اخبار

درخواست یک روحانی اصول‌گرا برای لغو حجاب اجباری گردشگران در مناطق آزاد

درخواست یک روحانی اصول‌گرا برای لغو حجاب اجباری گردشگران در مناطق آزاد

محسن غرویان، روحانی اصول‌گرا
محسن غرویان، روحانی اصول‌گرا

همزمان با اظهارات یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه موضوع «آزادی پوشش» برای جذب گردشگر، «انحرافی» است، یک روحانی اصول‌گرا خواستار لغو قانون حجاب اجباری برای گردشگران مناطق آزاد تجاری ایران شد.

احمد مازنی، نماینده مجلس، روز دوشنبه ۱۸ تیر، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که ایران در صنعت گردشگری، دچار «اشتباهات راهبردی» است.

وی یکی از این «اشتباهات» را طرز نگاهی معرفی کرد که «تصور می‌کند گردشگری، زمانی موفق است که ما فضا را برای رفتارهای غیرشرعی باز کنیم».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، این تصور که گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند تا «فرصتی برای تفریحات غیرشرعی و نامشروع پیدا کنند» را «تصور غلطی» دانست.

وی «پوشش حداقلی» تعریف‌شده برای گردشگران خارجی در ایران را «مانع» ندانست و افزود که آنها به‌دنبال دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران به عنوان کشوری با قدمت تاریخی، فرهنگی چندهزار‌ساله هستند.

احمد مازنی طرح موضوع آزادی پوشش در مناطق آزاد تجاری برای افزایش گردشگر را «انحرافی، ساده‌سازی صورت مسئله و بدون پشتوانه تحقیقی» نامید.

در مقابل، محسن غرویان،‌ روحانی و فعال سیاسی اصول‌گرا، به ایلنا گفت گردشگران «از نظر شرعی و فقهی جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند، آنها می‌توانند خودشان حجاب را اختیار کنند و از نظر مذهبی اجباری برای آنها وجود ندارد».

آقای غرویان که پیشتر شاگرد آیت الله مصباح یزدی،‌ از روحانیون اصول‌گرا،‌ بوده است، لغو قانون حجاب برای گردشگران در مناطق آزاد تجاری را مشروط به «فرهنگ‌سازی» در این مناطق دانست و افزود: «همانطور که ما به کشورهای دیگر می‌رویم و طبق قوانین خودمان عمل می‌کنیم، باید به توریست‌ها هم اجازه داده شود در کشور ما طبق قوانین خودشان عمل کنند».

او با تحمیل احکام فقهی اسلام بر گردشگران مخالفت کرد و گفت: «بهتر است این مسئله را به اختیار خود توریست‌ها بگذاریم.»

در حال حاضر ایران تنها کشوری است که «مراعات حجاب» برای تمامی زنان، حتی زنان غیرمسلمان یا خارجی، در آن اجباری است.

در این زمینه، ۱۲ تن از نواندیشان دینی روز ۱۷ بهمن در بیانیه ای که در سایت گویا نیوز انتشار یافت،‌ در نفی حجاب اجباری، تاکید کردند که سیاست‌های جمهوری اسلامی در این زمینه نتیجه‌ای جز «هزینه‌های گزاف مالی، بی‌اعتباری دینی و معنوی، ناکارآمدی سیاسی و سرمایه‌سوزی اجتماعی» به دنبال نداشته است.

سخنان محسن غرویان در شرایطی مطرح شده که ماه‌هاست به طور علنی قانون حجاب اجباری در ایران از سوی شماری از زنان به چالش کشیده شده است.

کمپین «چهارشنبه‌های سفید» که در ایران منجر به پدیده «دختران خیابان انقلاب» شد، با برداشتن روسری در ملاعام، خواستار واگذاری داشتن یا نداشتن حجاب به اشخاص است.

بر همین اساس، شماری از زنان دارای حجاب اسلامی از جمله از نوع چادر نیز به این کمپین پیوسته و مخالفت خود با اجبار و اصرار بر داشتن حجاب را به صراحت نشان داده‌اند.

پاسخ مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله پلیس و قوه قضائیه به این پدیده، بازداشت و محاکمه شماری از این زنان و خشونت نسبت به برخی از آنها هنگام دستگیری بوده است.

در تازه‌ترین اقدامات قضایی نسبت به مخالفت با حجاب اجباری در ایران، شاپرک شجری‌زاده، یکی از زنان مشهور به «دختران خیابان انقلاب»، در گفت‌وگوی زنده با مخاطبانش در اینستاگرام‌‌ خبر داد که به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

پیشتر عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران، ۱۰ تیرماه بدون ذکر نام خانم شجری زاده خبر داده بود که یکی از دختران خیابان انقلاب به دوسال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

در جریان اعتراض‌های علنی علیه حجاب اجباری در سال گذشته، از میان زنان بازداشت‌شده‌، بنا بر احکام اولیه، نرگس حسینی به دو سال زندان ، مریم شریعتمداری به یک سال زندان و شیما بابایی به دو ماه زندان محکوم شده‌‌اند.

واکنش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به این پدیده در یک سخنرانی در روز هشتم مارس، روز جهانی زنان، این بود که «آن‌ همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه و کنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد.»

خبرگزاری ایلنا و منابع خبری/ ب.ب/ر.ب

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…