اخبار

دیدگاه | آمریکا باید وزیر دادگستری ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد

دیدگاه | آمریکا باید وزیر دادگستری ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد

مقاله ای در «ایران وایر» از زیوی کان، پژوهشگر ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی ها»

در بهمن ماه ۱۳۹۶، در حالی که رژیم روحانیون در ایران به سرکوب تظاهرات سراسری در ایران ادامه می داد، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی با محکوم کردن کشورهای غربی به دورویی، از جایگاه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سوء استفاده می کرد. سید علیرضا آوایی با انتقاد از به کار گیری معیارهای دوگانه در برابر کشورها خطاب به کشورهای غربی گفت: «این کشورها از حقوق بشر برای مقاصد سیاسی سوء استفاده می کنند.»

اما این خود آوایی است که فاقد اعتبار است. نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پیش از سخنرانی او در بیانیه ای اعلام کرد که آوایی «مسئول بعضی از بدترین موارد نقض حقوق بشر در ایران، شامل جلوگیری از آزادی های سیاسی، تشویق به سرکوب، خشونت و قتل فراقضایی زندانیان سیاسی است».

اتحادیه اروپا آوایی را سال ۲۰۱۱ به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم های خود قرار داده بود. دولت ترامپ با تحریم علیرضا آوایی و وزارت دادگستری ایران همبستگی خود را با مردم ایران که قربانی اقدامات آن ها بوده اند، نشان می دهد.

آوایی پس از فعالیت در نقش دادستان و قاضی که با بدنامی همراه بود به مقام وزیر دادگستری دولت روحانی منصوب شد. قربانیان آوایی شامل بعضی نوجوانان زیر ۱۸ سال بوده اند. شاهدان عینی می گویند صدور حکم محکومیت ۶۰ نفر برای آوایی کمتر از یک ساعت طول کشید. او یکی از سه عضو کمیته مرگ در اعدام های سال ۱۳۶۷ بود.

آوایی در سال ۱۳۸۸ در مقام دادستان تهران ناظر بر دادگاه های تظاهرکنندگانی بود که دست کم سه تن از آنان در زندان زیر شکنجه کشته شدند. در زندان های زیر نظر آوایی به زندانیان تجاوز جنسی صورت گرفت. او از برخوردهای قضایی با تظاهرکنندگان دفاع کرده است.

امروز وزارت دادگستری ایران زیر نظر آوایی راه سرکوب را در ایران هموار می کند. او از جمله وزیرانی است که با توصیه رئیس قوه قضاییه ی منصوب رهبر معرفی شده است.

دولت ترامپ در ژانویه ۲۰۱۸، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، را به دلیل نقض جدی حقوق بشر شامل شکنجه تحریم کرد.

تحریم سید علیرضا آوایی و وزارت دادگستری جمهوری اسلامی توسط دولت ترامپ اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

نخست، واشنگتن با هدف گرفتن مقامی که در گذشته و در حال حاضر مستقیما مسئول سرکوب در ابعاد جمعی بوده است می تواند روحیه تظاهرکنندگان را تقویت کرده و آن ها را به ادامه کارزار عدالت طلبی تشویق کند.

دوم، تحریم ها به بی اعتبار کردن این درک بین المللی کمک می کند که روحانی اصلاح طلبی است که می کوشد نزاع طلبی رژیم را مهار کند. در واقع، روحانی با آگاهی کامل به اعمال آوایی به او اختیارات بیشتری داده است. روحانی سال پیش حتی آوایی را فردی میانه رو توصیف کرد. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت اول روحانی، هم از جمله اعضای کمیته مرگ اعدام های سال ۱۳۶۷ بود. روحانی به درخواست های بین المللی برای تحقیقات درباره آن جنایت جمعی بی اعتنایی کرده است.

روحانی عامل تغییر نیست، او در فجایع رژیم همدست است.

در آخر، چنین تحریمی توجه تازه ای را معطوف یکی از بزرگترین جنایاتی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده است خواهد کرد. در شرایطی که رژیم در داخل با قیام های داخلی و اعمال دوباره تحریم آمریکا روبرو است، این امر ملاها را از بیش از پیش از مشروعیت خواهد انداخت. با این کار، ایالات متحده برای تحقق عدالت در مورد هزاران قربانی که نمی توانند از خود دفاع کنند قدمی هر چند کوچک برمی دارد.

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/07/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-44.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…