اخبار

رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز می‌شود

رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز می‌شود

کاخ صلح، دربرگیرنده دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، هلند
کاخ صلح، دربرگیرنده دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، هلند

دیوان بین‌المللی دادگستری، رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا، در ارتباط با بازگشت تحریم‌ها را، آغار می‌کند. جمهوری اسلامی این شکایت را بر اساس «پیمان دوستی» از سال ۱۹۵۵ مطرح کرده، یک مقام آمریکایی آن را «بی‌اساس» خوانده‌است.

وکلای ایران روز دوشنبه در نخستین جلسه دادرسی، از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهند تا حکم به برداشتن تحریم‌هایی بدهد، که ایالات متحده با تـرک «برجام» آن‌ها را بار دیگر اعمال کرده‌است.

در شکایت مطرح‌شده آمده است که بازگشت تحریم‌ها، ناقض پیمان «مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» است که در زمان محمد رضا شاه، در سال ۱۹۵۵ بین تهران و واشینگتن امضاء شد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه از برجام خارج شد. دور نخست تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد اجرا شد و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود. آمریکا گفته در این زمان تلاش خواهد شد که صادرات نفت ایران «به صفر برسد».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اواخر تیر ماه گفته بود شکایت تهران از آمریکا به‌خاطر آنچه «اعمال غیرقانونی دوباره تحریم‌های یک‌جانبه» نامیده، صورت گرفته‌است. ایران خواستار لغو تحریم‌ها و تهدید‌های آمریکا و همچنین دریافت غرامت از ایالات متحده شده است.

شکایت تهران از واشینگتن با استناد به پیمان دوستی ایران و آمریکا در زمان محمدرضاشاه پهلوی please wait Embed share

شکایت تهران از واشینگتن با استناد به پیمان دوستی ایران و آمریکا در زمان محمدرضاشاه پهلوی

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

  • ارسال به فیس‌بوک
  • ارسال به توئیتر

No media source currently available

0:00 0:05:15 0:00 لینک مستقیم

  • 32 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

یک روز پس از این اظهارات یک مقام وزارت کشور ایالات متحده که نامش فاش نشده به رویترز گفت: «درخواست ایران بی‌اساس است و ما در نظر داریم در دیوان بین‌المللی دادگستری با قدرت تمام از ایالات متحده دفاع کنیم».

مقام‌های رسمی واشینگتن هنوز در مورد این پرونده اظهار نظر نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود وکیلان دولت آمریکا این موضوع را مطرح کنند که رسیدگی به این شکایت در صلاحیت دیوان بین‌المللی نیست.

این احتمال نیز مطرح است که آن‌ها بگویند پیمان «مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» دیگر پابرجا نیست و یا این‌که تحریم‌ها، مواد و مفاد این پیمان را زیر پا نگذاشته‌است.

انتظار می‌رود واکنش رسمی آمریکا در جلسه روز ۲۸ اوت، شـشم شهریور ماه، مطرح شود.

بیشتر بخوانید:

شکایت ایران از آمریکا، و پیمان «مودّت» ۱۹۵۵

بنا بر گزارش‌ها مراحل دادرسی نزدیک به چهار روز طول خواهد کشید و تصمیم دادگاه نیز طی یک ماه اعلام خواهد شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه مستقر است و دادگاه ارشد سازمان ملل محسوب می‌شود. احکام این دیوان الزام‌آور است، با این‌حال این نهاد قدرت اجرایی ندارد و کشورهای مختلف بعضا این احکام را نادیده گرفته‌اند.

ایران و آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری please wait Embed share

ایران و آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

  • ارسال به فیس‌بوک
  • ارسال به توئیتر

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00 لینک مستقیم

  • 48 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

دولت دونالد ترامپ، جمهوری اسلامی را متهم به ادامه «فعالیت‌های مخرب»، «حمایت از تروریسم» یا توسعه موشک‌های بالیستیک خود، پیش و پس از «توافق اتمی» کرده و خواستار مذاکرات تازه‌ای شده که تمامی رفتارها و اقدامات ایران را در برگیرد. تهران، اتهام «حمایت از تروریسم» و دخالت در امور کشورهای منطقه را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی آن بازدارنده و دفاعی‌ست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران گفت‌وگو کند، هرچند این را نیز بیان کرده که در نهایت تصمیم‌گیری در این مورد با مقام‌های تهران است و اگر مایل به مذاکره نباشند، او «اهمیتی نمی‌دهد». آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را «ممنوع» کرده‌است.

از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده و نیز در پی بازگشت تحریم‌ها، اقتصاد ایران دچار تنش‌های شدیدی شده، پول ملی ارزش خود را به‌طور چشم‌گیری از دست داده، بهای سکه و کالاهای دیگر افزایش یافته، بسیاری از شرکت‌های بزرگ غربی ایران را ترک کرده‌اند و موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف شکل گرفته‌است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این نتیجه بازگشت تحریم‌ها است. رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید مشکل اصلی داخلی‌ و مربوط به «عملکردها» است. وزیر خارجه ایران می‌گوید «دعوای داخلی، جو روانی را تکمیل کرده‌است».

رویترز، اروپای آزاد، رادیو فردا|ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

خبرهایی از حمله ی احتمالی اسرائیل به ایران در بامداد روز جمعه سی و یکم فروردین 1403 می رسد که درباره ی صحت و سقم و معنای آن جای تردید فراوان بود. به همین خاطر نگارنده ترجیح داد که نوشتار هفتگی…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا