اخبار

رئیس‌جمهور چین در دیدار با روحانی خواستار حفظ برجام شد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با روحانی خواستار حفظ برجام شد

 سفر شی جی‌پینگ رئیس جهور چین در سال ۲۰۱۶ به تهران
سفر شی جی‌پینگ رئیس جهور چین در سال ۲۰۱۶ به تهران

شی‌جی‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود، خواستار ادامه اجرای برجام به منظور تأمین امنیت خاورمیانه و حفظ نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد.

ر>سای جمهوری چین و ایران روز یکشنبه ۲۰ خرداد در حاشیه نشست سازمان همکاری‌ شانگهای در چینگ‌دائوی چین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار شی‌جی‌پینگ برجام را نتیجه مهم چندجانبه‌گرایی دانست و گفت: «این توافق زمینه‌ساز تأمین صلح ثبات در خاورمیانه و حافظ نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های اتمی است و از این رو باید همچنان صادقانه اجرا شود.»

او رویکرد کشورش را حل مسالمت‌آمیز مناقشات بین‌المللی و موضوعات حساس توصیف کرد و افزود که «چین آماده تقویت همکاری با ایران در چارچوب چندجانبه‌گرایی است و آماده ارتقای شکل تازه‌ای از روابط بین‌الملل است.»

حسن روحانی در روزهای گذشته برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده بود. از اعضای این سازمان، چین و روسیه در گفت‌وگوهای هسته‌ای که منجر به توافق برجام در سال ۱۳۹۴ شد، حضور داشتند.

در دیدار روز یکشنبه با رئیس‌جمهور چین، آقای روحانی سفر شی جی‌پینگ در سال ۲۰۱۶ به تهران را «نقطه عطف جدیدی» در روابط دو کشور برشمرد و چین را بزرگترین شریک تجاری ایران طی سال‌های گذشته دانست.

او همچنین نقش چین در رسیدن به توافق اتمی را مهم و مؤثر خواند، و گفت: «اکنون نیز نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات توسط سایر طرفین بسیار مهم است.»

رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگو با همتای چینی‌ خود همچنین بر تکمیل رآکتور آب سنگین اراک که به چینی‌ها واگذار شده تاکید کرد.

ایران در چارچوب برجام قبول کرد که رآکتور IR-۴۰ نیروگاه اراک با کمک کشورهای ۱+۵ بازطراحی شود تا نگرانی‌ها درباره پلوتونیوم برطرف شود.

ایران همچنین پذیرفته است که در چارچوب بازطراحی رآکتور اراک، در بخشی از قلب رآکتور بتون‌ریزی کند و به جای آن قلب دیگری نصب کند. این باز طراحی به چین واگذار کرده است.

در همین زمینه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انژری اتمی، روز یکشنبه اعلام هفته گذشته هیئتی از ایران برای بازطراحی رآکتور اراک به چین رفت.

به گفته این مقام سازمان انرپی اتمی ایران، مراحل طراحی رآکتور تقریباً در حال اتمام است و کار به مرحله «طراحی تفصیلی» رسیده است.

در اجلاس شانگهای محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، نیز حسن روحانی را همراهی می‌کرد.

آقای ظریف یکی از دستاوردهای نشست سازمان همکاری شانگهای را حمایت از برجام و گفت‌وگو با رؤسای جمهوری چین و روسیه برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام برشمرد.

پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، تهران به دیگر اعضای ۱+۵ و به ویژه به کشورهای اروپایی «مهلت چند هفته‌ای» داده تا با تأمین منافع ایران، این توافق را حفظ کنند.

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌های بانکی و نفتی ایالات متحده در بازه‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه، علیه ایران اجرایی خواهد شد، و در این زمینه آمریکا از شرکت‌های بین‌المللی خواسته است که همکاری با ایران را قطع کنند.

در روزها و هفته‌های اخیر شرکت‌های بزرگی نظیر توتال، مرسک، پژو، جنرال الکتریک، هانی ول، بوئینگ، لوک اویل، ریلاینس، داور کورپوریشن و زیمنس، از بیم تحریم‌ها اعلام کرده‌اند همکاری با ایران را متوقف می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری شینهوا، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ح.ر.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا