اخبار

روحانی: اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است

حسن روحانی می‌گوید فضای مجازی برای نظارت مردم بر امور است، اما بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی “بدشان می‌آید”. رئیس جمهور از مدیران ارشد دولت خواست اگر نمی‌توانند در برابر فشار ایستادگی کنند کنار بروند.رئیس دولت دوازدهم از مسئولان ارشد دستگاه اجرایی خواست اطلاعات و توضیحات لازم درباره مشکلات را در اختیار مردم بگذارند زیرا “اگر مردم اطلاع کافی نداشته باشند دیگران می‌توانند مردم را تحریک کنند”.

حسن روحانی پیش از ظهر شنبه، اول اردیبهشت، در نشست “هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید” از مدیرانی که “روزه سکوت گرفته‌اند” و معلوم نیست از چه می‌ترسند انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا روحانی با اشاره به این مسئولان گفت: «هر کس در پست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

رئیس جمهور با بیان این که مدیران باید از اختیارات خود استفاده کنند افزود: «وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود، بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود.»

انتقاد از روحانی به خاطر عقب‌نشینی

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های گذشته انتقاد از حسن روحانی به خاطر عدم استفاده از اختیاراتش و عقب‌نشینی در برابر نهادهای تحت فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شدت گرفته است.

یکی از انتقادها به عدم تحقق وعده روحانی در پایان دادن به بازداشت خانگی مهدی کروبی، میر حسین موسوی و زهرا رهنورد مربوط می‌شود که از وعده‌های انتخاباتی او در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بوده است.

چند روز پیش فاطمه کروبی در دیدار با شماری از نمایندگان ادوار مجلس ابراز تاسف کرد که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی تا کنون “اقدام موثری” برای عمل کردن به وعده‌های خود نکرده است.

موسوی و کروبی، دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ از بهمن ماه ۸۹ تا کنون بدون محاکمه و حکم قضائی در بازداشت خانگی هستند. برخی نزدیکان حکومت و مقامات قضائی ادعا می‌کنند این کار با مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: کوچ جهانگیری و مسئولان از تلگرام؛ مقدمه‌ای برای فیلترینگ؟

به گزارش “سحام نیوز” فاطمه کروبی با اشاره به این ادعا گفت: «باید بگویم دولت برآمده از مردم معترض حتی به شفاف‌سازی این موضوع تاکنون اقدام نکرده است و خواست مشروع و قانونی مردم و دو خانواده محصور مبنی بر رویت مصوبه شورای عالی امنیت ملی- اگرچه در صورت وجود چنین مصوبه‌ای آنهم غیرقانونی است- را برآورده نکرده است.»

حسن روحانی ضمن انتقاد از دخالت دستگاه‌های نظارتی در فعالیت‌های اجرایی “اطلاع، نظارت و انتقاد” را حق شهروندان خواند و به کنایه افزود، ظاهرا مردم غیر از دولت نمی‌توانند از “جای دیگری” انتقاد کنند.

تناقض اطلاع‌رسانی به مردم با فیلترینگ

به گزارش ایسنا روحانی فناوری‌های نوین را ابزار اطلاع و نظارت مردم معرفی کرد: «فضای مجازی برای همین است، برای نظارت عامه مردم است. فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر. با گرفتن یقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمی‌شود. موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است. نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید. از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید.»

ظاهرا این بخش از اظهارات روحانی نیز کنایه به تلاش‌هایی است که برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی غیربومی، به خصوص تلگرام در دستور کار است.

مطابق برخی گزارش‌ها فیلتر کردن شبکه تلگرام با پافشاری شخص خامنه‌ای دنبال می‌شود و دولت به رغم مخالفت‌هایش به اجبار به آن تن می‌دهد؛ گرچه رئیس جمهور می‌گوید یکی از راه‌های اشتغال‌زایی استفاده از فضای مجازی است و راه‌کارها باید “درست و دقیق” انتخاب شوند تا به اشتغال آسیب نرسد.

بیشتر بخوانید: روحانی در مخالفت با فیلترینگ تلگرام: کام مردم را تلخ نکنید

حسن روحانی در بخشی از سخنانش در جمع مدیران دولتی گفت: «ما باید فضا را برای اطلاع مردم فراهم کنیم. حالا اینکه شبکه‌ای در کشور انحصار نداشته باشد حرف درستی است ولی بگذارید مردم زندگی کنند.»

رضا جواهری، رئیس مرکز مدیریت راهبردی نهاد ریاست جمهوری روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین با صدور بخش‌نامه‌ای مقرر کرد که کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیردولتی تبلیغات خود را فقط از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند. ناظران این کار را مقدمه پذیرش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی ارزیابی کرده‌اند.

ناکارآمدی سیاست‌های ارزی

رئیس دولت دوازدهم در نشست مشترک با مدیران ارشد دستگاه اجرایی از تصمیم اخیر بانک مرکزی درباره تک‌نرخی کردن بهای ارز حمایت کرد و این اقدام را لازمه مقابله با قاچاق کالا و خروج سرمایه از کشور خواند.

او در عین حال به طور تلویحی بر ناکارآمدی سیاست‌های ارزی در ۵ سال گذشته مهر تأیید زد: «من از سیستم ارزی کشور ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم، ما باید به سیستم سومی برسیم.»

روحانی با این همه از ارز تک‌نرخی دفاع کرد و گفت: «ما باید نرخ واحدی برای ارز می‌داشتیم و این کار ضروری بود. گرگ‌های خارجی یا برخی افراد سودجو شرایطی به‌وجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند که باید بررسی شود چه مقدار فشار خارجی، چه مقدار تبلیغات و چه مقدار عوامل دیگری که من نمی‌توانم بگویم در این تزلزل بازار ارز نقش داشتند.»

بیشتر بخوانید: افزایش انتقادها از روحانی به خاطر بلاتکلیفی “رفع حصر”

برخی از کارشناسان معتقدند این “عوامل دیگر” که روحانی به رغم اصرار بر اطلاع‌رسانی شفاف به شهروندان، قادر به نام بردن از آنها نیست شبکه‌ای از شرکت‌های وابسته به نهادهای حاکمیتی، از جمله سپاه پاسداران هستند که نظارت موثری بر فعالیت آنها نمی‌شود.

شماری از این نهادها مانند آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف هستند. رئیس جمهور بدون نام بردن از شخص یا نهاد خاصی تاکید کرده که باید کسانی که مالیات نمی‌دهند به مردم معرفی شوند و از آنها مالیات گرفته شود.

«چه برجام باشد چه نباشد»

حسن روحانی با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام در ۲۲ اردیبهشت می‌گوید تصمیم ارزی دولت “تو دهنی” به این تصمیم خواهد بود. او به مردم قول داد که “چه برجام باشد چه نباشد” مشکلی پیش نیاید.

رئیس جمهور خرداد ۹۴ و حدود یک ماه پیش از امضای توافق هسته‌ای گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.»

بیشتر بخوانید: بازار ارز و سردرگمی ناشی از بخشنامه‌های بانک مرکزی

به نظر می‌رسد این سخنان برای قانع کردن منتقدان و مخالفان توافق هسته‌ای بیان شده بود. روحانی دانسته یا ندانسته این واقعیت را نادیده گرفته که قرار نبود با اجرای برجام تمام تحریم‌ها “از بین برود”.

تحریم‌های غیرهسته‌ای و برخی اقدام‌های مناقشه‌برانگیز مانند برنامه‌های موشکی سپاه و فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه قدس از جمله عواملی است که نه تنها نگذاشت “سرمایه بیاید”، که در اوضاع متشنج ماه‌های گذشته، به گفته برخی نمایندگان مجلس ۳۰ میلیارد دلار از ایران خارج شده است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا