اخبار

زنان از پشت در بسته «آزادی» صعود پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان جشن گرفتند

زنان از پشت در بسته «آزادی» صعود پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان جشن گرفتند

پرسپولیس با تساوی برابر السد قطر جشن صعود خود به فینال لیگ قهرمانان آسیا را در ورزشگاه صدهزار نفره آزادی جشن گرفت آن هم در شرایطی که نه تنها زنان در ورزشگاه اجازه حضور نداشتند بلکه ماموران زن نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود زنان با گریم مردانه در اطراف ورزشگاه مستقر شده بودند.

بازی حساس پرسپولیس و السد قطر در مرحله نیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، شامگاه روز سه شنبه در ورزشگاه آزادی در شرایطی برگزار شد که تا چند روز پیش از مسابقه، احتمال می رفت زنان هم بتوانند از روی سکوها تماشاگر این بازی باشند. احتمالی که با حرف های اخیر دادستان کل ایران به واقعیت پیوستنش منتفی شد.

با این حال زنان در ادامه تلاش‌هایشان برای گرفتن حقوق مساوی با مردان، در فضای مجازی اعلام کردند که باز هم به ورزشگاه می روند و با این فراخوان تعدادی از تماشاگران زن چند ساعت قبل از شروع بازی به ورزشگاه آزادی رفتند و آن‌ها در صفحه شخصی خود تصاویری را به صورت زنده منتشر و اعلام کرد که ماموران زن با ممانعت از ورود آن‌ها به ورزشگاه عکس ها و فیلم های موبایل‌هایشان را نیز پاک کرده‌اند.

برخی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی نیز گویای آن است که ماموران نیروی انتظامی به دختربچه‌های هوادار پرسپولیس هم اجازه ورود به ورزشگاه را نداده اند.

با این‌حال عکسی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد یک تماشاگر زن با گریمی خاص، خود را به سکوهای آزادی رسانده و بازی تیم موردعلاقه اش را از نزدیک تماشا کرده است.

بسیاری از کاربران توئیتر نیز از جای خالی زنان دربازی امروز پرسپولیس و السد یاد کردند و برخی ها از حسرت ماندن پشت درهای بسته استادیوم نوشتند.

ادامه برخوردهای انتظامی با زنان تماشاگر

در حالی با زنانی که قصد ورود به ورزشگا‌ه‌ها را دارند برخورد انتظامی و امنیتی می شود که «مهدی تاج» عالی ترین مقام فوتبال ایران آخرین بار گفت «این حق زنان است که در ورزشگاه باشند.»

مسئولان ورزش ایران در آخرین اقدام، دو ساعت قبل از بازی ایران و بولیوی، حدود ۳۰۰ زن با پرچم ایران را وارد بخشی از جایگاه ویژه ورزشگاه کردند و در کنار ماموران زن نیروی انتظامی قرار دادند؛ بدون آن که حضور زنان در این مسابقه مسئله‌دار شود؛ اقدامی که برخی آن را نمایش برای متقاعد کردن فیفا و کاهش فشار دانستند.

با این حال، «محمد جعفر منتظری» دادستان کل ایران در اظهار نظری هشدار داد که اجازه ایجاد بستر گناه در نظام را نخواهد داد و تهدید کرد اگر این حرکات ادامه داشته باشد با برخورد قضایی مواجه خواهند شد.

اینفوگرافیک: نیم قرن ماجرای حضور زنان در ورزشگاه های ایران
اینفوگرافیک: نیم قرن ماجرای حضور زنان در ورزشگاه های ایران

در باره حضور زنان بین علمای مذهبی در ایران اختلاف است و حتی «محمد موسوی بجنوردی» می گوید «اگر زنان در جایگاه مخصوص خود و در مقابل مردان نیز در جایگاه خود قرار داشته باشند مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه وجود ندارد.»

با وجود این نظرات، به نظر می رسد زور مذهبی های مخالف حضور زنان بیشتر باشد و اگر دولت بخواهد در برابر خواسته به حق زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها کوتاه بیاید،‌ باز هم زورش به برخی دستگاه‌ها نمی رسد. دستگاه‌هایی که «محمد مهدی تندگویان»، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آن‌ها را «دستگاه‌های فرادستی» نامیده و گفته است که آن‌ها در قالب دادستانی و رای دادگاه از مسائل شرعی حرف می زنند و برای جلوگیری از حضور زنان حکم صادر می‌کنند.

ناکافی بودن قدرت فدراسیون فوتبال و وزرات ورزش تا جایی است که برخلاف خبرهایی مبنی بر آماده کردن «زیرساخت‌ها»‌ ، حالا «غلامحسین زمان‌آبادی» مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال به قطعیت علام کرده است که ورود زنان به ورزشگاه‌ها در بازی های باشگاهی منتفی است.

فعالان مدنی سالهاست خواستار حضور زنان در ورزشگاه هستند. اعتراض به ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌هایی که مردان مسابقه می‌دهند، از جمله فوتبال، در سال های اخیر بارها خبرساز شده و واکنش های بین‌المللی بسیاری‌ را نیز به همراه‌ داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز پیش از این از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا تضمین کنند زنان و دختران بتوانند تمام مسابقات ورزشی مردان در کشور را تماشا کنند.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-104.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا