اخبار

رهبر حزب‌الله لبنان: تا اطلاع ثانوی در سوریه می‌مانیم

رهبر حزب‌الله لبنان: تا اطلاع ثانوی در سوریه می‌مانیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید این گروه «تا اطلاع ثانوی» و زمانی که دولت سوریه لازم بداند در این کشور باقی خواهد ماند.

حسن نصرالله روز چهارشنبه این موضوع را در تلویزیون لبنان بیان کرده و تاکید کرد که حزب‌الله حتی با وجود توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب که مانع از حمله ارتش سوریه به این منطقه شده، در سوریه باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نصرالله که به مناسبت روز عاشورا سخنرانی می‌کرد حضور حزب‌الله لبنان در سوریه را به «ضرورت و رضایت» رهبری سوریه وابسته دانست.

حزب‌الله لبنان به طور رسمی از سال ۲۰۱۳ به نفع بشار اسد وارد جنگ سوریه شد و ایران و روسیه نیز از دیگر حامیان اصلی رئیس جمهور این کشور محسوب می‌شوند.

حمایت نظامی روسیه از سال ۲۰۱۵ موجب چرخش قابل توجه جنگ در این کشور به نفع بشار اسد و بازپسگرفتن مناطق تصرف‌شده از سوی شورشیان شد.

در حال حاضر بیشتر مناطق سوریه در دست دولت اسد است و از استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه شورشیان در این کشور یاد می‌شود.

حزب‌الله لبنان همزمان با شورشیان مخالف اسد با اعضای گروه حکومت اسلامی نیز در سوریه مبارزه می‌کرد و نصرالله نیز گفته که میزان حضور اعضای این گروه به شرایط جبهه و میزان تهدید‌ها در سوریه بستگی دارد.

بر اساس اعلام سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا قرار دارد، یک هزار و ۶۶۵ نفر از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

مسکو و ترکیه که از برخی از گروه‌های مخالف اسد حمایت می‌کند، دوشنبه هفته جاری در شهر سوچی روسیه توافق کردند که منطقه‌ای حائل و غیرنظامی در ادلب ایجاد کنند.

حسن نصرالله با اشاره به این توافق گفت که اگر همه چیز بر اساس اجرای دقیق این توافق پیش برود، سوریه به زودی روی «آرامش بزرگی» را خواهد دید و دیگر جبهه‌ای نظامی در این کشور وجود نخواهد داشت.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز بارها درباره ادامه حضور ایران در سوریه تاکید کرده‌اند. از جمله، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، اوایل شهریورماه گفته بود با وجود فشارهای آمریکا برای خروج از سوریه، حضور نظامی ایران در آن کشور ادامه خواهد یافت.

وی که برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور و مقام‌های نظامی ارشد سوریه به این کشور سفر کرده بود، در دیدار با همتای سوری خود یک قرارداد همکاری نظامی بین دو کشور را امضا کرد که جزئیات آن اعلام نشد.

حسین دهقان، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی هم گفته اگر سوریه برای مقابله با آمریکا در شرق خاک خود «کمک» بخواهد، جمهوری اسلامی از این کشور «حمایت نظامی می‌کند».

از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از هزار نفر از نیروهای ایرانی از جمله چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوریه کشته شده‌اند.

سپاه پاسداران ابتدا حضور نیروهای خود در سوریه را پنهان می کرد. ولی در سال‌های اخیر و همزمان با افزایش تلفات نیروهای ایرانی به طور علنی در مورد حضور نظامی در سوریه اظهار نظر کرده و آن را یک نبرد حیاتی با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» توصیف می‌کنند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا