اخبار

دیدگاه| آمریکا در تحریم های دوباره اقتصاد ایران را هدف گرفته است

دیدگاه| آمریکا در تحریم های دوباره اقتصاد ایران را هدف گرفته است

گزارشی از مایکل گوردون در روزنامه وال استریت جورنال

آمریکا وضع دوباره تحریم های تنبیهی علیه ایران را آغاز کرده و تهدید به اتخاذ تدابیر حتی شدیدتر در ادامه سالجاری کرده است. دولت ترامپ می کوشد رژیم تهران را برای مذاکره یا کنار رفتن تحت فشار بگذارد.

با وجودی که هزاران ایرانی به وخامت اوضاع اقتصادی اعتراض می کنند، مقام های دولت ترامپ همچنان می گوید هدف از کارزار فشار تغییر رژیم نیست. اما مقام های ارشد آمریکا به دفعات رهبران ایران را ایدئولوگ هایی فاسد تصویر کرده و اعلام کرده اند که ایرانی ها باید از حق انتخاب حکومت شان برخوردار باشند.

مقام های آمریکایی می گویند تا زمانی که تهران به ۱۲ خواسته مشخص شامل توقف حمایت از گروه های شبه نظامی در خاورمیانه و اتمام غنی سازی اورانیوم عمل نکند، تحریم ها ادامه خواهد داشت.

موفقیت محاسبات دولت ترامپ در سوق دادن رژیم به سوی توافقی سخت به اجرای دقیق تحریم ها و توانایی ایران در دور زدن آن ها بستگی دارد.

ساعاتی پس از اقدام روز دوشنبه دولت ترامپ، مقام های اروپایی گفتند کشورهای پایبند به برجام برای حفظ کانال های مالی با تهران و تسهیل ادامه صادرات نفت و گاز ایران تلاش خواهند کرد.

تهدید تحریم ها بسیاری از شرکت های اروپایی را به ترک بازار ایران مجبور خواهد کرد، اما احتمالا چین یک واردکننده عمده نفت ایران باقی می ماند.

تدابیر تحریمی جدید که پس از نیمه شب سه شنبه به اجرا گذاشته می شود، فروش دلار به ایران را منع، تجارت ایران با طلا و دیگر فلزات گرانبها را تحریم، خرید دیون ایران را غیرقانونی و بخش خودروسازی را تحریم می کند.

ایران همچنین نمی تواند آلومینیوم، فولاد و دیگر مواد صنعتی بفروشد. واردات فرش و پسته به آمریکا هم ممنوع می شود.

اگر ایران به خواست های آمریکا تن در ندهد، گام های بسیار سخت تر در ۱۳ آبان به اجرا گذاشته خواهد شد که هدف آن از جمله قطع صادرات نفت ایران و اعمال تحریم بر کشتیرانی است.

دولت ترامپ فعالیت های بر هم زننده ثبات ایران در سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه را از جمله دلایل ترک برجام عنوان کرده است.

دونالد ترامپ از تمایل خود به ملاقات با رهبران ایران برای دستیبابی به یک توافق جامع تر خبر داده است.

اما به نظر می رسد بعضی مقام های ارشد آمریکا انتظار چندانی ندارند که تحریم ها به دور تازه ای از دیپلماسی بیانجامد. ظاهرا محاسبه آن ها این است که فشار اقتصادی به تضعیف حکومت منجر شده و مردم ایران را ترغیب می کند که در پی رهبرانی جدید باشند.

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/08/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-44.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا