».

وی افزود: «به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در این کشورها هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند٬ در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند.»

بیشتر بخوانید:

مروری بر درگیری‌های مسلحانه در خوزستان

آقای قاسمی خواستار «محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی» از سوی این کشورها شد و گفت دولت‌های مزبور باید همه افراد مرتبط با این حملات را برای حضور در دادگاه به ایران مسترد کنند.

به گفته وی سفرای این کشورها ضمن ابراز تأسف از این حوادث٬ گفته‌اند که موارد مطرح شده را فورا به پایتخت‌های خود منتقل خواهند کرد.

تیراندازی صبح شنبه در زمان برگزاری رژه نظامی در شهر اهواز ۲۵ کشته و ۶۹ مجروح برجای گذاشت.

گرچه ساعاتی پس از این رویداد، گروه داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته اما حُر التستری، سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» در گفت‌وگو با رادیو فردا «مقاومت ملی اهواز» را مسئول انجام عملیات در شهر اهواز معرفی کرده است؛ گروهی که به گفته او «عام‌تر و شامل چند گروه است».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین از احضار کاردار موقت بریتانیا خبر داد و گفت: «در احضار کاردار موقت سفارت بریتانیا در تهران که در غیاب سفیر این کشور انجام شد، تاکید گردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازی اجازه یابد مسئولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.»

اشاره او به گفت‌و‌گوی حر التستری با شبکه ایران اینترنشنال است.

به دنبال پخش این مصاحبه حمید بعیدی نژاد٬ سفیر ایران در لندن٬ این اقدام ایران اینترنشنال را «بی‌شرمانه‌» خواند.

پس از آن شبکه خبری ایران اینترنشنال نیز در توییتی توضیح داد که این گفت‌و‌گو با هدف «ایفای مسئولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه» صورت گرفته و افزود که آمادگی دارد واکنش مقام‌های رسمی ایران را نیز «به طور زنده و شفاف» بازتاب دهد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران کاردار موقت سفارت بریتانیا پس از این احضار٬ ضمن ابراز تأسف از حادثه اهواز گفته است که این حملات در هر جا اتفاق بیافتد باید با آن برخورد شود.

رهبر جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران «دولت‌های منطقه» و حکومت‌های خارجی را به نقش داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز متهم کرده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری ایسنا٬ توییتر و رادیو فردا؛ د.آ/م.ا.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا