اخبار

ظریف: امضای یک توافق تازه با ترامپ چقدر پایدار خواهد بود؟

ظریف: امضای یک توافق تازه با ترامپ چقدر پایدار خواهد بود؟

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بر این باور است که برجام بدون حضور آمریکا می‌تواند ادامه پیدا کند. او در عین حال پرسیده اگر مقام‌های جمهوری اسلامی با دولت ترامپ به توافق تازه‌ای برسند، چه اطمینانی به بقایای آن وجود دارد.

آن‌طور که شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید محمد جواد ظریف برای نخستین بار پس از بازگشت دور نخست تحریم‌ها علیه تهران توسط دولت دونالد ترامپ، با یک شکبه غربی مصاحبه کرده‌است.

دونالد ترامپ بهار گذشته دولت خود را از برجام خارج کرد. او که ایران را متهم به «فعالیت‌های مخرب» در منطقه، گسترش توان موشکی «برخلاف تعهدات» یا «حمایت از تروریسم» کرده در ۱۶ مرداد ماه بخش نخست تحریم‌های برچیده‌شده در پی توافق اتمی در سال ۱۳۹۴ را بازگرداند. آمریکا اعلام کرده در مرحله بعدی تحریم‌ها که روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود، صنعت نفت ایران را هدف قرار خواهد داد و در حال حاضر هم تلاش می‌کند واردات نفت ایران از سوی متحدان خود را «به صفر برساند».

ما آماده‌ایم که [با ایران] به یک توافق واقعی برسیم. نه آنچه در دولت قبلی شکل گرفت و یک فاجعه بود. دونالد ترامپ تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است. علی خامنه‌ای

موضوع بازگشت تحریم‌ها و بقای برجام، بخش مهمی از مصاحبه آقای ظریف و سی‌ان‌ان را تشکیل داده‌است. وزیر خارجه ایران گفته اعتقاد دارد توافق اتمی بدون آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. خوشبینی وزیر خارجه ایران در حالی‌ست که خود او روز گذشته به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته بود اقدامات کشورهای اروپایی برای حفظ توافق اتمی هنوز کافی نیست و «از نگاه ما این اقدامات بیش از آن که عملیاتی باشند، اعلام موضع است».

به گفته وزیر خارجه ایران، دولت آمریکا حتی در دوره باراک اوباما و پس از برجام هم بر حفظ تحریم‌های دیگر تمرکز بیشتری داشت تا برچیدن تحریم‌های ناشی از توافق.

مقام‌های دولت آمریکا، اتهام‌های مشابه را در زمانی که هنوز باراک اوباما در مقام ریاست‌جمهوری بود، رد کرده بودند.

ظریف گفته «ما فکر کردیم ایالات متحده آموخته است که… تحریم‌ها ممکن است دشواری‌های اقتصادی ایجاد کنند، اما پیامدهای سیاسی نخواهند داشت… متاسفانه اشتباه می‌کردم».

دولت آمریکا می‌گوید هدف از تحریم‌ها این است که ایران رفتارهای خود را تغییر دهد و در نهایت برای دستیابی به یک توافق «جامع‌تر»، آن‌طور که مورد نظر دولت ترامپ است، پای میز مذاکره بنشیند.

دیدگاه‌های فریدون خاوند و رضا تقی‌زاده درباره «نقشه راه» دولت آمریکا در قبال ایران please wait Embed share

دیدگاه‌های فریدون خاوند و رضا تقی‌زاده درباره «نقشه راه» دولت آمریکا در قبال ایران

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

  • ارسال به فیس‌بوک
  • ارسال به توئیتر

No media source currently available

0:00 0:07:26 0:00 لینک مستقیم

  • 48 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

واپسین روز هفته پیش برایان هوک، مسئول ویژه رسیدگی به امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، به تشکیل «گروه اقدام ایران» اشاره کرده و گفته بود هدف فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران این است که دسترسی این کشور به منابع مالی خود برای تامین هزینه‌های تروریسم و برنامه موشکی‌اش را قطع کند.

ایران حمایت از تروریسم را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» و «بازدارنده» است.

آقای ظریف پیش از مصاحبه با سی‌ان‌ان در حساب کاربری خود در توئیتر تشکیل «گروه اقدام» را به کودتای ۲۸ مرداد -که به سرنگونی دولت محمد مصدق انجامید- تشبیه کرده بود.

برایان هوک روز جمعه گفته بود هدف از راهبر جدید دولت و رئیس جمهوری آمریکا، رسیدگی به «تمامی تهدیدهای ایران برای صلح و ثبات و برای آمریکا و همپیمانانش در سراسر جهان» است. به گفته آقای هوک مایک پومپئو، وزیر خارجه، گروه اقدام را ایجاد کرده تا به‌عنوان بازوی هماهنگ‌کننده در سراسر قوه مجریه عمل کند.

دیدگاه‌ها- بازگشت تحریم‌ها؛ هدف کیست؟ please wait Embed share

دیدگاه‌ها- بازگشت تحریم‌ها؛ هدف کیست؟

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

  • ارسال به فیس‌بوک
  • ارسال به توئیتر

No media source currently available

0:00 0:24:51 0:00 لینک مستقیم

  • 48 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از مصاحبه‌اش تاکید کرده تهران مایل به مذاکره دوباره بر سر توافق اتمی نیست.

او در پاسخ به احتمال دیدار رو در رو میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی و دونالد ترامپ، شبیه دیدارهای آقای ترامپ با رهبر کره شمالی، گفته «نه، وقتی‌که پیشرفت قبلی و بزرگ ما، کنار گذاشته شده‌است».

رئیس‌جمهوری آمریکا، هشتم مرداد ماه گفته بود حاضر است با رهبران ایران دیدار کند و «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد. رهبر جمهوری اسلامی اخیرا مذاکره با آمریکا را ممنوع کرده‌است.

وزیر خارجه ایران گفته توافق اتمی با دولت اوباما «یک آزمایش بود».

ساعت ششم - بعد از کره شمالی، ایران؟ please wait Embed share

ساعت ششم – بعد از کره شمالی، ایران؟

by رادیو فردا Embed share The code has been copied to your clipboard. The URL has been copied to your clipboard

  • ارسال به فیس‌بوک
  • ارسال به توئیتر

No media source currently available

0:00 0:53:09 0:00 لینک مستقیم

  • 48 kbps | MP3

بازکردن در پنجره جدید

آقای ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا دستیابی به یک توافق پایدار با آقای ترامپ ممکن است، گفته «این به پرزیدنت ترامپ بستگی دارد؛ به این‌که آیا او می‌خواهد ما باور کنیم شریک قابل اعتمادی‌ست… حال اگر وقت بگذاریم و توافق تازه‌ای امضا کنیم، [بقای آن] چقدر طور خواهد کشید؟ تا پایان این دولت [در آمریکا]؟ تا وقتی او محل امضای توافق جدید را ترک می‌کند؟»

اما مقام‌های ارشد دولت ترامپ، جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که «حکومتی غیر قابل اعتماد» است و «بارها از خطوط قرمز گذشته‌است».

هربرت مک‌مستر، مشاور پیشین ترامپ در امور امنیتی، زمانی گفته بود «ما از روی رفتار آنها در منطقه و رفتارشان در قبال توافق می‌دانیم که از خطوط تعیین شده فراتر رفته‌اند. آنها در مورد محدودیت‌ها چندین بار از خطوط عبور کرده‌اند… ایران حکومتی قابل اعتماد نیست و از این رو نظارتی جامع‌تر و بیشتر باید در دستور کار باشد».

جان بولتون، مشاور فعلی آقای ترامپ نیز روز گذشته در جریان دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود «روشن است که چالش‌های بزرگی در برابر اسرائیل، آمریکا و همه جهان قرار دارد، در صدر همه آنها برنامه هسته‌ای و طرح‌های موشکی بالستیک ایران است».

شبکه خبری سی‌ان‌ان، رادیو فردا|ت.ت

leave a reply

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

> <<

Didgah.tv

خبرهای مهم

19 آوریل 2024 5.34 ب.ظ

به این ترتیب، باید احتمال داد که زوج سرمایه داری-صهیونیسم به عنوان سرطانی در 1) فاز آخر 2) بدخیم 3) بدون درمان 4) در بدنی ضعیف وبی جان و 5 ) نزد بیماری روحیه باخته، کار بشریت، تمدن و حیات را در کره…

14 آوریل 2024 9.59 ب.ظ

یک بار باید همت کنیم و رژیم ضد بشری و ضد ایرانی دست نشانده ی صهیونیسم را که از سال 57 به تامین منافع اسرائیل مشغول است پایین بکشیم و ایرانمان را از سلطه ی لندن و تل آویو و مثلث مامور آنها، آخوند-پاسدار-بازاری…

12 آوریل 2024 10.04 ب.ظ

یا جامعه ی مدنی اسرائیل در آن جا و بخش آگاه مردم ایران در این جا دست به حرکتی مهم و نجات بخش می زنند و یا سرنوشت هر دو در دست سایکوپت های آدمخوار تروریست ضد بشر تباه خواهد شد.

05 آوریل 2024 8.59 ب.ظ

نگارنده باردیگر در راستای هشدارهای پیشین خود از تمامی ایرانیان به خواب رفته، خود را به خواب زده و یا علاقمند به خواب می خواهد که صدای کر کننده ی پای هیولایی که به سوی کشورمان روان شده را بشنوند.…

05 آوریل 2024 12.29 ق.ظ

برای صهیونیست های کابینه ی نتانیاهو جنگ ضروری حیاتی است، اما نه برای فردا، امروز، حالا. هشیار باشیم! دشمنان بشریت دست به کار شده اند و اگر متوجه وخامت اوضاع نشویم کار انسان روی سیاره ی زمین…

30 مارس 2024 9.44 ق.ظ

در سایه ی این نکات بدیهی است که سال 1403 خورشیدی می تواند برای نیروهای سیاسی واقع بین و عمل گرا سالی متفاوت از چهل سال حرف و سخن و گفتگوگرایی بی حاصل باشد.

22 مارس 2024 9.24 ب.ظ

اینک بر ما ایرانیان است که با درک این ریزه کاری های لازم و ضروری تصمیم بگیریم آیا می خواهیم به چنین نوع از کار جدید اجتماعی و سیاسی بپیوندیم و منشاء تغییر برای شرایط نابسامان کشور عزیزمان ایران…

20 مارس 2024 1.04 ق.ظ

ما از همه ی ایرانیانی که چنین نگاهی به تغییر و تحول در ایران وضرورت کار منظم سازمان یافته برای آن را دارند دعوت میکنیم که به حزب ما بپیوندند تا در مسیر استقرار «زندگی انسانی  جمهوری ایرانی»…

15 مارس 2024 10.04 ب.ظ

اینک یک «کمیته تدارک تشکیل جبهه ی مردمی جمهوری دوم» بنا گذاشته شده که آماده ی پذیرایی از هموطنان دیگر برای پیشبرد کار تدارکاتی است. ا