اخبار

روحانی در مخالفت با فیلترینگ تلگرام: کام مردم را تلخ نکنید

روحانی در واکنش به خبر فیلتر شدن تلگرام “تا پایان فروردین‌ماه” گفت: «بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسانها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی». یک نماینده نیز پیشنهاد نظرسنجی در مورد پیام‌رسان داخلی را داده است.حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه (۱۴ فروردین/ ۳ آوریل) در مخالفت با فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام، از جمله گفت: «بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‌ها بوده است، نه فیلتر و بستن فضای مجازی».

این سخنان حسن روحانی واکنشی به خبر فیلتر شدن تلگرام است که پیش‌تر از سوی علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، مطرح شده بود.

به گزارش سایت جماران، حسن روحانی در سخنان امروز خود در برابر "جمعی از مدیران ارشد کشوری" با اشاره به نقش پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام در ایجاد اشتغال در ایران، ادامه داد: «کام مردم را با اینگونه حرف‌ها تلخ نکنید. در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید».

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

خبرآنلاین در گزارشی که از اظهارات روحانی در مخالفت با فیلترینگ تلگرام منتشر کرده، نوشته است که رئیس جمهوری ایران "به‌شدت از این اتفاق ناراحت و نگران است".

پیام‌رسانی "ثبت‌نشده"

دفاع روحانی از نقش تلگرام در ایجاد اشتغال در ایران در حالی عنوان شده که ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی گفته است که تلگرام با وجود اینکه در "هیچ جا ثبت نشده" و در هیچ کشور دیگری جز ایران "پیام‌رسان غالب" نیست. فیروزآبادی غالب بودن تلگرام "تنها در ایران" را از نکات "قابل توجه" برای مسئولان جمهوری اسلامی دانسته است.

علاءالدین بروجردی که شنبه گذشته از تصمیم فیلتر شدن تلگرام تا "پایان فروردین‌ماه" در "بالاترین سطح" حاکمیت خبر داده بود، یک روز بعد از آن نیز در دفاع از سخنان خود گفت: «بخشی از تهدیدهای امنیت کشور در تلگرام رقم می‌خورد».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفته بود که پیام‌رسان تلگرام جای خود را به یک "سامانه مشابه ملی" خواهد داد. این اظهارات که پیش از این از سوی حمیده زرآبادی و محمدرضا نجفی، نمایندگان قزوین و تهران در مجلس نیز ابراز شده بود، با واکنش‌های متفاوتی در ایران روبه‌رو شد که هنوز هم ادامه دارد.

رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته ارتباطات مجلس، یکشنبه گذشته ضمن تکذیب تعیین زمانی مشخص برای فیلترینگ تلگرام، تاکید کرده بود که باید از انتشار اخباری که "امنیت روانی جامعه" را مخدوش می‌کند خودداری کرد.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز در واکنش به خبر فیلترینگ تلگرام گفته بود: «طبق اطلاعات حاصل از تماس با مسئولان ذیربط، تاکنون نه شورای‌عالی فضای مجازی نه هیچ مرجع دیگری مصوبه‌ای درباره فیلترینگ تلگرام نداشته است». برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به اظهارات بروجردی واکنش نشان داده و پخش چنین خبرهایی را "بازی با روان مردم" دانسته بودند.

پیشنهاد نظرسنجی

از تازه‌ترین واکنش‌ها به احتمال فیلترینگ تلگرام، می‌توان به سخنان دو نماینده زن مجلس اشاره کرد. فاطمه سعیدی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید، امروز سه‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که فیلتر شدن تلگرام "منجر به استفاده از نمونه داخلی نمی‌شود".

خانم سعیدی همچنین ضمن ارائه پیشنهاد "برگزاری نظرسنجی" برای تعیین میزان اعتماد عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی، افزود: «اگر میزان این اعتماد قابل قبول نبود، حتما باید در سیاست‌ها تجدیدنظر کنیم، نه در میزان دسترسی مردم به شبکه‌های مجازی».

این نماینده اصلاح‌طلب تأکید کرد: «دولت تا اینجا نشان داده، بنا ندارد رو به محدود کردن مردم در فضای مجازی بیاورد و ما هم پشتیبان همین رویکرد هستیم».

"مخالفت" وزیر با فیلترینگ به عنوان "تنها راهکار"

هم‌زمان طیبه سیاوشی، دیگر نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با سایت "رویداد ۲۴" از جمله با اشاره به مخالفت اکثریت مجلس با مسدودسازی تلگرام و "محدود کردن آزادی بیان" گفت که وزیر ارتباطات دولت روحانی نیز در پاسخ به پرسش او، "به‌شدت" با فیلترینگ تلگرام "به عنوان تنها راهکار" مخالفت کرده است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه افزوده است: «بحث شایعه فیلتر تلگرام پس از ناآرامی‌ها بارها مطرح شده است. ولی نمی‌دانم شایعه آخر در کجا مطرح شد؛ اما آنچه مسلم است اینکه از طریق شورای عالی فضای مجازی مطلبی اعلام نشده، چرا که اساسا این موضوع از وظایف این شورا نیست». به گفته خانم سیاوشی: «شورای عالی فضای مجازی وظایفی مانند نظارت را بر عهده دارد، اما فیلترینگ در حیطه اختیارات و جزو وظایف آن نیست».

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از انتشار خبر فیلتر شدن قریب‌الوقوع تلگرام توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «بحثی که توسط آقای بروجردی اعلام شد باید از سوی یک مرجع رسمی مانند رییس شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی به صورت شفاف اعلام شود».

بیشتر بخوانید: بروجردی: پیام‌رسان تلگرام بستر تهدیدهای امنیتی است

پس از گسترش یافتن اعتراض‌های دی‌ماه سال گذشته که اخبار و تصویرهای آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت، پیام‌رسان تلگرام برای چند روز فیلتر شد. حسن روحانی همان زمان گفته بود که این فیلترینگ نباید دائمی شود. ظاهرا رفع فیلتر تلگرام با دخالت و پافشاری شخص رئیس جمهوری ایران انجام شده بود.

در برابر، مطابق برخی گمانه‌زنی‌ها، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اصرار دارد که شبکه‌های پیام‌رسان غیربومی، به خصوص تلگرام فیلتر شوند. علاءالدین بروجردی در همین راستا و در دفاع از فیلترینگ تلگرام، حرکت‌های اعتراضی دی‌ماه را "حوادث ضدامنیتی" خوانده و ادعا کرده بود که "دشمن" در جریان این اعتراض‌ها از این پیام‌رسان سوءاستفاده کرده است.

Source: دویچه وله فارسی

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

26 آوریل 2024 7.54 ب.ظ

اما اگر دیر بجنیم، هیولایی به اسم صهیونیسم که در حال حاضر مغز هیولای بزرگتری به اسم سرمایه داری را هک کرده است و آن را به ماشین احمق انسان کشی تبدیل کرده، جهان و بشریت را به سوی نابودی و انقراض…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…