اخبار

دیدگاه| رد برجام و تحریم ایران تاثیری محدود بر بازار نفت خواهد داشت

شبکه خبری «سی ان بی سی» در گزارشی نوشت: انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا تحریم ها بر صادارت نفت ایران را دوباره برقرار کند. اما، تحلیلگران می گویند چنین اقدامی گزندگی تحریم های نفتی دوره باراک اوباما را بر بازار نفت نخواهد داشت. دونالد ترامپ با این کار علیه خواست جامعه بین المللی حرکت می کند و ممکن است بعضی خریداران عمده نفت خام نخواهند بنادرشان را بر روی نفت ایران ببندند.

این یعنی تحریم های آمریکا احتمالا روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را از بازار خارج خواهد کرد. تحریم های نفتی دوره اوباما باعث کاهشی یک تا یک و نیم میلیون بشکه ای در صادرات نفت ایران شده بود.

حتی اکنون، احتمالا شش ماه یا بیشتر طول خواهد کشید تا بدترین گسیختگی در صادرات نفتی ایران اتفاق بیافتد و منجر به گشودن پنجره فرصتی به سوی مذاکرات شود.

پیش از سال ۲۰۰۰، ایالات متحده موفقیت چندانی در مجبور کردن دیگر کشورها به انزوای ایران نداشت. دولت اوباما زمانی موفق به جلب حمایت خریداران نفت ایران در اروپا و آسیا شد که شواهدی از یک برنامه مخفی جنگ افزار هسته ای ایران فاش شد. تهران این را رد کرد که قصد ساخت تسلیحات هسته ای داشته است.

صادرات نفت ایران به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. سال ۲۰۱۴ صادرات نفت ایران تقریبا یک میلیون و یکصد هزار بشکه بود.

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<