اخبار

درخواست ۲۱ نماینده مجلس برای رفع محدودیت سفر امام جمعه اهل سنت زاهدان

درخواست ۲۱ نماینده مجلس برای رفع محدودیت سفر امام جمعه اهل سنت زاهدان

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، به همراه ۲۰ نفر از نمایندگان در تذکری به وزرای اطلاعات و کشور خواستار رفع محدودیت در سفرهای مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این نمایندگان در تذکری کتبی این پرسش را عنوان کردند که «در شرایطی که کشور در برابر تهدیدات بیگانگان نیاز به تقویت و همبستگی ملی دارد علت ایجاد محدودیت در تردد و مسافرت‌های آقای مولوی عبدالحمید چیست؟»

در این تذکر که محمود صادقی روز چهارشنبه، ۱۳ تیر، رونوشت آن را در توئیتر خود قرار داده این تصمیم مراجع امنیتی «بسیار عجیب و تأسف‌برانگیز» توصیف شده و تأکید شده است که «حق تردد و جابه‌جایی از محلی به محلی دیگر از حقوق اساسی و بدیهی هر فرد است.»

این ۲۱ نماینده تأکید کرده‌اند که «به موجب اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل نوزدهم، مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند.»

مولوی عبدالحمید که شناخته‌ترین چهره اهل سنت در ایران است، پیش از این خبر داده بود که برای سفر به بیشتر استان‌های ایران برای او محدودیت ایجاد شده است.

مولوی عبدالحمید در مصاحبه با شماره روز شنبه، ۱۱ آذر روزنامه ابتکار گفت که «برخی ارگان‌ها» تمایلی به مسافرت‌های داخلی و خارجی‌اش ندارند و او به همین دلیل در برخی از کنفرانس‌های دینی در خارج از کشور شرکت نکرده‌است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین اعلام کرد که برای سفرش به شهرهای ایران «محدودیت‌هایی وجود دارد» اما این «محدودیت» به صورت رسمی به او ابلاغ نشده و «معمولاً به صورت غیررسمی» اعلام می‌شود.

مولوی عبدالحمید گفت: «اگر به مشهد بروم، چند نفری اطراف من جمع خواهند شد و این مسئله را نمی‌توانند تحمل کنند و به شهر دیگری رفتم و به من گفتند که شما هماهنگ نکرده‌اید… گفتند شما فرد عادی نیستید و باید هماهنگ کنید».

وی اضافه کرد: «من مشکلی با هماهنگی ندارم اما فکر می‌کنم با هماهنگی هم مشکل دوستان حل نخواهد شد».

مولوی عبدالحمید روز شنبه ۲۰ آبان نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا دربارهٔ دلیل سفر نکردن به شهرهای ایران گفته بود که «با سفرم، هم من به زحمت می‌افتم و هم میزبانم».

وی تأکید کرده بود: «یک بار من به مشهد سفر کردم و خیلی بر عده‌ای سخت شد من را به تهران فرستادند و دوباره با اصرار مسئولین به مشهد بازگشتم و از آن به بعد در این مورد احتیاط می‌کنم».

در سال‌های گذشته نیز از سفر مولوی عبدالحمید به خارج از کشور برای شرکت در برخی همایش‌های دینی جلوگیری شده‌است.

وجود این محدودیت‌ها در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی شهریور پارسال در اقدامی بی‌سابقه، در پاسخ به نامه انتقادی مولوی عبدالحمید در مورد «تبعیض» نسبت به اهل سنت، نوشت که ارگان‌های جمهوری اسلامی موظفند «بر اساس قانون اساسی» بین ایرانیان تبعیض روا ندارند.

با این حال مولوی عبدالحمید اعلام کرد که از این دستور «هنوز نتیجۀ ملموسی به‌دست نیامده است».

این محدودیت‌ها به مولوی عبدالحمید محدود نیست و حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج، نیز چندی پیش با اعلام اینکه وضعیت اهل سنت در دولت حسن روحانی «بدتر شده»، خبر داده بود که روحانیون اهل سنت اجازه سفر به شهرهای سنی‌نشین را ندارند و وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

آقای امینی همچنین گفته بود که سال ۸۸ پس از سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم مسجد مکی زاهدان به مدت ۱۰ روز بازداشت شده و از آن سال به بعد از سفرش به زاهدان ممانعت شده است.

مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت بلوچ آزادشهر در استان گلستان، دیگر روحانی شاخص اهل سنت است که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان و حضورش در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم مسجد مکی زاهدان در روز ۲۳ فروردین امسال شده است.

علاوه بر اهل سنت، پیروان ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی ایران به عنوان سه اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، با تبعیض روبه‌رو هستند از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم‌اند.

بهائیان، دیگر گروه دینی اقلیت در ایران هستند که حتی از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌های دولتی محرومند.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…