اخبار

روحانی افشاگری نکرد؛ نمایندگان مجلس هم از پاسخ رئیس جمهور قانع نشدند

روحانی افشاگری نکرد؛ نمایندگان مجلس هم از پاسخ رئیس جمهور قانع نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به سوالاتی درباره مشکلات اقتصادی کشور، قانع نشدند.

آقای روحانی روز سه شنبه ۶ شهریور در پی طرح سوال ۸۲ نماینده مجلس با محورهای «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» در صحن علنی مجلس حاضر شد.

در این جلسه پنج نماینده مجلس به نمایندگی از سوال کنندگان سخنرانی کردند و حسن روحانی نیز در دو مرحله پشت تریبون رفت و به نمایندگان پاسخ داد، اما در پایان رای گیری، اعلام شد که نمایندگان از سخنان روحانی تنها در مورد «استمرار تحریم های بانکی» قانع شدند و در مورد چهار سوال دیگر، قانع نشدند.

نمایندگان سخنران در مجلس، حسن روحانی و دولت او را به ارائه آمار اقتصادی متناقض، کم کاری در ایجاد اشتغال، ایجاد رانت و فساد در اختصاص ارز دولتی، ناتوانی و کم کاری در مبارزه با قاچاق و سوء مدیریت در تثبیت نرخ ارز و سکه متهم کردند.

حسن روحانی در این جلسه به ارائه آماری در مقابله با قاچاق کالا و ایجاد اشتغال پرداخت که در ادامه از سوی مجتبی ذوالنوری، نماینده موافق سوال از رئیس جمهوری، رد شد.

پیش از حضور رئیس جمهوری ایران در مجلس، بسیاری از حامیان او آقای روحانی خواستند که هنگام حضور در مجلس با مردم و نمایندگان شفاف سخن بگوید و درباره مشکلات موجود مقابل دولت خود افشاگری کند.

یک روز پیش از حضور روحانی در مجلس، بهرام پارسایی، نماینده اصلاح طلب در توئیتر خود نوشت: «چندماه وقت و انرژی مجلس و جامعه را گرفتند تا روحانی را به صحن بیاورند و حالا دو روز است او را توصیه به سکوت می‌کنند.اگر نمی‌خواهید جواب بشنوید چرا سوال می‌كنيد؟»

او روز سه شنبه نیز نوشت که سخنان روحانی حرف دل مردم نبود.

برخی از چهره های سیاسی و فعالان شبکه های اجتماعی در روزهای گذشته از آقای روحانی خواسته بودند که در مورد فعالیت‌های «دولت در سایه» که عمدتا به سپاه و نهادهای وابسته به رهبری با اختیارات گسترده گفته می شود، و کارشکنی این گروهها سخن بگوید، اما سخنان آقای روحانی حامیان او را نیز قانع نکرد.

یاشار سلطانی که دو سال پیش افشاگری لیست املاک نجومی را انجام داده بود، در واکنش از سخنان روحانی انتقاد کرد:

برخی از فعالان شبکه های اجتماعی اعلام کردند که آقای روحانی پیش از حضور در مجلس، دعوت به سکوت شده است. حسن روحانی نیز در سخنان خود در مجلس به طور کلی به توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی به خود درباره حضور در این جلسه مجلس، اشاره کرد.

قدم بعدی چیست

با اینکه در قانون اساسی سئوال از رئیس جمهوری و حتی استیضاح او طرح شده اما تنها موارد نادری از آن در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران دیده شده است.

در ابتدای انقلاب، ابوالحسن بنی صدر با فشار روحانیون تازه کاری چون علی خامنه ای با استیضاح و رای عدم کفایت برکنار شد. در دهه اخیر هم محمود احمدی نژاد مورد سوال نمایندگان قرار گرفت اما استیضاح نشد.

در پی قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های آقای روحانی، برخی از نمایندگان از ارجاع سوال از رئیس جمهوری به قوه قضائیه خبر دادند، اما در ادامه، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری ایرنا گفت که سوال از رئیس جمهوری تنها در صورتی به قوه قضائیه ارسال می‌شود که موارد سوال جزو تخلفات رئیس جمهوری محسوب شود.

او گفت که در روزهای آینده هیات رئیسه مجلس و نمایندگان سوال کننده این موضوع را بررسی خواهند کرد.

نمایندگان مجلس همچنین می‌توانند در پی قانع نشدن می‌توانند طرح استیضاح رئیس جمهوری را ارائه دهند که باید به امضای یک سوم نمایندگان برسد. یکی دیگر از اختیارت مجلس درباره رئیس جمهوری نیز طرح عدم کفایت رئیس جمهوری است که تصویب آن به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد

قانع نشدن نمایندگان از سخنان آقای روحانی پس از آن رخ داد که مجلس شورای اسلامی در مجلس در فاصله اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهوری تا روز حضور آقای روحانی در مجلس، وزرای کار و رفاه اجتماعی، و اقتصاد و دارایی را استیضاح، و از کار برکنار کرد.

فشار اصولگرایان مجلس بر دولت حسن روحانی در حالی است که «جامعه اطلاعاتی آمریکا» اواخر بهمن ماه سال گذشته پیش بینی کرد درگیری‌های فزاینده میان سیاست‌مداران میانه‌رو و تندرو در ایران افزایش بیابد و تندروها و رهبر جمهوری اسلامی با هرگونه گشایش سیاسی اجتماعی به شدت مخالفت کنند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/08/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-170.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…