اخبار

دو ارزیابی متفاوت از علت اصلی غرق شدن کشتی سانچی

کارشناسان ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی چینی را علت اصلی برخورد آن با کشتی سانچی ارزیابی کرده‌اند. چین و هنگ‌کنگ که در بررسی این حادثه همکاری دارند با این ارزیابی موافق نیستند و کشتی چینی را مقصر نمی‌دانند.مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، چهار ماه پس از سانحه برخورد نفتکش سانچی با کشتی فله‌بر کریستال چین، نتایج بررسی علت اصلی بروز این حادثه را در یک نشست خبری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نادر پسنده روز شنبه (۱۵ اردیبهشت/ ۵ مه) به خبرنگاران گفت: «پس از بررسی‌های طولانی مدت سرانجام کشورهایی که در بررسی این حادثه حضور دارند، در نهایت برای ارائه علت نهایی حادثه به دو گروه تقسیم شده‌اند. در این رابطه ایران به همراه پاناما و بنگلادش به این نظریه رسیده‌اند که علت اصلی این حادثه تغییر مسیر کشتی فله‌بر چینی کریستال ۱۵ دقیقه قبل از حادثه بوده است.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

مدیر ارشد سازمان بنادر و دریانوردی افزود چین و هنگ‌کنگ به عنوان دیگر کشورهای حاضر در بررسی این حادثه معتقدند که کشتی سانچی در این اتفاق به عنوان کشتی راه دهنده حضور داشته که باید پیش از برخورد با کشتی چینی تغییر مسیر می‌داده و در این زمینه کشتی کریستال مقصر نیست.

نفتکش سانچی، متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران و ثبت شده در پاناما بود که ۱۶ دی ماه سال پیش در مسیر انتقال ۱۳۶ هزار تن محصولات نفتی از بندر عسلویه به کره جنوبی در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای دچار حادثه و غرق شد.

کشتی سانچی اندکی پس از برخورد کشتی کریستال به آن دچار آتش‌سوزی شد و تمام خدمه آن که ۳۰ ایرانی و ۲ شهروند بنگلادش بودند در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش‌ها کشتی چینی به مخزن نفتکش سانچی اصابت کرده و محموله میعانات گازی که از درجه اشتعال بالایی برخوردار است سبب آتش‌سوزی سریع و انفجار در این نفکش بوده است.

بیشتر بخوانید: آغاز رمزخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی

محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی حدود یک هفته پس از این سانحه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که همه سرنشینان نفتکش سانچی در ساعت اولیه حادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار کشته شده‌اند.

کشتی فله‌بر چینی در این حادثه آسیب زیادی ندید و تمام سرنشینان آن جان سالم به در بردند. این کشتی بعد از سانحه به بندری در همان نزدیکی منتقل شد.

«هر دو کشتی مقصر بودند»

به گفته مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هر دو گروهی که حادثه کشتی سانچی را بررسی کردند به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ یک از دو کشتی درگیر در این سانحه بی‌تقصیر نبوده‌اند.

نادر پسنده در نشست خبری روز شنبه به نقل از این بررسی‌ها گفت: «هر دو کشتی سانچی و کریستال نتوانسته‌اند به چند بند از قانون کنوانسیون جلوگیری از تصادف دریایی پایبند باشند و مواردی همچون الزام دیده‌بانی کامل از سوی دو طرف و ارزیابی دقیق از شرایط حادثه مسائلی بوده که هیچ یک از دو کشتی حاضر در این سانحه نتوانسته‌اند آن را اجرایی کنند.»

بیشتر بخوانید: نفتکش غرق شده سانچی؛ مصاِئب و تقصیرها

در روزهای نخست پس از برخود کشتی کریستال با نفتکش سانچی برخی از مقام‌های ایرانی و کارشناسان، چین را به اهمال در کمک‌رسانی به موقع و خاموش کردن آتش متهم کردند.

چین این اتهام‌ها را رد کرده و شمار دیگری از کارشناسان معتقدند امکان خاموش کردن آتش آن میزان میعانات گازی که بار نفتکش سانچی بوده تقریبا صفر است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا