اخبار

دفاع جنتی از عملکرد خامنه‌ای: «می‌خواهند نابسامانی‌ها را به پای رهبری بگذارند»

دفاع جنتی از عملکرد خامنه‌ای: «می‌خواهند نابسامانی‌ها را به پای رهبری بگذارند»

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان ایران، روز سه‌شنبه، ۱۳ شهریورماه، در سخنرانی افتتاحیه پنجمین اجلاس خبرگان تمام‌قد به دفاع از رهبر جمهوری اسلامی برخاست و نابسامانی‌ها و مشکلات موجود در کشور را به پای دیگر قوا، به‌ویژه دولت نوشت.

آیت‌الله جنتی که همزمان دبیر شورای نگهبان نیز هست روز سه‌شنبه تا آنجا پیش رفت که گفت «نقشه‌ای شوم» از سوی «دشمن» در کار است که با تلاش خود «نابسامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند».

به گزارش وب‌سایت خبری جماران، او گفت: «نابسامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند، انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند، این نقشه شوم دشمن است.»

برخلاف گفته رئیس مجلس خبرگان، این امری است که سال‌هاست در ایران بر سر زبان‌هاست، که آیت‌الله خامنه‌ای در مقام رهبر تصمیم‌گیر اصلی و کلیدی است که حتی در ریز مسائل نیز گاه وارد می‌شود.

انتخاب تعدادی از مهم‌ترین وزرای کابینه دولت نیز امتیازی است که فقط به رهبر جمهوری اسلامی تعلق داشته است.

این امر در سال‌های اخیر چنان همه‌گیر شده است که رد پای آن را در سخنرانی‌های رهبران خارجی نیز می‌توان دید، به‌ویژه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و مذاکرات مربوط به فعالیت اتمی ایران.

در همین دوره بود که باراک اوباما رسما از رئیس جمهور عبور کرد و چند بار مستقیما به آیت‌الله خامنه‌ای نامه نوشت.

با این حال رئیس مجلس خبرگان روز سه‌شنبه بر این نکته پافشاری کرد که رهبر جمهوری اسلامی به قوای سه‌گانه «بیشترین اختیارات» و «حداکثر اختیارات» را «اعطا فرموده»، اما مسئولان «ندانم‌کاری» و «سوء مدیریت» داشتند.

او از جمله مذاکرات اتمی منتهی به برجام را نمونه این ندانم‌کاری‌ها دانست و گفت که رهبر «خطوط قرمز» را برای دولت مشخص کرده بود، اما آنها خطوط قرمز نظام را رعایت نکردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: «رهبری همچنین در سخنرانی اخیرشان مطرح کردند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خطوط قرمز را در مذاکرات رعایت نکردند.»

اشاره احمد جنتی به سخنرانی هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در حضور هیئت دولت است که گفت دولت حسن روحانی نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

این در حالی است که چند مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در چند جا تاکید کرده‌اند که مذاکره با آمریکا به اذن و اجازه رهبر بوده و او به تمام جزئیات مذاکرات هسته‌ای اشراف داشته است.

از جمله محمدجواد ظریف در بهمن‌ماه ۹۵ به خبرگزاری فارس گفت: «ما کل ماوقع مذاکره [هسته‌ای] را با ریز جزئیات و متون به محضر مبارک ایشان تقدیم می‌کردیم و وظیفه خودمان را در این حوزه انجام می‌دادیم.»

آقای جنتی حتی آسیب‌های اجتماعی در کشور را به پای دولت گذاشت و گفت: «باید با آسیب‌های اجتماعی برخورد شود،… این کار را چه کسی باید انجام دهد؟ معلوم است که وظیفه قوای اجرایی در کشور است. این کار نمایندگان مردم و قوای اجرایی است.»

رئیس مجلس خبرگان حتی احتکار پوشک نوزاد در کشور را که خبر داغ این روزها بوده است به دولت ربط داد و گفت: «این محتکران به گونه‌ای عمل کرده‌اند که حتی پوشاک نوزادان را در انبارها نگه داشته‌اند و مردم را حتی در این زمینه دچار مشکل کرده اند. در این شرایط نباید مدیری حقوق نجومی دریافت کند.»

در مقابلِ صادق لاریجانی و علی لاریجانی، روسای قوه‌های قضائیه و مقننه، که از دیگر سخنرانان اصلی اجلاس خبرگان در روز سه‌شنبه بودند، غایب بزرگ این اجلاس حسن روحانی، رئیس جمهور، بود.

پیش از این سخنگوی مجلس خبرگان گفته بود که از حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، برای شرکت در این اجلاس دعوت شده، اما او نپذیرفته است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی به همین وجه اجلاس خبرگان پرداخته و می‌گوید که آقای روحانی گفته می‌شود که به سفر کاری رفته، اما این سفر پیشتر اعلام نشده بود.

تسنیم در گزارشی با تیتر «غیبت‌های روحانی به مجلس خبرگان هم رسید» نوشت: «تا روز گذشته خبر سفر وی به عسلویه اطلاع‌سانی نشده بود و این سفر به یکباره انجام شده است.»

دفاع احمد جنتی از عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که در ماه‌های اخیر انتقاد از مجلس خبرگان افزایش یافته است.

برای نمونه علی مطهری، نایب رئیس مجلس، بارها گفته است که وظیفه این نهاد نظارت بر رهبری و بر دستگاه‌ها و نهاد‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه نهاد رهبری است، اما هر چند وقت یک بار اعضای این مجلس جمع می‌شوند «و شام و ناهاری می‌خورند و علیه فتنه‌گران بیانیه می‌دهند».

مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی «سبز» نیز روز یک‌شنبه در نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری، از آنها خواسته بود به جای «مدح و ستایش» رهبر جمهوری اسلامی، از وی درباره سیاست‌های سه دهه اخیر کشور که ایران را به شرایط فعلی رسانده، سوال کنند.

با استفاده از جماران، فارس، تسنیم و رادیو فردا / ف.دو / پ.پ

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…