اخبار

«سی‌ان‌ان» از آغاز رزمایش نظامی بزرگ ایران در خلیج فارس خبر داد

«سی‌ان‌ان» از آغاز رزمایش نظامی بزرگ ایران در خلیج فارس خبر داد

نیروی دریایی ایران در خلیج فارس (عکس آرشیوی‌ است)
نیروی دریایی ایران در خلیج فارس (عکس آرشیوی‌ است)

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان گزارش داد که رزمایش نظامی بزرگ ایران در خلیج فارس «آغاز شده است».

این گزارش با اظهارات یک مقام امنیتی آمریکا همراه است که می‌گوید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانور دریایی بزرگ خود را از روز پنجشنبه ۱۱ مرداد در آب‌های منطقه آغاز کرده است.

این مقام آمریکایی افزوده که بر اساس ارزیابی پنتاگون، ایران در مرحله نخست این رزمایش ده‌ها ناوچه را به آب‌ انداخته است.

بر اساس این گزارش، رزمایش در خلیج فارس، آبراه هرمز و دریای عمان در جریان است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی این خبر را تایید کرده است.

آغاز رزمایش دریایی ایران یک روز بعد از آن است که کاپیتان ویلیام اوربان، سخنگوی ستاد ارتش آمریکا، گفته بود که نیروهای نظامی ایران این روزها تحرکات گسترده‌ای داشته‌اند و همه شواهد نشان می‌دهد که بسیار زود یک رزمایش دریایی را آغاز می‌کنند.

سخنگوی ستاد ارتش آمریکا احتمال داده بود که ایران ظرف ۴۸ ساعت آینده مانور را آغاز کند اما به نظر می‌رسد که این رزمایش زودتر شروع شده است.

کاپیتان اوربان روز چهارشنبه همچنین گفته بود که آمریکا «از نزدیک این فعالیت‌ها را زیر نظر دارد و به همکاری با متحدان خود برای تضمین آزادی دریانوردی و ترابری تجاری در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد».

سخنگوی نظامیان آمریکا تلویحا به ایران توصیه کرده بود که «مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی رفتار کند».

سپاه پاسداران یا ارتش ایران به گزارش سی‌ان‌ان در خصوص آغاز رزمایش ایران واکنش نشان نداده و این خبر را تایید یا رد نکرده‌اند.

ایران در برابر اظهارات روز چهارشنبه سخنگوی ستاد ارتش آمریکا نیز سکوت کرده بود.

برخی از رسانه‌های عربی همسو با عربستان سعودی مدعی شدند که ایران در رزمایشی که آغاز شده، «بستن آبراه هرمز را تمرین خواهد کرد».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و پیش از او، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، هفته گذشته به طور تلویحی از اقداماتی از سوی ایران سخن گفتند که از آنها به احتمال بستن تنگه هرمز و حتی آبراه باب المندب در دریای سرخ تعبیر شد.

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، جمعه گذشته در حالی که گفت «ایران در گذشته نیز تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بود»، هشدار داد که عملی کردن این تهدید، تعرضی به کشتیرانی بین‌المللی خواهد بود.

ژنرال متیس گفته بود، چنین اقدامی واکنش بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت چرا که جامعه بین‌الملل می‌خواهد خطوط کشتیرانی «به هر بهایی» باز باشد و اقتصاد جهان به تامین انرژی از این منطقه بستگی دارد.

مقامات آمریکا در همین حال گفته‌اند که در حال حاضر «نیات مغرضانه» از سوی ایران را تشخیص نداده اما قدرت‌نمایی سپاه پاسداران ایران می‌تواند نگرانی عمیق آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه را در پی آورد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، موعد رزمایش دریایی ایران «غیر عادی» است زیرا نظامیان ایران، بویژه سپاه پاسداران، چنین رزمایش‌هایی را معمولا در ایام دیگری در سال انجام می‌دادند.

رزمایش ایران در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز هشتم مرداد، مذاکره «بدون شرط» با ایران را مطرح کرد و یک روز بعد نیز گفت: «احساس می‌کند» که ایران بزودی وارد مذاکره با آمریکا می‌شود.

نگاه‌ها به آب‌های منطقه در حالی دوخته شده که در پی دو حمله اخیر منتسب به حوثی‌های هم‌پیمان با ایران به نفتکش‌های سعودی در آبراه باب المندب، عربستان مسیر عبور نفتکش‌هایش را تغییر داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه چهارشنبه گفت اگر ایران تنگنه باب‌المندب را ببندد، اسرائیل «با همه بازوان نظامی خود» بخشی از یک «ائتلاف بین‌المللی قاطع» برای تامین امنیت منطقه در برابر ایران خواهد بود.

وضعیت خلیج فارس و دریای سرخ در حالی در کانون گزارش‌های جهانی قرار گرفته که دونالد ترامپ دو ماه پیش با استناد به گزارش نیروی دریایی آمریکا، در توئیتر خود نوشته بود که مزاحمت‌های دریایی ایران در خلیج فارس به «صفر» رسیده است.

فرماندهان نظامی ایران در پاسخ گفته بودند که رفتار ناوگان آمریکا در منطقه حرفه‌ای‌تر شده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان و سایت رادیو فردا/ ف.ر/ ک.ر

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا

12 مارس 2024 7.14 ق.ظ

براساس روایت های مردم در محل و نیز از طریق فیلم ها و عکس های رویدادهای پیاپی، به علاوه ی تلفات ناشی از مسدود کردن یا از بین بردن نیازهای حیاتی زندگی، برآورد محتمل تر، در ارزیابی من، این است…