اخبار

شورای امنیت طرح اوباما برای محدود کردن ‘پیکارجویان’ را تایید کرد

شورای امنیت طرح اوباما برای محدود کردن 'پیکارجویان' را تایید کرد

حق نشر عکس AFP

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ویژه‌ای با حضور رهبران چند کشور، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قطعنامه‌ای صادر کرده که پیوستن افراد به گروه‌های پیکارجو را جرم تلقی می‌کند.

به موجب این قطعنامه، که برای ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل الزام‌آور است، سفر اتباع این کشورها برای پیوستن به گروه‌های 'پیکارجو' و یا کمک به عضوگیری و تامین مالی آنها جرمی جدی تلقی خواهد شد.

پیش‌نویس این قطعنامه توسط آمریکا به شورای امنیت ارائه شد. آمریکا تلاش می‌کند تا ائتلافی بین‌المللی برای حمله به گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش سابق، در عراق و سوریه شکل دهد.

این قطعنامه به طور مشخص به شبه‌نظامیان دولت اسلامی اشاره نمی‌کند و به طور کلی درباره گروه‌های پیکارجو تصویب شده است. در این قطعنامه همچنین اقدام نظامی علیه پیکارجویان تصویب نشده است.

در این جلسه رهبران کشورهای مختلف، از جمله نیجریه، عراق، فرانسه و چاد حضور داشته‌اند.

این درحالی است که جنگنده های آمریکایی حملات علیه پیکارجویان گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه را تشدید کرده اند.

آقای اوباما در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت "کلماتی که امروز در اینجا بر زبان رانده شد باید با عمل همراه شود و اجرا شود؛ اقداماتی عملی و ملموس در داخل هر کشور و میان کشورها نه فقط در روزهای آینده بلکه در طول سالیان آینده."

او گفت کشورها باید متحد شوند تا جلوی "عبور و مرور تروریست ها از مرزها و تهدیدهای آنها برای دست زدن به خشونت های غیرقابل وصف را بگیرند."

آقای اوباما در نطقش که پیش از این در مجمع عمومی ایراد شد رهبران جهان را ترغیب کرد به جمع آوری "شبکه مرگ" داعش کمک کنند.

او در آن نطق گفت گروه دولت اسلامی "نوعی از شرارت است که نمی توان با برهان آوردن یا مذاکره آن را قانع کرد."

او گفت که بیش از ۴۰ کشور پیشنهاد داده اند به نبرد با داعش ملحق شوند.

گروه دولت اسلامی که قبلا به داعش موسوم بود قصد ایجاد خلافت اسلامی در منطقه را دارد.

این گروه افراط گرای سنی بخش های وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می کند و جمعیت های بزرگی را مرعوب و متواری کرده است.

این گروه اقدام به سربریدن گروگان های غربی و سرکوب مسیحیان، ایزدی ها و مسلمان شیعه کرده است.

حملات هوایی متعدد

حق نشر عکس na
Image caption نیروهای داعش از رقه مناطق تحت کنترل خود را اداره می کنند

واحد موسوم به "فرماندهی مرکزی آمریکا" در فلوریدا روز چهارشنبه گفت که جنگنده های آمریکایی وسایل نقلیه و انبارهای سلاح داعش را در حملات هوایی تازه زده اند.

هشت وسیله نقلیه این گروه در نزدیکی ابوکمال در مرز عراق و سوریه و دو وسیله هم در دیرالزور در شرق سوریه هدف گرفته شد.

در عراق هم حملات علیه مواضع این گروه در غرب بغداد و جنوب اربیل صورت گرفت.

پیشتر حملات هوایی علیه داعش در نزدیکی مرز با ترکیه انجام شده بود.

درخواست از مسلمانان

آقای اوباما در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که "تنها زبانی که آدم کش هایی از این نوع می فهمند زبان زور است."

او گفت آمریکا "برای برچیدن این شبکه مرگ با ائتلاف وسیعی از کشورها همکاری خواهد کرد."

او گفت:‌ "در این تلاش ما تنها عمل نمی کنیم. قصد هم نداریم که سربازان آمریکایی را برای اشغال سرزمین های دیگر بفرستیم. در عوض، از عراقی ها و سوری ها برای بازپس گرفتن شهرها و محل زندگی شان حمایت می کنیم. از قدرت نظامی خود در عملیاتی هوایی برای عقب راندن داعش استفاده می کنیم."

"ما نیروهایی که در کارزار نبرد علیه این تروریست ها می جنگند را آموزش و تسلیح می کنیم. ما برای قطع منابع مالی آنها و توقف جریان جنگجو به داخل و خارج از منطقه تلاش می کنیم. تاکنون بیش از ۴۰ کشور پیشنهاد پیوستن به این ائتلاف را داده اند. امروز از جهان می خواهم به این تلاش ملحق شود."

او همچنین از مسلمانان خواست ایدئولوژی داعش و القاعده را رد کنند.

بحران در مرز ترکیه

حق نشر عکس AFP
Image caption پیشروی داعش باعث بحران تازه آوارگان در ترکیه شده

از سوی دیگر فعالان سوریه از وقوع حملات هوایی در اطراف شهر کردی کوبانی خبر داده اند. این شهر برای چند روز تحت محاصره داعش بود.

شاهدان عینی گفتند که دو هواپیمای جنگی که از آسمان ترکیه نزدیک می شدند مواضع داعش را بمباران کردند اما مقام های ترکیه این مساله که از پایگاه ها یا آسمان این کشور استفاده شده را رد کردند.

پیشروی داعش باعث بحران آوارگان در ترکیه شده است. سازمان های امدادرسانی می گویند که حدود ۱۳۰ هزار پناهنده کرد که بیشترشان اهل کوبانی هستند در روزهای شنبه و یکشنبه از مرز گذشتند.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز دوشنبه حملات علیه داعش را به سوریه گسترش داد. آمریکا گفت که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، بریتانیا و قطر همگی در این حملات "شرکت یا از آن حمایت کرده اند."

اما بمباران هوایی در نزدیکی کوبانی که حدود ساعت یک صبح به وقت محلی انجام شد از سوی آمریکا یا دیگر اعضای ائتلاف تایید نشده است.

منابع نظامی ترکیه گفتند که نیروی هوایی این کشور در حمله دست نداشت و حتی از پایگاه هوایی آمریکا در اینچرلیک در جنوب ترکیه هم استفاده نشد.

آمریکا از ماه اوت تقریبا ۲۰۰ حمله هوایی در عراق علیه این گروه انجام داده است.

حق نشر عکس na

حملات آمریکا در روز سه شنبه همچنین گروه موسوم به خراسان را هدف گرفت که از شاخه های القاعده در استان حلب سوریه است.

آمریکا می گوید درحال تحقیق این باره است که آیا محسن الفضلی رهبر خراسان در این حملات کشته شده یا نه.

ترکیه ابتدا مشارکت در عملیات نظامی علیه داعش را رد کرده بود اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به احتمال تغییر این سیاست اشاره کرده است.

او در نیویورک به خبرنگاران گفت:‌ "ما حمایت لازم از این عملیات را انجام خواهیم داد. این حمایت می تواند نظامی یا لجستیکی باشد."

دولت هلند هم می گوید شش جنگنده اف-۱۶ را برای پیوستن به عملیات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه داعش اعزام می کند. این کشور همچنین ۱۳۰ مربی نظامی به عراق اعزام می کند.

همزمان بی بی سی دریافته که پارلمان بریتانیا روز جمعه برای بحث درباره نقش احتمالی بریتانیا در حملات هوایی علیه داعش بحث خواهد کرد.

فضای ضد داعش در رقه

عبدالقادر حریری از ساکنان شهر رقه سوریه که پایگاه داعش است در تماس با بی بی سی گفت که مردم شهر در انتظار حملات هوایی بیشتر آمریکا هستند.

او گفت که علیرغم "احساس خطر هر روزه" به خاطر مخالفت پیکارجویان داعش با استفاده از شبکه های اجتماعی در این شهر مانده است.

او گفت: "همه منتظر دومین موج حملات – به خصوص در طول شب هستند. شگفت اینکه خیلی از مردم بیش از هر چیز از ضربه خوردن داعش هیجان زده هستند. اما کسانی که در نزدیکی ستاد مرکزی داعش زندگی می کنند وحشت زده هستند."

او نوشت که فقط یک بیمارستان هنوز کار می کند و ‌آذوقه هم موجود است.

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<