اخبار

درخواست ایتالیا از آمریکا برای دریافت اطلاعات امنیتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

درخواست ایتالیا از آمریکا برای دریافت اطلاعات امنیتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، هفته گذشته با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار داشت
جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، هفته گذشته با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار داشت

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، روز چهارشنبه گفت دولت آن کشور حاضر است در مورد ایران موضع «قاطع‌تری» بگیرد و افزود اخیرا از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، خواسته است اطلاعات امنیتی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران را در اختیار ایتالیا قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کونته در یک کنفرانس خبری در رم گفت دولت ایتالیا امیدوار است که پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هر اقدامی را در این رابطه با اتحادیه اروپا هماهنگ کند.

ایتالیا جزو امضاکنندگان توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی نیست، ولی هنگام امضای این توافق از آن حمایت کرد.

دونالد ترامپ ماه اردیبهشت آمریکا را از این توافق خارج کرد و از روز سه‌شنبه مرحله اول تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را به اجرا گذاشت.

جوزپه کونته با اشاره به اطلاعات امنیتی آمریکا در مورد وضعیت هسته‌ای ایران گفت: «من از رئیس جمهور ترامپ خواستم که موارد نگران‌کننده را در اختیار ما بگذارد.» آقای کونته هفته گذشته با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار داشت.

وقتی از او خواسته شد که اطلاعات مشخص‌تری ارائه دهد ، آقای کونته گفت: «در ملاقات با دونالد ترامپ موضع مشخصی نگرفتم. من گفتم اگر ثابت شود که توافق هسته‌ای موثر نبوده ما حاضریم اتحاذ موضع قاطع‌تر را ارزیابی کنیم.»

او افزود: «ما منتظر دریافت اطلاعات امنیتی هستیم» و اضافه کرد که مایل است همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا این اطلاعات را ارزیابی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که اتحادیه اروپا با قاطعیت از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده است اما دونالد ترامپ تهدید کرده که هر شرکت و موسسه‌ای که با ایران همکاری کند مجازات خواهد شد.

ایتالیا همواره از شرکای تجاری مهم ایران بوده اما با این حال ای‌ان‌آی، شرکت انرژی ایتالیایی، اوایل سال جاری فعالیت خود در ایران را متوقف کرد و شرکت خودروسازی فیات کرایسلر نيز از مدت‌ها پیش حضور خود را در ایران محدود کرده است.

آقای کونته گفت دولت ایتالیا در مورد تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های ایتالیایی «به شدت حساس» خواهد بود و برای «محدود کردن دامنه این تاثیرات» اقدام می‌کند. او افزود از هم اکنون نشانه‌هایی دیده می‌شود که تحریم‌های آمریکا تاثیر گذاشته است.

طبق آمارهای اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا حجم صادرات این کشور به ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۷ میلیارد دلار بوده و اقلام اصلی عبارتند از ماشین آلات، موتورهای تولید برق، محصولات شیمیایی و دارو. در مقابل واردات ایتالیا از ایران که بخش اصلی آن نفت خام است حدود ۳.۴ میلیارد دلار بوده است.

همزمان روز چهارشنبه خبرگزاری آلمان گزارش داد که دولت ترکیه با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه، ضمن اعلام این خبر افزود آنکارا امیدوار است در گفت‌وگو با دولت آمریکا این موضوع حل شود.

آقای دونمز در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های ترکیه گفت طبق قراردادی که تا سال ۲۰۲۶ اعتبار دارد ترکیه هر سال باید ۹.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران بخرد.

او افزود این معامله ادامه خواهد یافت چون ما به هیچ وجه حاضر نیستیم شهروندان خود را در سرما و تاریکی نگاه داریم. این یک قرارداد مشروع است و از نظر امنیت انرژی برای کشور نیز اهمیت فراوانی دارد.

آقای دونمز تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «یک جانبه» توصیف کرد.

ترکیه به شدت به منابع انرژی وارداتی محتاج است و ایران و روسیه تامین کنندگان اصلی این نیاز هستند. بر اساس آمارهای وزارت انرژی حدود ۴۰ درصد از برق ترکیه با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود.

آقای دونمز در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «هم‌اکنون نمایندگان ما در واشنگتن مشغول گفت‌وگو در مورد مسائل گوناگونی از جمله تحریم‌ها هستند. به نظرم این مذاکرات نتایج مثبتی خواهد داشت.»

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا