اخبار

رئیس کمیسیون مجلس: انتظار داریم پرداخت غرامت عراق به ایران اجرایی شود

رئیس کمیسیون مجلس: انتظار داریم پرداخت غرامت عراق به ایران اجرایی شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که «عراق توان پرداخت غرامت جنگی ایران را دارد» گفت: «انتظار ما این است که این موضوع اجرایی شود.»

آقای فلاحت‌پیشه در گفت‌وگویی که روز شنبه، ۲۷ مرداد، در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، تأکید کرد که موضوع پرداخت غرامت یک «پرونده باز» در مناسبات ایران و عراق است و عراق «باید طبق بند شش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل آن را پرداخت کند».

این نماینده ارشد مجلس با اشاره به این که در حال حاضر تولید و فروش نفت عراق از ایران بیشتر است «و این یعنی توان پرداخت غرامت ایران را دارند» و همچنین با ذکر این که حکومت عراق به دلیل یک الزام بین‌المللی، غرامت کویت را پرداخت می‌کند گفت: «انتظار ما این است که این قطعنامه درباره ایران هم اجرا شود و به‌تدریج مذاکرات مربوط به غرامت شروع گردد.»

قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل عراق را «آغازگر جنگ» معرفی کرده و از خواسته ایران برای «دریافت غرامت جنگی» حمایت شده است. با این حال در این قطعنامه به سازوکار مشخصی برای پرداخت غرامت اشاره نشده و از سال ۱۳۶۹ که دو کشور توافق صلح را امضا کردند تاکنون هیچ یک از طرفین به طور جدی پیگیر موضوع پرداخت غرامت نشده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در سال ۸۹ با تصویب طرحی، دولت را ملزم به پیگیری اخذ غرامت‌های جنگ کرد؛ با این حال پس از آن گزارشی از پیگیری دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در این باره منتشر نشد.

اما از حدود دو هفته پیش در پی سخنان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، درباره تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه تهران، چند مقام جمهوری اسلامی بر دریافت غرامت از عراق به خاطر جنگ هشت ساله بین دو کشور تأکید کردند.

از جمله محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتی نوشت که ایران تنها به خاطر «تنگناهای مردم عراق» از دریافت «۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت» تعلل کرده است.

اما فائق الشیخ علی، نماینده مجلس عراق، در واکنش به این اظهارات نوشت: «به نام خانواده قربانیان ترور از شما و دولت شما می‌خواهم به عنوان غرامت کشته شدن یک میلیون عراقی از زمانی که القاعده را به بهانه جنگ با آمریکا از سال ۲۰۰۳ وارد کشور ما کردید ‍۱۱ میلیارد دلار به ما بپردازید.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه خود با ایسنا همچنین به مشکلات دیگری در روابط دو کشور، از جمله «کارشکنی عراقی‌ها» در لایروبی اروندرود و نیز «بلاتکلیف ماندن خطوط ریلی بین ایران و عراق از کریدور شرق به غرب» اشاره کرده است.

آقای فلاحت‌پیشه در سال ۸۹ هنگامی که «رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق» بود در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر پیشنهاد کرده بود که «عراق یک سری از چاه‌های نفت را به جای غرامت به ایران واگذار کند».

جنگ ایران و عراق که با حمله ارتش صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، به نقاط مرزی دو کشور در شهریور ۵۹ آغاز شد هشت سال به درازا کشید.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا