اخبار

خامنه‌ای درباره مسائل سکه و ارز: با متخلفان در هر سطحی برخورد شود

خامنه‌ای درباره مسائل سکه و ارز: با متخلفان در هر سطحی برخورد شود

رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، ۲۴ تیرماه، در دیدار با اعضای دولت از قوای مجریه و قضاییه خواست تا در پرونده سکه و ارز، «با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود».

آن طور که در وب‌سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آمده است، بخش اعظم سخنان او در روز یک‌شنبه به مسائل اقتصادی و تلاش برای حل مشکلات مالی و اقتصادی کشور اختصاص داشت.

در دیدار با اعضای دولت و در راس آنها حسن روحانی، علی خامنه‌ای ضمن تاکید بر «ضرورت برخورد قاطع با متخلفان» دستور آقای روحانی برای برخورد «با تخلفات در واردات خودرو» را ستود.

رئیس جمهور ایران روز شنبه، ۲۳ تیرماه، با اشاره به وقوع احتمالی «یک فساد هماهنگ» در جریان واردات و فروش خودروهای خارجی، از رئیس قوه قضائیه خواسته بود تا خارج از نوبت به پرونده این تخلف رسیدگی کند.

پس از بی‌ثباتی در بازار ارز ایران، دولت به تعدادی از شرکت‌ها ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات اختصاص داد.

پس از آن گزارش‌‌هایی از «تخلف» برخی از شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منتشر شد و وزارت ارتباطات ایران نیز فهرستی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کرد که شرکت‌ها ۲۲۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند، اما تنها ۷۵ میلیون یورو واردات گوشی داشته‌اند.

اواخر خردادماه نیز رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد که سایت سفارش خودرو، هک و «حدود پنج هزار خودروی مدل بالا و گران‌قیمت به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است».

این اخبار همه در حالی منتشر می‌شد که از دی‌ماه سال گذشته تاکنون چندین شهر در ایران صحنه اعتراضات مردمی بوده است که از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود ناراضی‌اند و در این میان حکومت را مقصر اول می‌دانند.

علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه بر بستر این اخبار و گزارش‌ها با دولت حسن روحانی دیدار کرد و از تمام دستگاه‌ها خواست تا خود را با «تیم اقتصادی دولت» هماهنگ کنند.

او همچنین از تمام «دستگاه‌های تبلیغاتی» کشور از جمله صداوسیما خواست تا از اقدامات دولت روحانی در زمینه اقتصاد «تصویر درست انتقال» دهند، گرچه در ادامه افزود که «البته بیان انتقادهای منطقی اشکالی ندارد».

تلویزیون حکومتی ایران که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود همواره از بزرگ‌ترین منتقدان دولت بوده است، تا آنجا که مقامات دولتی آن را به جانب‌داری عامدانه از جناحی خاص متهم کرده‌اند.

وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی در گزارش خود از دیدار روز یک‌شنبه می‌گوید که او از «تخلفات» بعضی دستگاه‌ها در مسائل سکه و ارز «نمونه‌هایی» ارائه کرده، اما در این گزارش از این نمونه‌ها خبری نیست.

کمتر از ده روز پیش خبر رسید که آیت‌الله خامنه‌ای به حسن روحانی دستور داده است تا «گزارش دقیقی» درباره ابهام‌های وضعیت ارزهای دولتی و سکه‌های واگذار شده به شرکت‌ها و افراد در ماه‌های اخیر به او ارائه کند.

او در این دستور از «ابهام‌ها درباره واگذاری ارز و سکه در ماه های اخیر و ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد» شده ابراز نگرانی کرده بود.

آقای خامنه‌ای همچنین با اشاره‌ای گذرا به توافق اتمی موسوم به برجام به دولت توصیه کرد که «نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود».

او گفت: «البته طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را در خصوص برجام بدهند، اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.»

اوایل خردادماه رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از سیاست‌های جدید آمریکا در برابر ایران و خروج از برجام، برای باقی ماندن در این توافق هفت شرط در برابر اروپا گذاشت و تهدید کرد که در صورت اجرا نشدن این شرایط ایران فعالیت‌های اتمی‌اش را از سر خواهد گرفت.

در همین زمینه حسن روحانی هم روز یک‌شنبه در همین جلسه گفت: «برخی مسائل همچون اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد و از گذشته وجود داشته است.»

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا