اخبار

دیدگاه| دشمن بی رحمی که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند

دیدگاه| دشمن بی رحمی که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند

یادداشتی در وال استریت جورنال از مارک دوبوویتز، مدیراجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها»، و اُدری کیتری، استاد حقوق دانشگاه ایالتی آریزونا

یک خبرنگار تلویزیون فرانسه پرسید: «با توجه به جنگ افزارهای با دقت بالای هدف گیری که استفاده می کنید، چطور مرگ این همه غیر نظامی را توضیح می دهید و آیا نمی ترسید که این امر اساسا به آن چه که مشروعیت این جنگ می دانید، لطمه بزند؟»

سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش در پاسخ گفت: «ما با دشمن بی رحمی می جنگیم که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.»

استفاده تروریست ها از سپر انسانی تاکتیکی بسیار موثر علیه ایالات متحده و اسرائیل بوده که مقررات نظامی شان آن ها را به پرهیز از تلفات غیرنظامی ملزم می کند. تروریست ها در میان مردم غیرنظامی سنگر می گیرند یا عامدانه عامل تلفات غیرنظامیان می شوند. استفاده از سپر انسانی بر مبنای «کنوانسیون ژنو» منع شده است.

در اوت ۲۰۱۶، جنگجویان داعش در حال فرار از منبیج در سوریه با قراردادن غیرنظامیان در هر یک از ۵۰۰ خودروی کاروان در حال عقب نشینی شان مانع تلفات سنگین نیروهایشان شدند. نیروهای آمریکا آن خودروها را هدف نگرفتند. داعش در نبردهای موصل، فلوجه و رمادی هم از سپر انسانی استفاده کرده بود.

طی مناقشه میان اسرائیل و حزب الله مورد حمایت ایران در سال ۲۰۰۶، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، گفت: «حزب الله باید از استقرار از سر ترس در میان زنان و کودکان دست بکشد.» حزب الله هزاران خانه مسکونی، مدرسه و بیمارستان در لبنان را به مراکز فرماندهی و انبارهای اسلحه بدل کرده است.

تازه ترین نمونه سوء استفاده از سپر انسانی در «رژه بازگشت» تحت رهبری حماس بود که طی آن هزاران غیرنظامی ساکن غزه شامل زن و کودک به دفعات به مرز اسرائیل هجوم آوردند. گروههای مسلح در غزه از این شورش به عنوان پوششی برای عبور از مرز استفاده می کردند.

یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، اذعان کرد که هدف از این کارزار ایجاد تلفات انسانی در برابر دوربین های تلویزیونی بود.

اگر چه آمریکا بر مبنای قوانین می تواند علیه تروریسم تحریم هایی اعمال کند، اما تازه ترین مطالعه از رهبران حماس که درگیر استفاده از سپر انسانی بوده اند نشان می دهد که شماری از آن ها در فهرست تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا قرار ندارند. دست کم یکی از رهبران حماس اخیرا بدون عواقبی به اروپا سفر کرد.

تحریم های ناشی از استفاده از سپر انسانی می تواند به پیگیرد قضایی در دادگاه های اروپایی بیانجامد و این ادعای دروغین را که دموکراسی های غربی مسئول آسیب رسیدن به غیرنظامیان اند، را به چالش بکشد. بسیاری در اروپا معتقدند کسی که از نظر عده ای تروریست است در نظر گروهی دیگر مبارز راه آزادی است، اما در اروپا هنوز جنایات جنگی جدی گرفته می شود.

نیروهای غرب باید به تلاش ها برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی ادامه بدهند. مبارزه با یک دست بسته بهای اصالت است. اما، دولت آمریکا در حال حاضر مقرراتی برای وضع تحریم به طور مشخص علیه استفاده کنندگان از سپر انسانی ندارد. لایحه ای به این منظور با حمایت قاطع مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است و از حمایت دو حزبی گروهی از سناتورها برخوردار است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، تلاش مشابهی را در نیویورک به پیش می برد.

تروریست ها و رژیم های حامی شان باید جوابگوی رفتارهای بی رحمانه آن ها در استفاده از سپر انسانی باشند. چنین امری موجب نجات جان غیرنظامیان شده و به دموکراسی ها آزادی مبارزه بدون دو دست بسته را می دهد.

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/08/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-144.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…