اخبار

سرمقاله وال استریت جورنال: تصمیمی سریع درباره سوئیفت و ایران

سرمقاله وال استریت جورنال: تصمیمی سریع درباره سوئیفت و ایران

منبع: وال استریت جورنال

با آماده شدن دولت ترامپ برای مرحله بعدی تحریم های واشنگتن علیه تهران، رویارویی دیگری میان آمریکا و اروپا در حال شکل گیری است. اما چرا اروپا به منزوی کردن خود ادامه می دهد.

نگرانی بر سر «سوئیفت»، نهاد مستقر در بلژیک است که سیستم جهانی ارتباطات فرامرزی بانک ها با یکدیگر را مدیریت می کند. پرسش این است که آیا تحریم های جدید شامل «سوئیفت» می شود.

برای اثر گذاری تحریم ها باید چنین شود. قطع ارتباط ایران با خدمات سوئیفت یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از گزندگی تحریم های مالی است. اگر سوئیفت تماس هایش با بانک های ایرانی را قطع کند، شرکت های ایرانی و نهادهای مالی برای انتقال پول به و از جهان بیرون دچار مشکل خواهد شد.

گزینه های جایگزینی وجود دارد، اما هیچ کدام نفوذ جهانی یا امنیت سوئیفت را ندارد. تلاش اروپا برای ایجاد «وسیله هدف خاص» به منظور دور زدن تحریم های مالی آمریکا که چندی پیش اعلام شد، احتمالا کمی بیشتر از یک توافق خاص برای داد و ستد در ابعادی محدود خواهد بود.

سوئیفت به دلیل سایه سنگین نظام مالی آمریکا در برابر فشارهای آمریکا آسیب پذیر است. هیات مدیره سوئیفت شامل نمایندگانی از بانک های اروپایی و آمریکایی است و بسیاری از پیام های شبکه آن از آمریکا عبور می کند. بعضی اروپایی ها معتقدند واشنگتن نفوذی بیش از حد بر این شبکه دارد که از نظر آن ها باید بر مبنای اجماع چند جانبه مانند نهادهای مالی اروپا عمل کند.

مقام های سوئیفت می گویند در تحریم های سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ دولت اوباما علیه ملاها، این نهاد برای این با آمریکا همکاری کرد که اروپا و آمریکا بر سر آن سیاست توافق داشتند. اکنون آمریکا آن ها را بدون رضایت اروپا مجبور به این کار می کند.

وزیر خارجه آلمان اخیرا ایده یک سیستم مستقل از سوئیفت را مطرح کرد. چین و روسیه از این فرصت برای پرهیز از تحریم های آمریکا خشنود خواهند شد. هر چند کارآیی آن چندان روشن نیست.

بروکسل همچنین قانونی را تصویب کرده که عمل شرکت های اروپایی به تحریم های آمریکا را غیرقانونی اعلام کرده است. اروپا می تواند از این قانون برای مجاب کردن سوئیفت به بی اعتنایی به تحریم های آمریکا استفاده کند. اما بیشتر شرکت های اروپایی از پیش ایران را ترک و روشن کرده اند که تجارت با آمریکا را به ایران ترجیح می دهند.

آمریکا و اروپا با وجود اختلافات بر سر توافق هسته ای منافع مشترک بسیاری بر سر ایران و جریان مالی جهانی دارند. از جمله این منافع مداخلات منطقه ای تهران، مفاد دارای تاریخ انقضاء در توافق اوباما با ایران و برنامه موشکی بالیستیک سپاه است که در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به آن پرداخته نشده است.

دولت های اروپایی همچنین به طور روزافزونی نگران پولشویی جهانی و دیگر جریان های پولی نامشروع هستند. حفظ سوئیفت به عنوان نظام پیام رسانی اصلی مبادلات مالی جهانی به همان اندازه اروپا در راستای منافع آمریکا است. تحریم هایی که تهران را به میز مذاکره برگرداند تا مفرهای توافق ۲۰۱۵ مورد رسیدگی قرار بگیرد، برای آمریکا و اروپا امر مفیدی است و سوئیفت می تواند برای رسیدن به آن هدف کمک کند.

برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.

https://www.didgah.tv/wp-content/uploads/2018/10/DB8B35EC-8161-4D0C-8176-61890B65E8A4-74.gif

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا